Bu araştırmanın amacı, ambalaj
atıklarının azaltımı, tekrar kullanımı ve geri dönüşümünü kapsayan yeniden
kazanım konusunda lise öğrencilerinin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal açıdan
tutumlarını belirleyecek bir tutum ölçeği geliştirmektir. Ölçeğin uygulamaları
Ankara ilindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi liselere devam eden ve
9., 10., 11. sınıflarda öğrenim gören toplam 380 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde konu ile ilgili
alanyazın incelenmiş ve yeniden kazanım kavramına ilişkin bilişsel, duyuşsal ve
davranışsal boyutları içeren maddeler yazılmıştır. Oluşturulan taslak forma
ilişkin uzman görüşü alınmış ve pilot çalışma yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik
ve geçerlik çalışmasında birden fazla yöntem kullanılmıştır. Yapı geçerliğine
kanıt toplamak amacıyla açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi
yapılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda 10 maddelik nihai
ölçeğin, “Duygusal Tepkiler Verme” ve “Farkındalık ve Uygun Davranışı
Sergileme” olmak üzere iki faktörlü bir yapıya sahip olduğu ve toplam varyansın
%57.955’ini açıkladığı görülmüştür. Her bir maddenin faktör yük değerlerinin
.521 ile .871 arasında değiştiği görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analiziyle,
ölçeğin geliştirilme aşamasında yani açımlayıcı faktör analizinde belirlenen
orijinal faktör yapısının doğrulandığı belirlenmiştir. Ölçeğin güvenirliğini
belirlemek amacıyla iç tutarlılık (Cronbach Alfa) katsayısı ve test-tekrar test
katsayısı hesaplanmıştır. Ölçeğin tümüne ilişkin Cronbach Alfa katsayısının
.845, test-tekrar test katsayısının .773 olduğu tespit edilmiştir. Araştırma
sonucunda elde edilen bulgular, Yeniden Kazanıma Yönelik Tutum Ölçeği’nin
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğini göstermektedir.
This study aims to develop an
attitude scale to determine the cognitive, affective and behavioral attitudes
of high school students in terms of recycling which covers reducing, reusing
and recycling packaging wastes. 380 students going to the 9th, 10th, and 11th
grades of public high schools in Ankara, which are subjected to the Ministry of
National Education have participated in the research. Literature was reviewed
during the process of developing the scale which resulted in the emergence of
the items on cognitive, affective and behavioral aspects of recycling. Expert
opinion for the first draft was obtained and the pilot study was conducted.
More than one method was employed in validity and reliability studies of the
scale. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were
employed to collect evidence for structure validity. Exploratory factor
analysis demonstrated that the final scale with 10 items had a structure of two
factors named as “Giving Emotional Reactions” and “Awareness and Performing
Appropriate Behavior”. It also showed that the final scale explained 57.955% of
total variance. It is seen that factor loading value of each item changes
between .521 and .871. The identified factor structure was validated through
the confirmatory factor analysis in the process of scale development, in other
words, in the exploratory factor analysis. Internal consistency (Cronbach Alfa)
coefficient and test-retest coefficient were calculated to figure out scale
reliability. Cronbach Alfa coefficient for the whole scale was found as .845,
test-retest coefficient was found as .773. The findings of the research show
that “Attitude Scale for Recycling” can be used as a valid and reliable evaluation
tool.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2017 |
Submission Date | September 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.