Bu araştırmanın amacı Alloway, Gathercole ve Kirkwood (2008) tarafından 5-11
yaş arasında çocuklar için geliştiren “Working Memory Rating Scale” (WMRS)
Çalışma Belleği Derecelendirme Ölçeği’ni 5-8 yaş grubu çocuklar için Türkçeye
uyarlamak ve ölçeğin geçerlilik ve güvenilirliğini test etmektir. Genellikle
çalışma belleği sorunu olan çocukları tanılamada kullanılan Çalışma Belleği
Derecelendirme Ölçeği okul öncesi ve ilkokul öğretmenleri tarafından “Hiç, ara
sıra, çoğunlukla ve her zaman” şeklinde doldurulan 4’lü derecelendirmeye sahip
likert tipinde 20 davranışsal maddeyi içeren bir ölçektir. Öğretmenler
sınıflarındaki çocuklarda görülen davranışların sıklıklarına göre her çocuk için
ilgili seçeneği işaretlemektedirler. Alanyazında 0-8 yaş erken çocukluk dönemini
kapsamaktadır. Bu nedenle ölçeğin bu dönemi kapsayan 5-8 yaş grubundaki
çocuklar için uyarlaması yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu MEB’e bağlı
Ankara ili Çankaya ilçesindeki 10 ilkokul, 1 bağımsız anaokulu ve bir ortaokulun
anasınıfı olmak üzere toplam 12 okuldan anasınıfı, birinci sınıf ve ikinci sınıfa
devam eden toplam 905 çocuk oluşturmuştur. Ölçeğin uyarlama çalışmasında
sırasıyla Türkçeye çevrilme, pilot çalışma ve asıl ölçek uyarlama aşamaları
izlenmiştir. Ölçek sınıflarındaki tipik gelişim gösteren çocuklar için öğretmenler
tarafından doldurulmuştur. Faktör analizi sonucunda ölçeğin tüm yaş gruplarında
maddelerin ait oldukları faktördeki yük değerleri ,673’ten daha yüksek bulunmuş
ve tüm maddelerin tek bir faktörde toplanarak toplam varyansın %74’ün üstünde
bir değerle bu tek boyutla yüksek düzeyde bir ilişki içinde olduğu görülmüştür.
Güvenilirlik çalışmasında ise ölçeğin Cronbach Alpha Değeri tüm gruplar için
,975’in üstünde değerlere sahip olması nedeniyle ölçeğin güvenilir olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda 20 maddeden
oluşan orijinal ölçekteki madde sayısında değişiklik yapılmamıştır. Çalışma
Belleği Dercelendirme Ölçeğinin tek boyutlu 20 maddelik Türkçe versiyonu 5-8
yaş çocuklarının çalışma belleklerini değerlendirmek için Türkiye’de
kullanılmaya uygun geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study is to adapt the Working Memory Rating Scale (WMRS)
developed by Alloway, Gathercole, and Kirkwood (2008) for children aged 5-
11 into Turkish for children aged 5-8 and to test its validity and reliability. The
WMRS, which is generally used to diagnose children with typical working
memory problems, is a Likert-type 4-point scale containing 20 behavioral
items rated as "not typical at all to", "occasionally to", "fairly typical to", and
"very typical" by preschool and primary school teachers. Teachers mark the
correct option for each child based on the frequency of the child's behavior
observed in their classes. The literature suggests that the 0-8 age range covers
the early childhood period. Therefore, the scale was adapted for children aged
5-8 in early childhood. The study group consists of a total of 905 children
attending kindergarten, first grade, or second grade in 12 schools (i.e., 10
primary schools, 1 independent preschool, and 1 middle school) located in
Çankaya district of Turkey's, Ankara province and affiliated to the Turkish
Ministry of National Education. In the adaptation process of the scale, the
stages of translation to Turkish, pilot scale application, and main scale
application were followed respectively. The scale was filled out by teachers for
children with typical development in their classes. As a result of the factor
analysis on the scale, the items were found to have a factor loading value of
over .673 on the factor they belonged to in all age groups, and it was observed
that there was a high level of relationship with this single dimension, with a
total variance explained value of above %74 and with all the items collected in
a single factor. The reliability study showed the scale to be reliable as
Cronbach’s alpha coefficients were above .975 for all groups. At the end of the
statistical analyses, the number of the items in the original scale consisting of
20 items was not changed. It was concluded that the WMRS's unidimensional
20-item Turkish version is a valid and reliable scale suitable for assessing the
working memory of children aged 5-8 in Turkey.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | July 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.