Araştırmada, öğretmenlerin iş motivasyonuna yönelik algılarını ve iş
motivasyonlarına yönelik algılarını cinsiyet, branş, yaş ve hizmet sürelerine göre
incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı
II. döneminde Bolu ili merkez ilçede bulunan ortaöğretim okullarında görev
yapan 735 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma, evrenin tamamını kapsamış
olup, örneklem alınmamıştır. Dağıtılan ölçeklerin 428 tanesi geri dönmüştür.
Araştırmanın yöntemi tarama modelidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak
Dündar, Özutku ve Taşpınar, (2007) tarafından geliştirilen iki alt boyutlu 24
maddeden oluşan İş Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonunda elde
edilen veriler SPSS 16.00 For Windows programı kullanılarak çözümlenmiştir.
Alt problemlere bağlı olarak verilerin çözümlenmesi aşamasında öncelikle
Kolmogorov-Smirnov testi ile incelenmiş olup, Kolmogorov-Smirnov testi
sonucuna göre çalışmada parametric ve nonparametrik testler kullanılmıştır.
Öğretmenlerin iş motivasyonuna yönelik algı düzeylerini belirlemede ortalama,
kişisel değişkenler için yüzde, frekans, değerlerine bakılmıştır. KolmogorovSmirnov
testi sonucuna göre cinsiyet değişkeninde Mann-Whitney U testi, yaş,
eğitim durumu ve içsel-dışsal motivasyon, iş motivasyonu algısının kıdeme göre
farklılık gösterip göstermediğini tespit etmede Kruskal-Wallis Testi, KruskalWallis
Testi sonucunda gruplar arası farklılıkları tespit etmede Mann-Whitney U
testi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin içsel motivasyon
algılarının yüksek, dışsal motivasyon ve iş motivasyonu algılarının ise orta
düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin içsel motivasyonları cinsiyet
değişkenine göre anlamlı fark gösterirken, dışsal motivasyon ve iş motivasyonu
algılarında cinsiyet değişkeni anlamlı fark oluşturmamıştır. Öğretmenlerin iş
motivasyonu ve alt boyutları yaş değişkenine göre anlamlı fark göstermiştir.
Öğretmenlerin yaşları arttıkça iş motivasyonu ile boyutlarına ilişkin algılarının
da yükseldiği saptanmıştır. Kıdem değişkeni öğretmenlerin iş motivasyonu ve alt
boyutlarına ilişkin algılarında anlamlı fark ortaya çıkarmıştır. Kıdem arttıkça
öğretmenlerin iş motivasyonları yükselmektedir. Eğitim düzeyi değişkeni
bakımından öğretmenlerin iş motivasyonu algılarında anlamlı fark ortaya
çıkmamıştır.
Journal Section | Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Submission Date | March 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.