Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of the Secondary Education 11th and 12th Grade Mathematics Curriculum

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 193 - 209, 31.08.2024

Abstract

In this study, it was aimed to evaluate the 11th and 12th grade mathematics curriculum implemented in 2018 with the CIPP model, one of the curriculum evaluation models. The research was carried out with a mixed method in which quantitative and qualitative data were used together. In Türkiye, 90 11th grade students, 90 12th grade students and 50 mathematics teachers participated in the study. In order to obtain the quantitative data of the study, the CIPP model and the scale for evaluating the high school mathematics curriculum in terms of process and product dimensions were applied to the students and the questionnaire prepared by the researcher was applied to the teachers. Semi-structured interviews were conducted with 12 teachers to obtain qualitative data. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the questionnaire applied to teachers was .938, and the Cronbach Alpha value of the scale applied to students was .94. Content analysis and descriptive analysis were used together in the analysis of qualitative data. As a result, the subjects of the curriculum are sufficient, the physical environment is suitable for the implementation of the curriculum and there are sufficient resources, the learning outcomes of the curriculum are appropriate for the level, the readiness of the students is not appropriate, time cannot be used efficiently due to the spiral system, the curriculum is student-centred, the information learned is difficult to apply in daily life. It was determined that the historical concept of mathematics was not emphasized, teachers used smart board, z book and EBA, the curriculum was carried out in cooperation with the teachers in the department, the curriculum did not provide students with sufficient mathematical skills that they could use in daily and social life, and it was sufficient to prepare them for central exams.

Project Number

E275812

References

  • Abat, E. Z. Ç. (2016). 9. sınıf matematik dersi öğretim programının bağlam, girdi, süreç, ürün değerlendirme modeline göre değerlendirilmesi [Unpublished master thesis]. Akdeniz Üniversitesi. http://acikerisim.akdeniz.edu.tr/xmlui/handle/123456789/2928
  • Aközbek, A. (2008). Lise 1. sınıf matematik öğretim programinin cipp değerlendirme modeli ile öğretmen ve öğrenci görüşlerine değerlendirilmesi (Genel Liseler Ticaret Meslek Liseleri,Endüstri Meslek Liseleri).[Unpublished master thesis] Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü, İstanbul.
  • Aktaş, M. C. (2013). Yeni matematik öğretim programlari ile ilgili araştirmalar için 5N1K lisansüstü tezler. Milli Eğitim Dergisi, 43(197), 209-227.
  • Avcı, N., Erikçi, B., & Ok, A. (2021). Ortaöğretim temel düzey matematik dersi öğretim programinin Stake'in yanitlayici değerlendirme modeli ile değerlendirilmesi. Journal of Qualitative Research in Education, 27,1-25. doi:10.14689/enad.27.2.
  • Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (14), 183-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11129/133103
  • Baki, A. (2020). Matematiği öğretme bilgisi. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Baştürk, S., & Taştepe, M. (2013). Evren ve örneklem. S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (s.129-159). Ankara: Vize Yayıncılık
  • Biçer, F. (2019). Dokuzuncu sınıf düzeyinde matematik dersi öğretim programi hakkinda mesleki ve teknik anadolu lisesi matematik öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. [Unpublished master thesis] Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Çil, O., Kuzu , O., & Şimşek A.S. (2019). 2018 Ortaöğretim matematik programinin revize Bloom taksonomisine ve programin ögelerine göre incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 16(1), s. :1402-1418.
  • Demir, T. (2021). Ortaöğretim 9. sinif matematik dersi öğretim programinin değerlendirilmesi. [Unpublished master thesis] Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Demirel, Ö. (2021). Eğitimde program geliştirme -kuramdan uygulamaya. (30.Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erden, M. (2017). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Fitzpatrick, J., Sanders, J. R., & Worthen, B. R. (2019). Program değerlendirme alternatif yaklaşimlar ve uygulama rehberi (4. basım). (M. K. Aydın, & B. Bavlı , Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Keskin, İ. (2019). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programinin CIPP modeline göre değerlendirilmesi. [Unpublished doctoral thesis]. Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • MoNE. (2018). 2018 Secondary Mathematics Course (Grades 9, 10, 11 and 12) Curriculum. Ministry of National Education.
  • Ornstein, A., & Hunkins, F. P. (2017). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Pearson Higher Ed.
  • Önal, B.T. (2020). Ortaöğretim 9. sınıf matematik dersi öğretim programının Cipp modeli ile öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • ÖSYM (2020).2020YKS Değerlendirme Raporları Serisi, No:17, Ankara. https://www.osym.gov.tr/TR,20698/2020-yks-degerlendirme-raporu.html
  • ÖSYM (2021).2021 YKS değerlendirme raporu serisi No.27.Ankara. https://www.osym.gov.tr/TR,21502/2021-yks-degerlendirme-raporu.html
  • ÖSYM(2022).2022YKSYerleştirmeSonuçlarınaİlişkinSayısalBilgiler.Ankara.https://www.osym.gov.tr/TR,23913/2022-yks-yerlestirme-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
  • ÖSYM.(2023) https://www.osym.gov.tr/TR,25647/2023-yks-sinav-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştirma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Stufflebeam D.L (1971). Educational evaluation and decision making, İtasca: Peacock Publishers.
  • Tekalmaz, G. (2019). Revize edilen ortaöğretim matematik öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 35-47. http://dx.doi.org/10.33400/kuje.548562
  • Uşun, S. (2016). Eğitimde program değerlendirme süreçler-yaklaşimlar ve modeller. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yalçınkaya, Y. (2018). Yenilenen 9. sinif matematik dersi öğretim programi hakkinda öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırma Dergisi, 4 (3),100-110.
  • Yüksel, İ. (2010). Türkiye için program değerlendirme standartlari oluşturma çaiişmasi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yüksel, N. S., Kaya, Y. S., Urhan, S., & Şefik, Ö. (2019). Matematik eğitiminde modelleme etkinlikleri. Ankara: Pegem Yayınevi.

Evaluation of the Secondary Education 11th and 12th Grade Mathematics Curriculum

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 193 - 209, 31.08.2024

Abstract

In this study, it was aimed to evaluate the 11th and 12th grade mathematics curriculum implemented in 2018 with the CIPP model, one of the curriculum evaluation models. The research was carried out with a mixed method in which quantitative and qualitative data were used together. In Türkiye, 90 11th grade students, 90 12th grade students and 50 mathematics teachers participated in the study. In order to obtain the quantitative data of the study, the CIPP model and the scale for evaluating the high school mathematics curriculum in terms of process and product dimensions were applied to the students and the questionnaire prepared by the researcher was applied to the teachers. Semi-structured interviews were conducted with 12 teachers to obtain qualitative data. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the questionnaire applied to teachers was .938, and the Cronbach Alpha value of the scale applied to students was .94. Content analysis and descriptive analysis were used together in the analysis of qualitative data. As a result, the subjects of the curriculum are sufficient, the physical environment is suitable for the implementation of the curriculum and there are sufficient resources, the learning outcomes of the curriculum are appropriate for the level, the readiness of the students is not appropriate, time cannot be used efficiently due to the spiral system, the curriculum is student-centred, the information learned is difficult to apply in daily life. It was determined that the historical concept of mathematics was not emphasized, teachers used smart board, z book and EBA, the curriculum was carried out in cooperation with the teachers in the department, the curriculum did not provide students with sufficient mathematical skills that they could use in daily and social life, and it was sufficient to prepare them for central exams.

Supporting Institution

Manisa Celal Bayar Üniversitesi

Project Number

E275812

References

  • Abat, E. Z. Ç. (2016). 9. sınıf matematik dersi öğretim programının bağlam, girdi, süreç, ürün değerlendirme modeline göre değerlendirilmesi [Unpublished master thesis]. Akdeniz Üniversitesi. http://acikerisim.akdeniz.edu.tr/xmlui/handle/123456789/2928
  • Aközbek, A. (2008). Lise 1. sınıf matematik öğretim programinin cipp değerlendirme modeli ile öğretmen ve öğrenci görüşlerine değerlendirilmesi (Genel Liseler Ticaret Meslek Liseleri,Endüstri Meslek Liseleri).[Unpublished master thesis] Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü, İstanbul.
  • Aktaş, M. C. (2013). Yeni matematik öğretim programlari ile ilgili araştirmalar için 5N1K lisansüstü tezler. Milli Eğitim Dergisi, 43(197), 209-227.
  • Avcı, N., Erikçi, B., & Ok, A. (2021). Ortaöğretim temel düzey matematik dersi öğretim programinin Stake'in yanitlayici değerlendirme modeli ile değerlendirilmesi. Journal of Qualitative Research in Education, 27,1-25. doi:10.14689/enad.27.2.
  • Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (14), 183-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11129/133103
  • Baki, A. (2020). Matematiği öğretme bilgisi. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Baştürk, S., & Taştepe, M. (2013). Evren ve örneklem. S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (s.129-159). Ankara: Vize Yayıncılık
  • Biçer, F. (2019). Dokuzuncu sınıf düzeyinde matematik dersi öğretim programi hakkinda mesleki ve teknik anadolu lisesi matematik öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. [Unpublished master thesis] Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Çil, O., Kuzu , O., & Şimşek A.S. (2019). 2018 Ortaöğretim matematik programinin revize Bloom taksonomisine ve programin ögelerine göre incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 16(1), s. :1402-1418.
  • Demir, T. (2021). Ortaöğretim 9. sinif matematik dersi öğretim programinin değerlendirilmesi. [Unpublished master thesis] Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Demirel, Ö. (2021). Eğitimde program geliştirme -kuramdan uygulamaya. (30.Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erden, M. (2017). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Fitzpatrick, J., Sanders, J. R., & Worthen, B. R. (2019). Program değerlendirme alternatif yaklaşimlar ve uygulama rehberi (4. basım). (M. K. Aydın, & B. Bavlı , Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Keskin, İ. (2019). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programinin CIPP modeline göre değerlendirilmesi. [Unpublished doctoral thesis]. Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • MoNE. (2018). 2018 Secondary Mathematics Course (Grades 9, 10, 11 and 12) Curriculum. Ministry of National Education.
  • Ornstein, A., & Hunkins, F. P. (2017). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Pearson Higher Ed.
  • Önal, B.T. (2020). Ortaöğretim 9. sınıf matematik dersi öğretim programının Cipp modeli ile öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • ÖSYM (2020).2020YKS Değerlendirme Raporları Serisi, No:17, Ankara. https://www.osym.gov.tr/TR,20698/2020-yks-degerlendirme-raporu.html
  • ÖSYM (2021).2021 YKS değerlendirme raporu serisi No.27.Ankara. https://www.osym.gov.tr/TR,21502/2021-yks-degerlendirme-raporu.html
  • ÖSYM(2022).2022YKSYerleştirmeSonuçlarınaİlişkinSayısalBilgiler.Ankara.https://www.osym.gov.tr/TR,23913/2022-yks-yerlestirme-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
  • ÖSYM.(2023) https://www.osym.gov.tr/TR,25647/2023-yks-sinav-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştirma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Stufflebeam D.L (1971). Educational evaluation and decision making, İtasca: Peacock Publishers.
  • Tekalmaz, G. (2019). Revize edilen ortaöğretim matematik öğretim programı hakkında öğretmen görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 35-47. http://dx.doi.org/10.33400/kuje.548562
  • Uşun, S. (2016). Eğitimde program değerlendirme süreçler-yaklaşimlar ve modeller. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yalçınkaya, Y. (2018). Yenilenen 9. sinif matematik dersi öğretim programi hakkinda öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırma Dergisi, 4 (3),100-110.
  • Yüksel, İ. (2010). Türkiye için program değerlendirme standartlari oluşturma çaiişmasi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yüksel, N. S., Kaya, Y. S., Urhan, S., & Şefik, Ö. (2019). Matematik eğitiminde modelleme etkinlikleri. Ankara: Pegem Yayınevi.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Curriculum Development in Education, Curriculum Evaluation in Education
Journal Section Article
Authors

Seçil Bilgin This is me 0000-0003-3544-3007

Derya Göğebakan Yıldız 0000-0002-8831-8878

Project Number E275812
Early Pub Date September 3, 2024
Publication Date August 31, 2024
Submission Date June 29, 2024
Acceptance Date August 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Bilgin, S., & Göğebakan Yıldız, D. (2024). Evaluation of the Secondary Education 11th and 12th Grade Mathematics Curriculum. Journal of Education, Theory and Practical Research, 10(2), 193-209.