The aim of this study is to examine the relationship between body image
and social anxiety levels of middle school students in adolescence with
different demographic variables and with each other. The study group consists
of 665 middle school students who continue their education in the 2016-2017
education year in the Ankara province. The research was designed in a
relational screening model and the "Social Anxiety Scale for the
Adolescents" and the "Body Image Scale" were used to collect the
data. According to research findings; the level of social anxiety of middle
school students in general was found moderate and low. However, 9.5% of the
students were at high level of social anxiety. Additionally students were most
concerned about the New Situations. Only 1.4% of the students who participated
in the study had a lower body image level. There was a negative and moderate
relationship between social anxiety and body image levels of students. The social
anxiety power of body image is 18%. The
body image levels of the students are significantly different according to sex
and socio-economic situation. The level of social anxiety of the students is
significantly different according to the grade level, mother education level,
socio-economic status and parent-child relationship. Body image perceptions of middle school students are
predicted social anxiety levels of them at a low level. There are demographic
variables that affect students' social anxiety levels and body image
perceptions.
Bu araştırmanın amacı, ergenlik döneminde bulunan ortaokul
öğrencilerinin beden imajı ve sosyal kaygı düzeylerinin farklı demografik
değişkenlerle ve birbirleri ile ilişkisini incelemektir. Çalışma grubu
2016-2017 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde eğitimine devam eden 665
ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde
tasarlanmış olup, verilerin toplanmasında, “Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği”
ve “Beden İmajı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; ortaokul
öğrencilerinin genel olarak sosyal kaygı düzeyleri orta ve düşük düzeyde bulunmuştur.
Ancak öğrencilerin %9.5’ inin sosyal kaygı düzeyi yüksek seviyededir. Ayrıca öğrencilerin
en fazla Yeni Durumlarda kaygı yaşadığı görülmektedir. Araştırmaya katılan
öğrencilerin, sadece %1.4’ ünün beden imajı düzeyi düşüktür. Öğrencilerin
sosyal kaygı ve beden imajı düzeyleri arasında negatif yönde ve orta düzeyde
bir ilişki görülmüştür. Beden imajının sosyal kaygıyı yordama gücü %18’ dir. Öğrencilerin
beden imajı düzeyleri cinsiyete ve sosyo-ekonomik duruma göre anlamlı farklılık
göstermektedir. Öğrencilerin sosyal kaygı düzeyleri ise sınıf seviyesine, anne
eğitim durumuna, sosyo-ekonomik duruma ve anne baba ilişkisine göre anlamlı
farklılık göstermektedir. Ortaokul öğrencilerinin beden imaj algıları, sosyal
kaygı düzeylerini düşük düzeyde yordamaktadır. Öğrencilerin sosyal kaygı
düzeyleri ile beden imajı algılarını etkileyen demografik değişkenler
bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Submission Date | February 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.