The purpose of this research is trying to determine social studies teachers'
levels of using social media in education.
The sample of the research is comprised of 236 Social Studies teachers
(83 female, 153 male) selected through criterion sampling who are members of
Facebook Group of Social Studies Teachers Group. In order to determine the levels
of Social Studies teachers’ adoption of social media, “Social Media Adoption Process
and Educaitonal Use” scale (SMBÖ) developed by Mazman (2009) and Onyebushi
(2009) refers to the scale (SMÖÖSEÖ) prepared to determine“The Effect of Social Media on Learning and Teaching Processes.” The
data of the research were collected from the Social Studies teachers in the sample
during the education year of 2014-2015. As a result of the research;
participating Social Studies teachers have stated that they have adopted social
media because of the reasons of “convenience”
and “selfhood” and that they use social
media upon their own request rather than external effect/environmental factors.
Besides this, they have expressed that social media is easy, simple and understandable
and using it for educational purposes is beneficial, but they have not
encouraged students to use social media for educational purposes. This shows that
although Social Studies teachers who have chosen the answer “I agree” to the level of social media adoption
and to the level of using social media on learning and teaching processes, have
adopted using social media and think that social media affects learning and teaching
processes positively, using social media for educational purposes stays as a
thought and they have not practised it.
Bu araştırmanın amacı; Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin eğitimde sosyal
medya kullanma düzeylerini belirlemeye çalışmaktır. Araştırmanın örneklemini; “Türkiye Sosyal Bilgiler Zümresi”
Facebook Grubu’na üye olan Sosyal Bilgiler öğretmenleri içinden ölçüt örneklem
yoluyla seçilen (83 kadın, 153 erkek) 236 Sosyal Bilgiler öğretmeni
oluşturmaktadır. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin sosyal medyayı benimseme
düzeylerini belirlemek amacıyla; Mazman (2009) tarafından geliştirilmiş olan “Sosyal Ağların Benimsenme Süreci ve Eğitsel
Bağlamda Kullanımı” ölçeği (SMBÖ) ve Onyebuchi (2009) tarafından sosyal
medyanın öğrenme ve öğretme süreçlerine etkisini belirleme amaçlı hazırlanan “Sosyal Medyanın Öğrenme ve Öğretme
Süreçlerine Etkisi Ölçeği” (SMÖÖSEÖ) referans alınmıştır. Araştırmanın
verileri 2014-2015 eğitim-öğretim yılı içerisinde örneklem dâhilindeki Sosyal
Bilgiler öğretmenlerinden toplanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, katılımcı
Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin sosyal medyayı “kolaylık” ve “kişisellik”
nedenlerinden dolayı benimsediklerini, dış etki/çevresel faktörlerden ziyade
kendi istekleri doğrultusunda sosyal medyayı kullandıklarını ifade etmişlerdir.
Bunun yanında sosyal medyayı kolay, basit, anlaşılır ve eğitim amaçlı
kullanımını da yararlı bulmakta ancak öğrencileri sosyal medyanın eğitim amaçlı
kullanımını konusunda teşvik etmediklerini belirtmişlerdir. Bu da sosyal
medyayı benimseme düzeyleri ve sosyal medyanın öğrenme ve öğretme süreçlerinde
kullanım düzeyleri “katılıyorum”
düzeyinde cevap veren Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin sosyal medya kullanımını
benimsemelerine ve sosyal medyanın öğrenme ve öğretme süreçlerine olumlu etki ettiğini
düşünmelerine rağmen sosyal medyanın eğitim amaçlı kullanımının düşüncede
kaldığını ve uygulamaya geçiremediklerini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2018 |
Submission Date | February 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.