Research Article
BibTex RIS Cite

Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin “Olasılık” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 210 - 227, 31.08.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin olasılık kavramına ilişkin sahip oldukları düşüncelerin metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmış olup çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden uygun örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışma, 2020-2021 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında, Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan orta ölçekli bir ilin merkezinde bulunan güzel sanatlar lisesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma, bu lisede öğrenim gören ve her sınıf düzeyinden seçilen toplam 117 öğrenciyi kapsamaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan Olasılık Metaforları Anketi ile toplanmıştır. Ankette katılımcılara “Olasılık……..gibidir; çünkü……..” sorusu yöneltilmiş, ilk boşluğa olasılığın zihinlerinde canlandırdığı imgeyi, ikinci boşluğa ise bu imgeyi seçme sebeplerini yazmaları istenmiştir. Elde edilen verilerin içerik analizi sonucunda elde edilen metaforlar, “belirsiz, merak uyandıran, olumsuz imgeler, karmaşık, mutluluk verici, değişken, gereksiz, parçadan bütüne ilerleyen, eğlenceli, güvenilmez, varlık-yokluk, kolay” başlıklı 12 kategori şeklinde sınıflandırılmıştır. En çok metaforun yer aldığı kategori “belirsiz” kategorisi iken en az metaforun yer aldığı kategori “kolay” kategorisi olarak belirlenmiştir.

References

  • Ada, S. (2013). Öğrencilerin Matematik Dersine ve Matematik Öğretmenine Yönelik Algılarının Metafor Yardımıyla Belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akdemir, Ö. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumları ve Başarı Güdüsü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aksu, C. Ve Çelenk, K. (2014). Agsl Müzik Bölümü Mezunlarının Güzel Sanatlar Fakülteleri Müzik Bölümlerindeki Akademik Başarılarının İncelenmesi. Turkish Studies, 9(2), 67-87.
  • Altınel, Ö. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Kullanılan Başlangıç Keman Eğitimi Metotlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altun, Z. D., & Uzuner, F. G. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Üniversite Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 8(16), 60-83.
  • Arıkan, E.E. ve Unal, H. (2015). Gifted Students’ Metaphor İmages About Mathematics. Educational Research and Reviews, 10(7), 901-906.
  • Arkonaç, G. (2009). Meslek Liselerinde Matematik Dersinde Karşılaşılan Sorunlar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Babacan, E. (2014). Agsl Öğrencilerinin Müzik Kavramına İlişkin Algıları: Metafor Analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 124-132.
  • Bahar Yiğit, V. (2014). Güzel Sanatlar Lisesi Bireysel Ses Eğitimi Dersi Öğretim Programının Uygulamasında Karşılaşılan Sorunların Öğretmen Görüşleri İle İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Baş, G. ve Kıvılcım, Z. S. (2019). Türkiye’de Öğrencilerin Merkezi Sistem Sınavları İle İlgili Algıları: Bir Metafor Analizi Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 639-667.
  • Bayazıt Karademir, E. (2014). Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrencilerinin Piyano Dersi Akademik Başarısını Etkileyen Etmenlere İlişkin Öğretmen Görüşleri (Ege Bölgesi Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi 6-8. Sınıflar (1.baskı). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Bekdemir, M. (2009). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin ve Başarılarının Değerlendirilmesi, Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 169-189.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N., & Kron, F. W. (2003). How Teachers in Different Aducational Contexts View Their Roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-290.
  • Bulut, S. (1994). The Effects of Different Teaching Methods and Gender on Probabaility Achievement and Attitudes Tovard Probability. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Bulut, S. (2001). Matematik Öğretmen Adaylarının Olasılık Performanslarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 33-39.
  • Bulut, S., Ekici, C. ve İşeri, A.İ. (1999). Bazı Olasılık Kavramlarının Öğretimi İçin Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 129-136.
  • Buyurgan, S. (2000). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Resim Bölümü Mezunlarının Yükseköğrenimdeki Başarı Durumları İle İlgili Bir Değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi,19, 32-42.
  • Can, Ö.S., İşleyen, T. ve Küçük Demir, B. (2017). Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Olasılık Öğretimi Üzerine Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 559-572.
  • Çakmak, Z.T. ve Durmuş, S. (2015). İlköğretim 6-8.Sınıf Öğrencilerinin İstatistik Ve Olasılık Öğrenme Alanında Zorlandıkları Kavram Ve Konuların Belirlenesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 27-58.
  • Cohen. L., & Manion, L. (1989). Research Methods in Education (3rd ed.). London: Routledge.
  • Çelik, D. ve Güneş, G. (2007). 7, 8 ve 9.Sınıf Öğrencilerinin Olasılık İle İlgili Anlama ve Kavram Yanılgılarının İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 173, 361-375.
  • Çenberci, S., Sezgin Memnun, D. ve İnce, H. (2020). A Study on The Examination pf The Metaphoric Perceptions Of Middle School Students About Pattern. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(1), 215-250.
  • Dağdeviren, P. (2015). Güzel Sanatlar Liseleri Batı Müziği Çalgı Toplulukları Dersi Repertuvarına Yönelik Sorunların İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Duran, M.. Özdemir, F. ve Kaplan, A. (2015). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Kullanımına Yönelik Bir Araştırma: Olasılık Konularının Öğretimi Örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 250-284.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Mikroskop Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 615-636.
  • Ekinözü, İ. ve Şengül, S. (2007). Permütasyon Ve Olasılık Konusunun Öğretiminde Canlandırma Kullanılmasının Öğrenci Başarısına Ve Hatırlama Düzeyine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 251-258.
  • Erdem, E. (2011). İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Matematiksel ve Olasılıksal Muhakeme Becerilerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.
  • Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş Öğrenme Ortamının Matematiksel Muhakemeye ve Tutuma Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Erkan, Z. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerindeki Mesleki Kuramsal Derslerin Sanat Eğitimi Sürecine Etkileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erman Tezer, A. (2010). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Piyano Eğitimi Alan Öğrencilerin Karşılaştıkları Teknik Problemlerin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ersoy, E. ve Başer, N. (2014). “İstatistik ve Olasılık” Dersinin Senaryo İle Öğretim Süreci Sonunda Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerindeki Değişim. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 207-230.
  • Fiscbein, E., & Schnarch, D. (1997). The Evolution With Age of Probabilistic, İntuitively Based Misconceptions. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 96-105.
  • Garfield, J. & Ahlgren, A. (1988). Difficulties in Learning Basic Concepts in Probability and Statistics: Implications for Research. Journal for Research in Mathematics Education, 19(1), 44-63.
  • Güleç, G. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrencilerinin Alanları İle İlgili Yükseköğretim Kurumlarını Tercihlerinde Etkili Olan Faktörlerin Öğretmen ve Öğrenci Boyutunda Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güler, G., Akgün, L., Öçal, M. F .ve Doruk, M.. (2012). Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 25-29.
  • Güner, N. (2013). Öğretmen Adaylarının Matematik Hakkında Oluşturdukları Metaforlar. E-Journal Of New World Sciences Akademy, 8(4), 428-440.
  • Gür, H., Hangül, T. ve Kara, A. (2014). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin “Matematik” Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforların Karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science Studies, 25, 427-444.
  • Gürbüz, R. (2006). Olasılık Kavramlarının Öğretimi İçin Örnek Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 111-123.
  • Gürbüz, R. ve Erdem, E. (2017). Olasılık Konusunun Öğrenilmesini Zorlaştıran Nedenler Hakkında Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 361-380.
  • Güveli, E., Sabri İpek, A., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159.
  • Halpern, D. (1996). Thought And Knowledge: An İntroduction To Critical Thinking (3rd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Hatısaru, V. ve Erbaş, A. K. (2013). Endüstri Meslek Lisesi Öğrencilerinin Fonksiyon Kavramı Anlama Düzeylerinin İncelenmesi. Kastamonu University Journal of Education, 21(3), 865-882.
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum-Algı İletişim (1.baskı). Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Kafoussi, S. (2004). Can Kindergarten Children Be Successfully İnvolved in Probabilistic Tasks?. Statistics Education Research Journal, 3(1), 29-39.
  • Kalaycı, S. (2018). İlkokul Öğrencilerinin “Bilim” ve “Fen Bilimleri Dersi” Kavramlarına Yönelik Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 1-21.
  • Karaçay, T. (2006). Olasılığın matematiksel temelleri. In IV. Ulusal Mantık, Matematik ve Felsefe Sempozyumu; 5-8 Eylül; 1-22. İzmir, Türkiye.
  • Karapür, İ. (2002). Van’daki Liselerde Olasılık Öğretiminde Görülen Kavram Yanılgıları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Kenç, S. (2019). Ortaokul 8.Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersine ve Matematik Öğretmenine Karşı Metaforik Algıları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Keskin, S. ve Kılıç, D. (2016). Ortaokul 7.Sınıf Matematik Dersinde Olasılık Konusunun İşbirlikli Öğrenme Yöntemiyle Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1173-1183.
  • Kılınçer, ÖZ. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrencilerinin Piyano Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Koparan, T. ve Kaleli Yılmaz, G. (2015). The Effect of Simulation-Based Learning on Prospective Teachers’ İnference Skills in Teaching Probability. Universal Journal of Educational Research, 3(11), 775-786.
  • Kurtuluş Çevik, S. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Verilen Grafik (Özgün Baskı Resim) Dersinin Amaç ve Uygulamalarına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Miles, M.B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitive Data Analysis (Second edition). Sage Publications, California.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Ortaöğretim matematik dersi (9, 10, 11 ve 12.sınıflar) öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). PISA 2018 Türkiye Ön Raporu, Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, Ankara.
  • Munisamy, S., & Doraisamy, L. (1998). Levels of Understanding of Probability Concepts Among Secondary School Pupils. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 29(1), 39-45.
  • Nasibov, F., Kaçar, A. (2005). Matematik ve Matematik Eğitimi Hakkında. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 339-346.
  • Oflaz, G. (2011). İlköğretim öğrencilerinin “matematik”, “matematik öğretmeni” kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Paper presented in the 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications Conference; 27-29 Nisan; 884-893. Antalya, Türkiye.
  • Öbek, C. (2014). Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinde Verilen Türk Müziği Çalgı Eğitimi İle Piyano Dersi Başarı Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Özcan Coşkunsoy, B. (2008). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Ses Problemleri ve Nedenleri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Özder, Z. (2010). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Viyolonsel Eğitiminde Motivasyonun Yeri ve Önemine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özer, U. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Verilen Keman Eğitiminde Çift Ses Çalma Durumlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özgün, Ö. (2006). Türkiye’deki Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinde Viyolonsel Eğitimine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özyoğurtçu, S. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Okuyan Müzik Bölümü Öğrencilerinin Güzel Sanatlar Liselerini Seçmelerinde Ailenin ve Sosyal Çevrenin Etkileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Palmquist, R. A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study, The Journal of Academic Librarianship, 27(1), 24-32.
  • Polat, S. (2010). İlköğretim 6.-7. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Kavramına İlişkin Kullandıkları Metaforlar. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Poyraz Tunç, F. (2014). Güzel Sanatlar Liselerinde Okutulan “Sanat Eserlerini İnceleme” Dersinin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Saban, A., Koçbeker, B.N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,6(2), 461-522.
  • Sağlam Kaya, Y. (2017). Öğretmen Adaylarının Matematiksel Örnekleri Algılayışları Üzerine Bir Metafor Analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 48-67.
  • Sazak, N. ve Ece, A. (2004). Özel Yetenek Sınavına Giren Lise Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(8), 102-113.
  • Sezerel, T. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrencilerinin Müziksel İşitme Okuma Yazma Başarılarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sezgin, L. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Dönemsel Ses Özelliklerine Uygun Batı Müziği Koro Eğitimi Dersi Öğretiminde Kullanılabilecek Dersler Üzerine Antolojik Bir Çalışma Önerisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sezgin Memnun, D. (2008). Olasılık Kavramlarının Öğrenilmesinde Karşılaşılan Zorluklar, Bu Kavramların Öğrenilememe Nedenleri ve Çözüm Önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 89-101.
  • Soğukçam, B. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Klarnet Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Sülün, E. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Verilen Müzik Eğitiminin Öğrencilerin Meslek Seçimine Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen Adaylarının “Matematik Öğretmeni”, “Matematik” ve “Matematik Dersi” Kavramlarına İlişkin Sahip Oldukları Metaforik Algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Şengül, S. ve Katrancı, Y. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin, “Mate¬matik” Kavramına İlişkin Sahip Olduk¬ları Metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 355-369.
  • Şengül, S., Katrancı, Y. ve Gerez Cantimer, G. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin “Ma¬tematik Öğretmeni” Kavramına İlişkin Metafor Algıları. International Journal of Social Science, 25, 89-111.
  • Tarım, C. (2008). Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Bağlama Eğitimi İle İlgili Alıştırmalar ve Etütler. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tarim, K., Özsezer, M.S.B. ve Canbazoğlu, H.B. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik ve Matematik Öğretimine İlişkin Algıları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1032-1052.
  • Toptaş, B. ve Sönmez, A. (2015). Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinde Bireysel Ses Eğitimi Dersinin Doğru Güzel ve Etkili Konuşma Becerisine Etkisi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 1(1), 1-15.
  • Turgut Ş., Sezgin Memnun, D. ve Ergöl, H. (2018). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Olasılık Kavramına İlişkin Oluşturdukları Metaforlar. International Journal Of Social Science, 70, 1-18.
  • Turhan Türkkan, B. ve Yeşilpınar Uyar, M. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin “Ma¬tematik Problemi” Kavramına Yönelik Metaforları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(1), 2016, 99-130.
  • Tütüncü, C. (2015). Güzel Sanatlar Liselerinde Uygulanan Müziksel İşitme Okuma Yazma Derslerinin Öğretim Programı İşlevselliğine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri (Ankara İli Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uluç, Ç. (2006). Güzel Sanatlar Liselerinde Keman Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Uzunoğlu, A. (2008). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerindeki (Agsl) Türk Müziği Çalgıları Dersinde Öğretmen ve Öğrencilerin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yağcı, U. (2009). Türkiye’deki Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrenci Özel Yetenek Giriş Sınavlarının Müziksel İşitme-Algılama Boyutunun Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuz Mumcu, H., Mumcu, İ. ve Cansız Aktaş, M. (2012). Meslek Lisesi Öğrencileri İçin Matematik. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 180-195.
  • Yazıcı, D. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Alan Dışı Ders Başarılarının İncelenmesi (Nevit Kodallı Güzel Sanatlar Lisesi Örneği). Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(2), 282-299.
  • Yerlikaya, H. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Temel Tasarım Dersinin Yaratıcılığa Katkıları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıkılmazoğlu, A. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri, III Müzik Sınıfında Okuyan Yatılı ve Gündüzlü Öğrencilerin Piyano Başarıları Arasındaki Farklar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11.baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, M. (2019). 4-12.Sınıf Öğrencilerinin Matematiğe İlişkin Algıları: Metaforik Bir Yaklaşım (Giresun İli Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Yıldırım Orhan, Ş. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Agsl, Çalgıviyolonsel Eğitiminde 9.Sınıflara Yönelik Temel Davranışların Kazandırılması İle İlgili Yaklaşımlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 361-366.

Analysis of Fine Arts High School Students' Perceptions about “Probability”

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 210 - 227, 31.08.2021

Abstract

The aim of this study is to reveal the perceptions of the fine arts high school students regarding the concept of probability through metaphors. Phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used in the study, and the study group was determined with the convenience sampling method, one of the non-random sampling methods. The study was carried out in a fine arts high school in the center of a medium-sized city in the Eastern Anatolia Region in the fall semester of the 2020-2021 academic year. The research includes a total of 117 students from this high school who are selected from all grade levels. The data were collected by the Probability Metaphors Questionnaire prepared by the researchers. In the questionnaire, the participants were told, “The probability is like …….; because ……” question was presented and they were asked to write the image that probability envisioned in their minds in the first blank, and the reasons for choosing this image in the second blank. The metaphors obtained as a result of the content analysis are classified into 12 categories, which are indefinite, intriguing, negative images, complex, happiness, variable, unnecessary, progressing from part to whole, funny, unreliable, existence-absence, easy. The category with the most metaphors was determined as the “indefinite” category, while the category with the least metaphors was determined as the “easy” category.

References

  • Ada, S. (2013). Öğrencilerin Matematik Dersine ve Matematik Öğretmenine Yönelik Algılarının Metafor Yardımıyla Belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akdemir, Ö. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutumları ve Başarı Güdüsü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aksu, C. Ve Çelenk, K. (2014). Agsl Müzik Bölümü Mezunlarının Güzel Sanatlar Fakülteleri Müzik Bölümlerindeki Akademik Başarılarının İncelenmesi. Turkish Studies, 9(2), 67-87.
  • Altınel, Ö. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Kullanılan Başlangıç Keman Eğitimi Metotlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altun, Z. D., & Uzuner, F. G. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Üniversite Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 8(16), 60-83.
  • Arıkan, E.E. ve Unal, H. (2015). Gifted Students’ Metaphor İmages About Mathematics. Educational Research and Reviews, 10(7), 901-906.
  • Arkonaç, G. (2009). Meslek Liselerinde Matematik Dersinde Karşılaşılan Sorunlar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Babacan, E. (2014). Agsl Öğrencilerinin Müzik Kavramına İlişkin Algıları: Metafor Analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 124-132.
  • Bahar Yiğit, V. (2014). Güzel Sanatlar Lisesi Bireysel Ses Eğitimi Dersi Öğretim Programının Uygulamasında Karşılaşılan Sorunların Öğretmen Görüşleri İle İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Baş, G. ve Kıvılcım, Z. S. (2019). Türkiye’de Öğrencilerin Merkezi Sistem Sınavları İle İlgili Algıları: Bir Metafor Analizi Çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 639-667.
  • Bayazıt Karademir, E. (2014). Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrencilerinin Piyano Dersi Akademik Başarısını Etkileyen Etmenlere İlişkin Öğretmen Görüşleri (Ege Bölgesi Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi 6-8. Sınıflar (1.baskı). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Bekdemir, M. (2009). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin ve Başarılarının Değerlendirilmesi, Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 169-189.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N., & Kron, F. W. (2003). How Teachers in Different Aducational Contexts View Their Roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-290.
  • Bulut, S. (1994). The Effects of Different Teaching Methods and Gender on Probabaility Achievement and Attitudes Tovard Probability. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Bulut, S. (2001). Matematik Öğretmen Adaylarının Olasılık Performanslarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 33-39.
  • Bulut, S., Ekici, C. ve İşeri, A.İ. (1999). Bazı Olasılık Kavramlarının Öğretimi İçin Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 129-136.
  • Buyurgan, S. (2000). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Resim Bölümü Mezunlarının Yükseköğrenimdeki Başarı Durumları İle İlgili Bir Değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi,19, 32-42.
  • Can, Ö.S., İşleyen, T. ve Küçük Demir, B. (2017). Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Olasılık Öğretimi Üzerine Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 559-572.
  • Çakmak, Z.T. ve Durmuş, S. (2015). İlköğretim 6-8.Sınıf Öğrencilerinin İstatistik Ve Olasılık Öğrenme Alanında Zorlandıkları Kavram Ve Konuların Belirlenesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 27-58.
  • Cohen. L., & Manion, L. (1989). Research Methods in Education (3rd ed.). London: Routledge.
  • Çelik, D. ve Güneş, G. (2007). 7, 8 ve 9.Sınıf Öğrencilerinin Olasılık İle İlgili Anlama ve Kavram Yanılgılarının İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 173, 361-375.
  • Çenberci, S., Sezgin Memnun, D. ve İnce, H. (2020). A Study on The Examination pf The Metaphoric Perceptions Of Middle School Students About Pattern. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(1), 215-250.
  • Dağdeviren, P. (2015). Güzel Sanatlar Liseleri Batı Müziği Çalgı Toplulukları Dersi Repertuvarına Yönelik Sorunların İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Duran, M.. Özdemir, F. ve Kaplan, A. (2015). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Kullanımına Yönelik Bir Araştırma: Olasılık Konularının Öğretimi Örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 250-284.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Mikroskop Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 615-636.
  • Ekinözü, İ. ve Şengül, S. (2007). Permütasyon Ve Olasılık Konusunun Öğretiminde Canlandırma Kullanılmasının Öğrenci Başarısına Ve Hatırlama Düzeyine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 251-258.
  • Erdem, E. (2011). İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Matematiksel ve Olasılıksal Muhakeme Becerilerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.
  • Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş Öğrenme Ortamının Matematiksel Muhakemeye ve Tutuma Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Erkan, Z. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerindeki Mesleki Kuramsal Derslerin Sanat Eğitimi Sürecine Etkileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erman Tezer, A. (2010). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Piyano Eğitimi Alan Öğrencilerin Karşılaştıkları Teknik Problemlerin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ersoy, E. ve Başer, N. (2014). “İstatistik ve Olasılık” Dersinin Senaryo İle Öğretim Süreci Sonunda Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerindeki Değişim. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 207-230.
  • Fiscbein, E., & Schnarch, D. (1997). The Evolution With Age of Probabilistic, İntuitively Based Misconceptions. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 96-105.
  • Garfield, J. & Ahlgren, A. (1988). Difficulties in Learning Basic Concepts in Probability and Statistics: Implications for Research. Journal for Research in Mathematics Education, 19(1), 44-63.
  • Güleç, G. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrencilerinin Alanları İle İlgili Yükseköğretim Kurumlarını Tercihlerinde Etkili Olan Faktörlerin Öğretmen ve Öğrenci Boyutunda Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Güler, G., Akgün, L., Öçal, M. F .ve Doruk, M.. (2012). Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 25-29.
  • Güner, N. (2013). Öğretmen Adaylarının Matematik Hakkında Oluşturdukları Metaforlar. E-Journal Of New World Sciences Akademy, 8(4), 428-440.
  • Gür, H., Hangül, T. ve Kara, A. (2014). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin “Matematik” Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforların Karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science Studies, 25, 427-444.
  • Gürbüz, R. (2006). Olasılık Kavramlarının Öğretimi İçin Örnek Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 111-123.
  • Gürbüz, R. ve Erdem, E. (2017). Olasılık Konusunun Öğrenilmesini Zorlaştıran Nedenler Hakkında Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 361-380.
  • Güveli, E., Sabri İpek, A., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159.
  • Halpern, D. (1996). Thought And Knowledge: An İntroduction To Critical Thinking (3rd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Hatısaru, V. ve Erbaş, A. K. (2013). Endüstri Meslek Lisesi Öğrencilerinin Fonksiyon Kavramı Anlama Düzeylerinin İncelenmesi. Kastamonu University Journal of Education, 21(3), 865-882.
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum-Algı İletişim (1.baskı). Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Kafoussi, S. (2004). Can Kindergarten Children Be Successfully İnvolved in Probabilistic Tasks?. Statistics Education Research Journal, 3(1), 29-39.
  • Kalaycı, S. (2018). İlkokul Öğrencilerinin “Bilim” ve “Fen Bilimleri Dersi” Kavramlarına Yönelik Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 1-21.
  • Karaçay, T. (2006). Olasılığın matematiksel temelleri. In IV. Ulusal Mantık, Matematik ve Felsefe Sempozyumu; 5-8 Eylül; 1-22. İzmir, Türkiye.
  • Karapür, İ. (2002). Van’daki Liselerde Olasılık Öğretiminde Görülen Kavram Yanılgıları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Kenç, S. (2019). Ortaokul 8.Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersine ve Matematik Öğretmenine Karşı Metaforik Algıları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Keskin, S. ve Kılıç, D. (2016). Ortaokul 7.Sınıf Matematik Dersinde Olasılık Konusunun İşbirlikli Öğrenme Yöntemiyle Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1173-1183.
  • Kılınçer, ÖZ. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrencilerinin Piyano Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Koparan, T. ve Kaleli Yılmaz, G. (2015). The Effect of Simulation-Based Learning on Prospective Teachers’ İnference Skills in Teaching Probability. Universal Journal of Educational Research, 3(11), 775-786.
  • Kurtuluş Çevik, S. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Verilen Grafik (Özgün Baskı Resim) Dersinin Amaç ve Uygulamalarına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Miles, M.B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitive Data Analysis (Second edition). Sage Publications, California.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Ortaöğretim matematik dersi (9, 10, 11 ve 12.sınıflar) öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). PISA 2018 Türkiye Ön Raporu, Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, Ankara.
  • Munisamy, S., & Doraisamy, L. (1998). Levels of Understanding of Probability Concepts Among Secondary School Pupils. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 29(1), 39-45.
  • Nasibov, F., Kaçar, A. (2005). Matematik ve Matematik Eğitimi Hakkında. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 339-346.
  • Oflaz, G. (2011). İlköğretim öğrencilerinin “matematik”, “matematik öğretmeni” kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Paper presented in the 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications Conference; 27-29 Nisan; 884-893. Antalya, Türkiye.
  • Öbek, C. (2014). Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinde Verilen Türk Müziği Çalgı Eğitimi İle Piyano Dersi Başarı Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Özcan Coşkunsoy, B. (2008). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Ses Problemleri ve Nedenleri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Özder, Z. (2010). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Viyolonsel Eğitiminde Motivasyonun Yeri ve Önemine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özer, U. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Verilen Keman Eğitiminde Çift Ses Çalma Durumlarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özgün, Ö. (2006). Türkiye’deki Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinde Viyolonsel Eğitimine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özyoğurtçu, S. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Okuyan Müzik Bölümü Öğrencilerinin Güzel Sanatlar Liselerini Seçmelerinde Ailenin ve Sosyal Çevrenin Etkileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Palmquist, R. A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study, The Journal of Academic Librarianship, 27(1), 24-32.
  • Polat, S. (2010). İlköğretim 6.-7. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Kavramına İlişkin Kullandıkları Metaforlar. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Poyraz Tunç, F. (2014). Güzel Sanatlar Liselerinde Okutulan “Sanat Eserlerini İnceleme” Dersinin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Saban, A., Koçbeker, B.N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,6(2), 461-522.
  • Sağlam Kaya, Y. (2017). Öğretmen Adaylarının Matematiksel Örnekleri Algılayışları Üzerine Bir Metafor Analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 48-67.
  • Sazak, N. ve Ece, A. (2004). Özel Yetenek Sınavına Giren Lise Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(8), 102-113.
  • Sezerel, T. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrencilerinin Müziksel İşitme Okuma Yazma Başarılarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sezgin, L. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Dönemsel Ses Özelliklerine Uygun Batı Müziği Koro Eğitimi Dersi Öğretiminde Kullanılabilecek Dersler Üzerine Antolojik Bir Çalışma Önerisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sezgin Memnun, D. (2008). Olasılık Kavramlarının Öğrenilmesinde Karşılaşılan Zorluklar, Bu Kavramların Öğrenilememe Nedenleri ve Çözüm Önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 89-101.
  • Soğukçam, B. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Klarnet Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Sülün, E. (2007). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Verilen Müzik Eğitiminin Öğrencilerin Meslek Seçimine Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen Adaylarının “Matematik Öğretmeni”, “Matematik” ve “Matematik Dersi” Kavramlarına İlişkin Sahip Oldukları Metaforik Algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Şengül, S. ve Katrancı, Y. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin, “Mate¬matik” Kavramına İlişkin Sahip Olduk¬ları Metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 355-369.
  • Şengül, S., Katrancı, Y. ve Gerez Cantimer, G. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin “Ma¬tematik Öğretmeni” Kavramına İlişkin Metafor Algıları. International Journal of Social Science, 25, 89-111.
  • Tarım, C. (2008). Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Bağlama Eğitimi İle İlgili Alıştırmalar ve Etütler. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tarim, K., Özsezer, M.S.B. ve Canbazoğlu, H.B. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik ve Matematik Öğretimine İlişkin Algıları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1032-1052.
  • Toptaş, B. ve Sönmez, A. (2015). Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerinde Bireysel Ses Eğitimi Dersinin Doğru Güzel ve Etkili Konuşma Becerisine Etkisi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 1(1), 1-15.
  • Turgut Ş., Sezgin Memnun, D. ve Ergöl, H. (2018). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Olasılık Kavramına İlişkin Oluşturdukları Metaforlar. International Journal Of Social Science, 70, 1-18.
  • Turhan Türkkan, B. ve Yeşilpınar Uyar, M. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin “Ma¬tematik Problemi” Kavramına Yönelik Metaforları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(1), 2016, 99-130.
  • Tütüncü, C. (2015). Güzel Sanatlar Liselerinde Uygulanan Müziksel İşitme Okuma Yazma Derslerinin Öğretim Programı İşlevselliğine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri (Ankara İli Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uluç, Ç. (2006). Güzel Sanatlar Liselerinde Keman Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Uzunoğlu, A. (2008). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerindeki (Agsl) Türk Müziği Çalgıları Dersinde Öğretmen ve Öğrencilerin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yağcı, U. (2009). Türkiye’deki Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümü Öğrenci Özel Yetenek Giriş Sınavlarının Müziksel İşitme-Algılama Boyutunun Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yavuz Mumcu, H., Mumcu, İ. ve Cansız Aktaş, M. (2012). Meslek Lisesi Öğrencileri İçin Matematik. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 180-195.
  • Yazıcı, D. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Alan Dışı Ders Başarılarının İncelenmesi (Nevit Kodallı Güzel Sanatlar Lisesi Örneği). Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(2), 282-299.
  • Yerlikaya, H. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Temel Tasarım Dersinin Yaratıcılığa Katkıları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıkılmazoğlu, A. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri, III Müzik Sınıfında Okuyan Yatılı ve Gündüzlü Öğrencilerin Piyano Başarıları Arasındaki Farklar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11.baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, M. (2019). 4-12.Sınıf Öğrencilerinin Matematiğe İlişkin Algıları: Metaforik Bir Yaklaşım (Giresun İli Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Yıldırım Orhan, Ş. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Agsl, Çalgıviyolonsel Eğitiminde 9.Sınıflara Yönelik Temel Davranışların Kazandırılması İle İlgili Yaklaşımlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 361-366.
There are 98 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Article
Authors

Şeyda Şat This is me 0000-0001-6596-7923

Yunus Emre Ozulu This is me 0000-0001-8161-2321

Publication Date August 31, 2021
Submission Date December 9, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Şat, Ş., & Ozulu, Y. E. (2021). Analysis of Fine Arts High School Students’ Perceptions about “Probability”. Journal of Education, Theory and Practical Research, 7(2), 210-227.