Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri

Year 2020, Volume: 6 Issue: 3, 278 - 284, 31.12.2020

Abstract

Değişen yaşam şartlarıyla birlikte toplumda ahlaki ve sosyal yönden ciddi sorunlar yaşanmaktadır. Yaşanan bu sorunların çözülememesi toplumun ortak değerlerine yönelik bilincin oluşmadığını göstermektedir. Bu nedenle eğitim sisteminin her kademesinde değerler eğitimine yer verilmesi gerekliliği oluşmaktadır. Okul öncesi dönem çocuğun duygu, düşünce, davranış ve tutumlarının temelinin atıldığı dönemdir. Bu dönemde kazanılan tutum ve davranışlar çocuğun ileriki yaşantısının da temellerini oluşturmaktadır. Bu nedenle erken yaşlardan itibaren çocuğa değerler eğitiminin sunulması önemlidir. Değerler eğitiminin sunulmasında programın içeriği, öğretmenin yeterliliği hedeflenen becerilerin kazandırılmasında etkili unsurlardandır. Bu bilgiler doğrultusunda çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Şırnak ili, Silopi ilçesinde okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 50 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan görüşme formuyla toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak, okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitiminin kapsamı ve nasıl uygulanması gerektiği ve konusunda desteklenmesi gerektiği belirlenmiştir.

References

  • Aydın, M. Z., ve Akyol Gürler, Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Balcı, F. A., ve Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 195-213.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve Türkiye'deki uygulamaya bir bakış. Electronic Turkish Studies, 9(2), 429-436.
  • Çağlar, A. (2005). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Demirel, Ö., ve Kaya, Z. (2017). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem.
  • Dereli İman, E. (2014). Değerler eğitimi programının 5-6 yaş çocukların sosyal gelişimine etkisi: Sosyal beceri, psiko-sosyal gelişim ve sosyal problem çözme becerisi. KUYEB Dergisi, 14(1), 249-268.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Ergün, M. (1994). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Erkuş, S. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim Programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Fidan, N. K. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 1-18.
  • Howard, R. W., Berkowitz, M.W., & Schaffer, E., F. (2004). Politics of Character Education. Educational Policy, 18(1), 188-215.
  • İşcan, C., (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis : An expanded sourcebook. Calif. : SAGE Publications.
  • Ogelman, H. G., ve Sarıkaya, H. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşleri: Denizli ili örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 81-100.
  • Okumuş, E., (2010). Toplum ve ahlak eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 28-32.
  • Samur Öztürk, A., ve Deniz, M. E. (2014). Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(4), 463-481.
  • Şen, M. (2012). Okul öncesi eğitim programında değerler eğitiminin kapsamı. A. Arıkan (Ed.), Okul öncesi Dönemde Değerler Eğitimi içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Temur, Ö. D., ve Yuvacı, Z. (2014). Okul öncesi değer eğitimi uygulayan okullardan seçilen değerlerin ve etkinliklerin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 122-149.
  • Thornberg, R., & Oğuz, E. (2013). Teachers’ views on values education: A qualitative study in Sweden and Turkey. International Journal of Educational Research, 59(1), 49–56.
  • Türk, İ. (2009). Değerler eğitiminde saygı. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Ulusoy, K., ve Dilmaç, B. (2018). Değerler eğitimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Uyanık Balat, G. ve Balaban Dağal, A. (2006). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök.
  • Uzun, M., ve Köse, A. (2017). Okul öncesi eğitimde değerler eğitiminin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 302-338.
  • Uzunkol, E. (2014). Hayat bilgisi öğretiminde uygulanan değerler eğitimi programının öğrencilerin özsaygı düzeyleri, sosyal problem çözme becerileri ve empati düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yuvacı, Z., Şafak, M., ve Şirin, N. (2013). Okulöncesi çocuklarına değer eğitimi verirken davranış geliştirme merkezli öğrenme yöntemi uygulayan öğretmenlerin görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 122-134.

The Opinions of Preschool Teachers on Values Education

Year 2020, Volume: 6 Issue: 3, 278 - 284, 31.12.2020

Abstract

Coupled with the changing living conditions, serious problems have been experienced in society in terms of moral and social aspects. Failure to resolve the problems experienced shows that the awareness of the common values of society has not come into existence yet. Therefore, it is deemed necessary to include values education at every level of education system. Preschool period is the period in which the foundation of the child's feelings, thoughts, behaviors and attitudes is laid. The attitudes and behaviors acquired in this period also form the basis of the future life of the child. For this reason, it is important to provide values education to children starting from an early age. In the provision of values education, the content of the program and the competence of teachers are among the effective elements in teaching the targeted skills. In accordance with this information, the aim of the study is to determine the opinions of preschool teachers on values education. The study group of the study consists of 50 preschool teachers working in preschool education institutions in Silopi district of Şırnak province, affiliated to the Ministry of National Education, in the 2018-2019 academic year. The data in the study were collected using an interview form designed by the researchers. The data obtained were analyzed by the methods of descriptive analysis and content analysis. As a result, it was determined that preschool teachers should be supported in terms of the scope of values education and how it should be implemented.

References

  • Aydın, M. Z., ve Akyol Gürler, Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Balcı, F. A., ve Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 195-213.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve Türkiye'deki uygulamaya bir bakış. Electronic Turkish Studies, 9(2), 429-436.
  • Çağlar, A. (2005). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Demirel, Ö., ve Kaya, Z. (2017). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem.
  • Dereli İman, E. (2014). Değerler eğitimi programının 5-6 yaş çocukların sosyal gelişimine etkisi: Sosyal beceri, psiko-sosyal gelişim ve sosyal problem çözme becerisi. KUYEB Dergisi, 14(1), 249-268.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Ergün, M. (1994). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Erkuş, S. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim Programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Fidan, N. K. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 1-18.
  • Howard, R. W., Berkowitz, M.W., & Schaffer, E., F. (2004). Politics of Character Education. Educational Policy, 18(1), 188-215.
  • İşcan, C., (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis : An expanded sourcebook. Calif. : SAGE Publications.
  • Ogelman, H. G., ve Sarıkaya, H. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşleri: Denizli ili örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 81-100.
  • Okumuş, E., (2010). Toplum ve ahlak eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 28-32.
  • Samur Öztürk, A., ve Deniz, M. E. (2014). Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(4), 463-481.
  • Şen, M. (2012). Okul öncesi eğitim programında değerler eğitiminin kapsamı. A. Arıkan (Ed.), Okul öncesi Dönemde Değerler Eğitimi içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Temur, Ö. D., ve Yuvacı, Z. (2014). Okul öncesi değer eğitimi uygulayan okullardan seçilen değerlerin ve etkinliklerin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 122-149.
  • Thornberg, R., & Oğuz, E. (2013). Teachers’ views on values education: A qualitative study in Sweden and Turkey. International Journal of Educational Research, 59(1), 49–56.
  • Türk, İ. (2009). Değerler eğitiminde saygı. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Ulusoy, K., ve Dilmaç, B. (2018). Değerler eğitimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Uyanık Balat, G. ve Balaban Dağal, A. (2006). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök.
  • Uzun, M., ve Köse, A. (2017). Okul öncesi eğitimde değerler eğitiminin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 302-338.
  • Uzunkol, E. (2014). Hayat bilgisi öğretiminde uygulanan değerler eğitimi programının öğrencilerin özsaygı düzeyleri, sosyal problem çözme becerileri ve empati düzeylerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yuvacı, Z., Şafak, M., ve Şirin, N. (2013). Okulöncesi çocuklarına değer eğitimi verirken davranış geliştirme merkezli öğrenme yöntemi uygulayan öğretmenlerin görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 122-134.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Article
Authors

Tuğçe Güzelyurt This is me 0000-0002-6577-8257

Publication Date December 31, 2020
Submission Date October 23, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Güzelyurt, T. (2020). The Opinions of Preschool Teachers on Values Education. Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(3), 278-284.