The aim of this study is to emphasize the importance of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) in science education and to explore its relationship with gamification approaches. Gamification can enhance students' motivation to learn science and facilitate scientific thinking during the learning process. Although there are studies on gamification, there is still insufficient research on the relationship between TPACK and gamification. In this teacher research study, the self-study has been employed as a qualitative research method. In this context, lesson plans and activities based on the gamification approach were designed and implemented for the 6th-grade Science unit on Forces and Motion. During the implementation, data were collected through student interviews, diaries, lesson video recordings, and observations. One of the primary objectives of teacher research is to explore how the subject can be best learned using the gamification approach. To this end, examples of classroom applications of the gamification approach are provided through short stories that best reflect teachers' professional practices. During this application, students' conceptual changes were also examined.
Gamification approach Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Short story Conceptual change
Özet: Bu çalışmanın amacı, fen eğitiminde Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisinin (TPAB) önemini vurgulamak ve oyunlaştırma yaklaşımlarıyla ilişkisini araştırmaktır. Oyunlaştırma, öğrencilerin bilimi öğrenme motivasyonunu artırabilir ve öğrenme sürecinde bilimsel düşünmeyi kolaylaştırabilir. Oyunlaştırma üzerine çalışmalar olmasına rağmen, TPAB ile oyunlaştırma arasındaki ilişki üzerine hala yeterli araştırma yoktur. Bu öğretmen araştırma çalışmasında, öz çalışma nitel araştırma yöntemi olarak kullanılmıştır. Bu bağlamda, 6. sınıf Fen Bilimleri Kuvvetler ve Hareket ünitesi için oyunlaştırma yaklaşımına dayalı ders planları ve etkinlikler tasarlanmış ve uygulanmıştır. Uygulama sırasında veriler öğrenci görüşmeleri, günlükler, ders video kayıtları ve gözlemler yoluyla toplanmıştır. Öğretmen araştırmalarının temel amaçlarından biri, konunun oyunlaştırma yaklaşımı kullanılarak en iyi şekilde nasıl öğrenilebileceğini araştırmaktır. Bu amaçla, öğretmenlerin mesleki uygulamalarını en iyi şekilde yansıtan kısa öyküler aracılığıyla oyunlaştırma yaklaşımının sınıf içi uygulamalarına örnekler verilmiştir. Bu uygulama sırasında öğrencilerin kavramsal değişimleri de incelenmiştir.
Oyunlaştırma yaklaşımı Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Kısa hikâye Kavramsal değişim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | |
Submission Date | November 26, 2024 |
Acceptance Date | February 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 21 |