Research Article
BibTex RIS Cite

Opinions of Primary School Teachers Providing Education to Bilingual Students

Year 2024, Volume: 10 Issue: 3, 299 - 316, 31.12.2024

Abstract

In today's world, a structure where different languages coexist is prominent. In our country, many different languages are used in addition to Turkish. In an educational environment where different languages coexist, it is important to examine the views of teachers, who are one of the stakeholders in this process. This study aims to examine the views of primary school teachers who teach in bilingual classrooms, based on their own experiences, regarding teaching in such classrooms. The research was conducted using a qualitative research method, specifically the case study model. The study group consists of 48 primary school teachers working in primary schools affiliated with the Bitlis Provincial Directorate of National Education in the 2021-2022 academic year. These teachers were selected using the maximum variation sampling method, one of the purposive sampling techniques. Data for the research were collected through semi-structured interview forms, and the obtained data were analyzed using content analysis. According to the results of the research, the solution proposals provided by the primary school teachers regarding educating bilingual students indicate that they are mentally struggling with the process. However, it is also seen as a situation that every primary school teacher should experience.

References

  • Akıncı, M. A. (2016). Culture d’origine et apprentissage: le cas des jeunes enfants bilingues issus de familles immigrées originaires de turquie. auzou-caillemet, t. & loret, m. (éds.), Prendre en compte le corps et l’origine socioculturelle dans les apprentissages. Paris : Retz, collection « Co-édition », 202-238.
  • Akkaya, N. & İşçi, C. (2015). İki dilli ortaokul öğrencilerin Türkçe dersine yönelik görüşleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3 (1), 303-318.
  • Aksan, D. (2007). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim. Ankara, TDK Yayınları.
  • Aksan, D. (2015). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dil bilim. Ankara, TDK Yayınları.
  • Aktan Erciyes, A. (2019). İkinci dil ediniminin okul öncesi ve okul çağı çocuklarında anlatı becerilerinin kurgusal ve dilbilgisel süreçlerine olan etkisi. Psikoloji Çalışmaları - Studies in Psychology, 39(2),369-399.
  • Aydın, G. & Gün, M., (2018). Çok uluslu aileye sahip iki dilli çocukların Türkçe sözlü dil becerilerinin yanlış çözümleme yöntemine göre incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi 6 (2), 325-342.
  • Uşaklı, H. (2005). İzmir ilinde göç alan bölgelerdeki ilköğretim okullarında (II) Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Belet, Ş. D. (2009). İki dilli Türk öğrencilerin ana dili Türkçeyi öğrenme durumlarına ilişkin öğrenci, veli ve öğretmen görüşleri (Fjell ilköğretim okulu örneği, Norveç). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstütüsü Dergisi, 71-85.
  • Bican, G. (2017). İki dilliliğin tanımlanması: Kuramsal tartışmalar ve güncel yaklaşımlar. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 5(2), 353-366.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara. Pegem Akademi.
  • Ciğerci, F. M. & Tezcan, A. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının "çok dilli sınıflarda öğretim" dersine yönelik görüşleri. NEÜ Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 110-123.
  • Çetinkaya Özdemir, E. & Kızıltaş, Y. (2021). İki dilli öğrencilere yönelik sınıf öğretmeni adaylarının öğretim kaygıları ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2210-2231.
  • İleri, E. (2000). Avrupa Topluluğu'nun dil politikası ve Almanya'da okula giden Türk asıllı öğrencilerin dil ve eğitim sorunları. Avrupa'da Yaşayan Türk Çocuklarının Ana Dili Sorunları Toplantısı (ss. 7-66). Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Jalalipour, M., Majdinasab, F., Khedri, H., & Chadorian, B. (2017). A comparison of reading accuracy and reading comprehension in bilingual Arabic/Farsi-speaking and monolingual Farsi-speaking elementary students in the fifth grade. Journal of Rehabilitation Sciences and Research, 4, 97-101.
  • Kalı, G., Özkaya, G. P. & Çoşkun, M. (2021). Türkçe öğretmenlerinin iki dilli ortaokul öğrencilerinin Türkçe konuşma becerilerine yönelik görüşleri. Millî Eğitim,50(230),195-220.
  • Kan, M. O. & Hatay, F. (2017) İki dilli ilkokul öğrencilerinin dikte ve yazma becerisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 217-225.
  • Kızıltaş, Y. & Kozikoğlu, İ. (2020). İki dilli öğrencilerin okuduğunu anlamada yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri: Bir durum çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 1568-1584.
  • Kızıltaş, Y. (2021). İki dilli öğrencilerin ikinci dil ediniminde etkili olan faktörler ve dezavantajlı gruplara dönüşmeleri: Kuramsal ve derleme bir çalışma. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 1012-1036.
  • Özpolat, M. (2020). Erken çocukluk döneminde iki dilliliğin çocukların alıcı ve ifade edici dil gelişimine etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Malatya İnönü Üniversitesi.
  • Pekgenç, Y. & Yılmaz, F. (2021). Sınıf öğretmenlerinin iki dilli sınıflarda yaşadığı eğitsel ve iletişimsel problemlere ilişkin görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 9 (17), 380-404.
  • Polat, İ. & Kılıç, E. (2013). Türkiye'de çokkültürlü eğitim ve çokkültürlü eğitimde öğretmen yeterlilikleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 352-372.
  • Süverdem, F. B. & Ertek, B. (2020). İki dillilik ve iki kültürlülük: göç, kimlik ve aidiyet. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 6(2), 183-207.
  • Şengül, K. & Yokuş, Y. (2021). İsveç’te yaşayan iki dilli Türk çocuklarının Türkçe öğrenme ve kullanma durumlarına ilişkin veli görüşleri. Asya Studies-Academic Social Studies / Akademik Sosyal Araştırmalar, 5(17), 15-32.
  • Temizyürek, F. (2007). İlköğretim ikinci kademede konuşma becerisinin geliştirilmesi. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences,40(2),113-131.
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemi. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2016). Kürtçe-Türkçe konuşan iki dilli yetişkin bireylerin sözel akıcılık becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Yılmaz, F. & Şekerci, H. (2016). Ana dil sorunsalı: Sınıf öğretmenlerinin deneyimlerine göre ilkokul öğrencilerinin yaşadıkları sorunlar. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - ENAD, 4(1), 47-63.

İki Dilli Öğrencilere Eğitim Veren Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri

Year 2024, Volume: 10 Issue: 3, 299 - 316, 31.12.2024

Abstract

Günümüz dünyasında farklı dillerin iç içe yaşadığı bir yapı göze çarpmaktadır. Ülkemizde de Türkçe dışında birçok farklı dil kullanılmaktadır. Farklı dillerin iç içe yaşadığı eğitim-öğretim ortamında bu sürecin paydaşlarından biri olan öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi önemlidir. Bu çalışma, iki dilli sınıflarda eğitim veren sınıf öğretmenlerinin, sınıflarında eğitim vermeye yönelik görüşlerini kendi deneyimlerine dayalı olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılında Bitlis İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokullarda görev yapan ve amaçlı örneklem yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklem yöntemi ile belirlenmiş 48 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Ulaşılan bulgular sonucunda çalışmayı bütüncül olarak değerlendirecek olursak her alt problemde karşımıza çıkan nokta dil farklılığı ve iletişimsizliktir. Akabinde iletişimsizliğin yarattığı farklı problemler gelmektedir. Sınıf öğretmenlerinin iki dilli öğrencilere eğitim vermeye dair sundukları çözüm önerileri mental olarak oldukça zorlandıklarının bir göstergesidir. Bununla beraber her sınıf öğretmenin tecrübe etmesi gereken bir durum olarak görülmektedir.

References

  • Akıncı, M. A. (2016). Culture d’origine et apprentissage: le cas des jeunes enfants bilingues issus de familles immigrées originaires de turquie. auzou-caillemet, t. & loret, m. (éds.), Prendre en compte le corps et l’origine socioculturelle dans les apprentissages. Paris : Retz, collection « Co-édition », 202-238.
  • Akkaya, N. & İşçi, C. (2015). İki dilli ortaokul öğrencilerin Türkçe dersine yönelik görüşleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3 (1), 303-318.
  • Aksan, D. (2007). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim. Ankara, TDK Yayınları.
  • Aksan, D. (2015). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dil bilim. Ankara, TDK Yayınları.
  • Aktan Erciyes, A. (2019). İkinci dil ediniminin okul öncesi ve okul çağı çocuklarında anlatı becerilerinin kurgusal ve dilbilgisel süreçlerine olan etkisi. Psikoloji Çalışmaları - Studies in Psychology, 39(2),369-399.
  • Aydın, G. & Gün, M., (2018). Çok uluslu aileye sahip iki dilli çocukların Türkçe sözlü dil becerilerinin yanlış çözümleme yöntemine göre incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi 6 (2), 325-342.
  • Uşaklı, H. (2005). İzmir ilinde göç alan bölgelerdeki ilköğretim okullarında (II) Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Belet, Ş. D. (2009). İki dilli Türk öğrencilerin ana dili Türkçeyi öğrenme durumlarına ilişkin öğrenci, veli ve öğretmen görüşleri (Fjell ilköğretim okulu örneği, Norveç). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstütüsü Dergisi, 71-85.
  • Bican, G. (2017). İki dilliliğin tanımlanması: Kuramsal tartışmalar ve güncel yaklaşımlar. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 5(2), 353-366.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara. Pegem Akademi.
  • Ciğerci, F. M. & Tezcan, A. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının "çok dilli sınıflarda öğretim" dersine yönelik görüşleri. NEÜ Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 110-123.
  • Çetinkaya Özdemir, E. & Kızıltaş, Y. (2021). İki dilli öğrencilere yönelik sınıf öğretmeni adaylarının öğretim kaygıları ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2210-2231.
  • İleri, E. (2000). Avrupa Topluluğu'nun dil politikası ve Almanya'da okula giden Türk asıllı öğrencilerin dil ve eğitim sorunları. Avrupa'da Yaşayan Türk Çocuklarının Ana Dili Sorunları Toplantısı (ss. 7-66). Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Jalalipour, M., Majdinasab, F., Khedri, H., & Chadorian, B. (2017). A comparison of reading accuracy and reading comprehension in bilingual Arabic/Farsi-speaking and monolingual Farsi-speaking elementary students in the fifth grade. Journal of Rehabilitation Sciences and Research, 4, 97-101.
  • Kalı, G., Özkaya, G. P. & Çoşkun, M. (2021). Türkçe öğretmenlerinin iki dilli ortaokul öğrencilerinin Türkçe konuşma becerilerine yönelik görüşleri. Millî Eğitim,50(230),195-220.
  • Kan, M. O. & Hatay, F. (2017) İki dilli ilkokul öğrencilerinin dikte ve yazma becerisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 217-225.
  • Kızıltaş, Y. & Kozikoğlu, İ. (2020). İki dilli öğrencilerin okuduğunu anlamada yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri: Bir durum çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 1568-1584.
  • Kızıltaş, Y. (2021). İki dilli öğrencilerin ikinci dil ediniminde etkili olan faktörler ve dezavantajlı gruplara dönüşmeleri: Kuramsal ve derleme bir çalışma. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 1012-1036.
  • Özpolat, M. (2020). Erken çocukluk döneminde iki dilliliğin çocukların alıcı ve ifade edici dil gelişimine etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Malatya İnönü Üniversitesi.
  • Pekgenç, Y. & Yılmaz, F. (2021). Sınıf öğretmenlerinin iki dilli sınıflarda yaşadığı eğitsel ve iletişimsel problemlere ilişkin görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 9 (17), 380-404.
  • Polat, İ. & Kılıç, E. (2013). Türkiye'de çokkültürlü eğitim ve çokkültürlü eğitimde öğretmen yeterlilikleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 352-372.
  • Süverdem, F. B. & Ertek, B. (2020). İki dillilik ve iki kültürlülük: göç, kimlik ve aidiyet. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 6(2), 183-207.
  • Şengül, K. & Yokuş, Y. (2021). İsveç’te yaşayan iki dilli Türk çocuklarının Türkçe öğrenme ve kullanma durumlarına ilişkin veli görüşleri. Asya Studies-Academic Social Studies / Akademik Sosyal Araştırmalar, 5(17), 15-32.
  • Temizyürek, F. (2007). İlköğretim ikinci kademede konuşma becerisinin geliştirilmesi. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences,40(2),113-131.
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemi. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N. (2016). Kürtçe-Türkçe konuşan iki dilli yetişkin bireylerin sözel akıcılık becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Yılmaz, F. & Şekerci, H. (2016). Ana dil sorunsalı: Sınıf öğretmenlerinin deneyimlerine göre ilkokul öğrencilerinin yaşadıkları sorunlar. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - ENAD, 4(1), 47-63.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Multicultural Education
Journal Section Article
Authors

Oğuzhan Kuru 0000-0002-1772-4406

Rumeysa İnanç 0000-0001-6690-3454

Esma Kuru 0000-0002-7661-387X

Early Pub Date January 1, 2025
Publication Date December 31, 2024
Submission Date August 26, 2024
Acceptance Date November 22, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Kuru, O., İnanç, R., & Kuru, E. (2024). Opinions of Primary School Teachers Providing Education to Bilingual Students. Journal of Education, Theory and Practical Research, 10(3), 299-316.