Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin olasılık kavramına ilişkin sahip oldukları düşüncelerin metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmış olup çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden uygun örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışma, 2020-2021 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında, Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan orta ölçekli bir ilin merkezinde bulunan güzel sanatlar lisesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma, bu lisede öğrenim gören ve her sınıf düzeyinden seçilen toplam 117 öğrenciyi kapsamaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan Olasılık Metaforları Anketi ile toplanmıştır. Ankette katılımcılara “Olasılık……..gibidir; çünkü……..” sorusu yöneltilmiş, ilk boşluğa olasılığın zihinlerinde canlandırdığı imgeyi, ikinci boşluğa ise bu imgeyi seçme sebeplerini yazmaları istenmiştir. Elde edilen verilerin içerik analizi sonucunda elde edilen metaforlar, “belirsiz, merak uyandıran, olumsuz imgeler, karmaşık, mutluluk verici, değişken, gereksiz, parçadan bütüne ilerleyen, eğlenceli, güvenilmez, varlık-yokluk, kolay” başlıklı 12 kategori şeklinde sınıflandırılmıştır. En çok metaforun yer aldığı kategori “belirsiz” kategorisi iken en az metaforun yer aldığı kategori “kolay” kategorisi olarak belirlenmiştir.
The aim of this study is to reveal the perceptions of the fine arts high school students regarding the concept of probability through metaphors. Phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used in the study, and the study group was determined with the convenience sampling method, one of the non-random sampling methods. The study was carried out in a fine arts high school in the center of a medium-sized city in the Eastern Anatolia Region in the fall semester of the 2020-2021 academic year. The research includes a total of 117 students from this high school who are selected from all grade levels. The data were collected by the Probability Metaphors Questionnaire prepared by the researchers. In the questionnaire, the participants were told, “The probability is like …….; because ……” question was presented and they were asked to write the image that probability envisioned in their minds in the first blank, and the reasons for choosing this image in the second blank. The metaphors obtained as a result of the content analysis are classified into 12 categories, which are indefinite, intriguing, negative images, complex, happiness, variable, unnecessary, progressing from part to whole, funny, unreliable, existence-absence, easy. The category with the most metaphors was determined as the “indefinite” category, while the category with the least metaphors was determined as the “easy” category.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | December 9, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.