The aim of this study is to present the opinions
of teachers who have integrated STEM practices in their lessons with all
dimensions. For this purpose, 6 teachers who are working in different cities of
Turkey have formed the study group of the research. Within the scope of
the study, case study method was used among qualitative research methods.
"STEM Teacher Interview Form (SÖGF)" consisting of 7 questions was
used as data collection tool. In the light of the data obtained as a result of
qualitative evaluation, teachers emphasized that they do not have enough
knowledge about the field they are acquainted with, that a good STEM teacher
should be sufficient in pedagogy, engineering and integration. It is also
emphasized that strategies and methods such as project based learning, research
based learning and probing solving based learning should be used during STEM
applications. In the light of these results, suggestions were made for future studies
about teachers.
Bu çalışmanın amacı, STEM uygulamalarına derslerinde yer veren
öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik görüşlerini tüm boyutları ile ortaya
koymaktır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin
farklı illerinde görev yapmakta olan 6 öğretmen oluşturmuştur. Çalışma
kapsamında, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi
kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak 7 sorudan oluşan “STEM Öğretmen
Görüşme Formu (SÖGF)” kullanılmıştır. Nitel veriler sonucunda elde edilen
veriler ışığında, öğretmenlerin kendilerini alan bilgisi konusunda yeterli
hissetmedikleri, iyi bir STEM öğretmeninde alan, pedagoji, mühendislik ve
entegrasyon bilgisi olması gerektiğini vurgulamışlardır. Ayrıca STEM
uygulamaları sırasında proje tabanlı öğrenme, araştırma temelli öğrenme ve
probleme dayalı öğrenme gibi strateji ve yöntemlerin kullanılması gerektiği
üzerinde durulmuştur. Elde edilen bu sonuçlar ışığından, öğretmenler ile ilgili
yapılacak başka çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2018 |
Submission Date | December 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.