The aim of this research is to try to reveal the general trend in this field by performing a bibliometric analysis of digital game studies in the field of science education. Thus, it was carried out in accordance with the descriptive research design, which allows the data obtained from the research to be made more meaningful by nature and presented in a way that can be easily understood by other researchers who will work in the field. Within the scope of the research, the Web of Science (WoS) database was accessed and the keyword "digital game in science education" was scanned in the title. In this context, in the scan carried out on 14.05.2024, it was seen that there were a total of 706 studies containing the relevant key concept since 2005. Within the scope of the study, research on digital games in science education was examined in terms of content and bibliometrics. As a result of the analysis, features such as general trends in the relevant field, authors who conducted studies and the distribution of studies by years are shown with tables, graphs and figures. In the research, it was determined that the distribution of the works in WoS by years was between "2005-2024" and the most productive author was "Gwo Jen Hwang". It was determined that the most studies in the distribution according to WoS categories were in the "Education/Educational Research" category. It has been concluded that the university with the most publications on the relevant subject is "National Taiwan University of Science and Technology" and the country with the most publications is "The United States of America". According to the common word analysis, it was observed that the most frequently repeated keyword in the studies was "digital games", according to the type of publication, the most studies were published in the article type, and in the distribution according.
In the study conducted, all rules specified in the “Higher Education Institutions Scientific Research and Publication Ethics Directive” were followed. None of the actions specified in the second section of the directive titled “Actions Contrary to Scientific Research and Publication Ethics” were carried out. Since no data was obtained from any living being in any way within the scope of the scientific study conducted, there was no need for an ethics committee decision.
Bu araştırmanın amacı, fen eğitimi alanında yapılan dijital oyun içerikli çalışmaların bibliyometrik analizini gerçekleştirerek, bu alandaki genel eğilimi ortaya çıkarmaya çalışmaktır. Böylelikle araştırmadan elde edilen verilerin doğası gereği daha anlamlı hale getirilerek, alanda çalışma gerçekleştirecek olan diğer araştırmacılar tarafından da kolaylıkla anlaşılabilecek şekilde sunulmasına olanak sağlayan betimsel araştırma desenine uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında Web of Science (WoS) veri tabanına erişim sağlanarak “fen eğitiminde dijital oyun” anahtar kelimesi başlıkta taranmıştır. Bu bağlamda 14.05.2024 tarihinde gerçekleştirilen taramada 2005 yılından itibaren ilgili anahtar kavramı içeren toplam 706 çalışma olduğu görülmüştür. Çalışma kapsamında fen eğitiminde dijital oyun ile ilgili araştırmalar, içerik açısından ve bibliyometrik olarak incelenmiştir. Yapılan incelemenin sonucu olarak ilgili alana ilişkin genel eğilimler, çalışma yapan yazarlar ve çalışmaların yıllara göre dağılımı gibi özellikler tablolar, grafikler ve şekiller ile gösterilmiştir. Araştırmada, WoS’ta yer alan çalışmaların yıllara göre dağılımının “2005-2024” yılları arasında, en üretken yazarın ise “Gwo Jen Hwang” olduğu belirlenmiştir. WoS kategorilerine göre dağılımda en fazla çalışmanın, “Eğitim/Eğitim Araştırmaları” kategorisinde olduğu belirlenmiştir. İlgili konuda en çok yayın yapan üniversitenin “National Taiwan University of Science and Technology”, en çok yayın yapılan ülkenin ise “Amerika Birleşik Devletleri” olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ortak kelime analizine göre araştırmalarda en sık tekrarlanan anahtar kelimenin “dijital oyunlar”, yayın türüne göre en fazla çalışmanın makale türünde ve yayın diline göre dağılımda ise çalışmaların ağırlıklı olarak “İngilizce” dilinde yayınlandığı gözlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Early Pub Date | January 1, 2025 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | August 5, 2024 |
Acceptance Date | October 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.