The aim of this study was to examine the relationship between the
hopelessness levels of 9th, 10th and 11th grade high school students in Cizre
and their stress coping styles. A total of 305 students, 148 female and 157
male students, who were
selected by rational sampling method among the students attending various high
schools in Cizre participated in the
study. Data is collected through Personal Knowledge Form, Beck Hopelessness
Scale (BHS) adapted Seber (1991) and “Stress Coping Style Scale (SBÖ)”
developed by Şahin & Durak (1995). The mean score of the students' scores
on the Beck Hopelessness Scale (X ̅ = 5.26) show that the levels of
hopelessness are not high. When the mean scores of Stress Coping Style Scale’s
sub-dimensions were examined, it was determined that the sub-dimension with the
highest mean score (X ̅ = 2.19) was the Self – Confident Approach. A negative
moderate correlation between the Self-Confident Approach sub-dimension and the
Beck Hopelessness Scale (r_s=-.36,p=.000) ,a negative low-significant
relationship between the Optimistic Approach sub-dimension, (r_s=-.23,p=.001),
a positive, low-significant relationship between the Desperate Approach sub-dimension
(r_s=.22,p=.001), a positive, low-significant relationship between the
Submissive Approach sub-dimension, (r_s=.23,p=.001), a negative,
low-significant relationship between the Social Support Search Approach
sub-dimension is determinated (r_s=-.21,p=.003). The mean scores obtained from
the Self-Confident, Optimistic, and Social Support Search approaches from the
sub dimensions of the Stress Coping Styles Scale are higher than other
approaches, indicating that students are also effective in coping with stress.
Bu araştırmanın amacı,
Cizre’de liseye devam eden 9, 10 ve 11. sınıf öğrencilerinin umutsuzluk
düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada
Cizre’de çeşitli liselere devam eden öğrenciler arasından oranlı örnekleme
yöntemiyle seçilen 148 kız ve 157 erkek olmak üzere toplam 205 öğrenci ile çalışılmıştır.
Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, Seber
(1991) tarafından uyarlanan Beck Umutsuzluk Ölçeği (BUÖ) ve Şahin ve Durak
(1995) tarafından geliştirilen “Stresle Başa Çıkma Tarz Ölçeği (SBÖ)”
aracılığıyla toplanmıştır. Öğrencilerin Beck Umutsuzluk Ölçeğinden aldıkları
puanların ortalamasına göre (X ̅=5.26) umutsuzluk düzeylerinin yüksek olmadığı
ortaya çıkmıştır. Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği alt boyutlarına ait puan
ortalamaları incelendiğinde en yüksek puan ortalamasına sahip alt boyutun Kendine Güvenli Yaklaşım (X ̅=2.19) olduğu
belirlenmiştir. Beck Umutsuzluk Ölçeği ile Kendine Güvenli Yaklaşım alt boyutu
arasında negatif yönlü orta dereceli manidar bir ilişki (r_s=-.36,p=.00),
İyimser Yaklaşım alt boyutu arasında negatif düşük manidar bir ilişki (
r_s=-.23,p=.00), Çaresiz Yaklaşım alt boyutu arasında pozitif düşük manidar bir
ilişki (r_s=.22,p=.00), Boyun Eğici Yaklaşım alt boyutu arasında pozitif düşük
manidar bir ilişki (r_s=.23,p=.001), Sosyal Destek Arama Yaklaşımı alt boyutu
arasında ise negatif düşük manidar bir ilişki tespit edilmiştir
(r_s=-.21,p=.003). Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeğinin alt boyutlarından olan
Kendine Güvenli Yaklaşım, İyimser Yaklaşım ve Sosyal Destek Arama Yaklaşımından
elde edilen puan ortalamalarının diğer yaklaşımlara göre daha yüksek olması ise
ergenlerin stresle başa çıkmada etkili tarzları kullandıkları göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Submission Date | February 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.