The aim of this study is to examine the use of the flipped learning model in undergraduate courses and the feasibility of this process with the support of BTK Academy. For this purpose, an agreement was made between BTK Academy and Çanakkale Onsekiz Mart University and students benefited from online certificate programs published on the BTK Academy platform during their 14-week education period. The trainings were determined by the instructor of the relevant course in accordance with the course curriculum and the necessary guidance was given to the students. Students who carried out their learning processes outside the classroom implemented what they learned under the guidance of the course instructor in the classroom. The study was designed with case study, one of the qualitative research methods. The participants of the research consist of 42 students from different departments attending courses conducted with the flipped learning model at a state university. Research data was collected with a semi-structured interview form prepared by the researchers and analyzed with a descriptive analysis approach. In line with the findings, it was concluded that the majority of the participants had a positive opinion about the learning experiences outside and in the classroom during the process of applying the flipped learning model. In addition, positive opinions were revealed in the study, stating that the process contributed positively to their learning success, increased their motivation, and experienced interactive learning experiences in which they could participate more actively. However, it has been understood that the most important limitations of the flipped learning model are the lack of technological tools, internet connection problems and the inability to ask immediate questions to the instructor during the out-of-class learning process.
Bu çalışmada; lisans düzeyindeki derslerde ters yüz öğrenme modelinin kullanımını ve bu sürecin BTK Akademi desteği yürütülebilirliğini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda BTK Akademi ve Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi arasında anlaşma yapılarak öğrencilerin 14 haftalık eğitim-öğretim süreçlerinde BTK Akademi platformunda yayınlanan online sertifika programlarından yararlanılmıştır. Eğitimler ders müfredatına uygun olarak ilgili dersin öğretim elemanı tarafından belirlenmiş ve öğrencilere gerekli yönlendirmeler yapılmıştır. Öğrenme süreçlerini sınıf dışında gerçekleştiren öğrenciler öğrendikleri ile ilgili uygulamalarını da dersin öğretim elemanının rehberliğinde sınıf içerisinde gerçekleştirmişlerdir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet ünversitesinde ters yüz öğrenme modeli ile yürütülmüş derslere katılan farklı bölümlerden 42 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve betimsel analiz yaklaşımı ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda katılımcıların çoğunluğunun ters yüz öğrenme modelinin uygulandığı süreçte sınıf dışındaki ve sınıf içindeki öğrenme deneyimlerine ilişkin olumlu görüşe sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çalışmada, sürecin öğrenme başarılarına olumlu katkı sağladığı, motivasyonlarını artırdığı ve daha aktif olarak katılabildikleri etkileşimli öğrenme deneyimleri yaşadıkları şeklinde olumlu görüşlere de ortaya konmuştur. Bununla birlikte ters yüz öğrenme modelinin en önemli sınırlılıklarının teknolojik araç eksikliği, internet bağlantı sorunları ve sınıf dışı öğrenme sürecinde öğretim elemanına anlık soru soramamak olduğu anlaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Technology and Computing |
Journal Section | Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | July 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.