The purpose of this study is to examine the
effect on the quality of life of the university students' body images. The
screening model was used in the study. The study population consists of the
university students who study in different universities during the spring term
of 2017-2018 academic year. The study was conducted with 189 volunteer
students. The study group was determined by convenience sampling method. The
data were collected through Personal Information Form, Body Image Quality of
Life Inventory, Brief Resilience Scale, Short Form of the Oxford Happiness
Questionnaire and Multi-Dimensional Perceived Social Support Scale. The
personal information form includes information about the participant students’
age, gender, weight, height, socio-economic status, place of growth and level
of body satisfaction. In the data analysis, the linear regression analysis, the correlation
analysis and Mann Whitney U-test have been used. According to results, the
effect on the quality of life of the students’ body images does not differ
according to sex. It has been found that the age isn’t a significant predictor
of the effect on the quality of life of the body images. It has been found that there is negative correlated and
meaningful relationship between body mass index and the effect on the quality
of life of the body images. The results have revealed there is positive
correlated and meaningful relationship between the effect on quality of life of
body images and the happiness level, the perceived social support and
resilience.
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin beden imgelerinin yaşam
niteliklerine etkisini incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde
çeşitli üniversitelerde öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 189
üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubu uygun örnekleme yöntemi ile
belirlenmiştir. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Beden İmgesinin Yaşam
Niteliğine Etkisi Ölçeği, Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Oxford Mutluluk
Ölçeği Kısa Formu ve Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği kullanılmıştır.
Kişisel Bilgi Formu’nda katılımcıların yaş, cinsiyet, boy, kilo, algılanan sosyo-ekonomik
düzey, büyüdüğü yer ve beden ölçüleri ve görünümünden memnuniyet düzeyi
bilgileri yer almaktadır. Veri analizinde doğrusal regresyon analizi,
korelasyon analizi ve Mann Whitney U- testi kullanılmıştır. Bulgulara göre
öğrencilerin beden imgelerinin yaşam niteliği üzerindeki etkisi cinsiyete göre
farklılaşmamaktadır. Yaş değişkeni beden imgelerinin yaşam niteliği üzerindeki
etkisinin anlamlı bir yordayıcısı değildir. Araştırmada beden kitle indeksi ile
beden imgesinin yaşam niteliğine etkisi arasında negatif yönlü ve anlamlı
ilişki olduğu tespit edilmiştir. Mutluluk
düzeyi, psikolojik sağlamlık düzeyi ve algılanan sosyal destek düzeyi ile beden
imgesinin yaşam niteliğine etkisi arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişki
olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Submission Date | March 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.