Evaluation of University Students Earthquake Perceptions within the Perspective of Sustainable Earthquake Awareness
Year 2025,
Volume: 11 Issue: 2, 190 - 204, 31.08.2025
Davut Atmaca
,
Hayri Çamurcu
Abstract
This research was conducted to determine the earthquake awareness of students studying at a university located in the southwest of the Marmara Region. The descriptive survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The sample of the study consisted of 564 students determined by the non-random convenience sampling method. In the analysis process, independent t-test, ANOVA and TUKEY multiple comparison test were applied from parametric tests. According to the research results, it was determined that the level of knowledge of female participants about earthquakes was generally higher than that of male participants. In addition, a significant difference was found in terms of earthquake knowledge levels according to the classes students were studying. However no statistically significant difference was found between the classes in the earthquake impact knowledge sub-dimension. In addition, it was observed that the majority of the participants (90.43%) had a moderate level of awareness in terms of the Sustainable Earthquake Awareness Scale (SEAS), but the rate of those who reached a high level of awareness was quite low (7.27%). Accordingly suggestions such as applying general disaster courses to all grade levels and developing gender-sensitive disaster education emerge.
Ethical Statement
Çanakkale On Sekiz Mart University Graduate Education Institute, decision numbered E-84026528-050.99-2400085800, dated 23.03.2024
References
-
AFAD. (2021). Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. AFAD, 2021 Afet eğitim yılı’nda 51 milyon kişiye eğitim hedefini aştı. https://www.afad.gov.tr/afad-2021-afet-egitim-yilinda-51-milyon-kisiye-egitim-hedefini-asti-basin-bulteni-14122021 Erişim tarihi: 28.12.2024
-
Akbal, A., Taşbaş, S. (2024). Depremde kadin olmak: Osmaniye düziçi çadir kent örneği, Kent Akademi Dergisi, 17(2): 651-666. https://doi.org/10.35674/kent.1425504
-
Aksoy, B., & Sözen, E. (2014). Lise öğrencilerinin coğrafya dersindeki deprem eğitimine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Düzce ili örneği). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 279-297.
-
Arslan, H., & Kuyulu, İ. (2023). Üniversite öğrencilerinin deprem bilgisi başari testi değerlendirmesi: spor bilimleri örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı), 562-572. https://doi.org/10.38021/asbid.1355566
-
Aslanderen, M., & Berkant, H. G. (2023). Okul öncesi eğitiminde depremin öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Yansımaları, 7(2), 22-34.
-
Atalay, E. (2024). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin deprem bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (64), 141-152. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1438961
-
Bilen, E., & Polat, M. (2022). Öğretmen adaylarının deprem farkındalığına ilişkin görüşleri. Türk Deprem Araştırma Dergisi, 4(1), 155-173. https://doi.org/10.46464/tdad.1098199
-
Bor, N. A. (2023). Üniversite öğrencilerinde afet farkındalık eğitimi etkinliğinin değerlendirilmesi. Afet ve Risk Dergisi, 6(1), 165-175. https://doi.org/10.35341/afet.1173110
-
Brundtland, G. H. (1985). World commission on environment and development. Environmental policy and law, 14(1), 26-30. https://doi.org/10.1016/S0378-777X(85)80040-8
-
Budak, D., & Kandil, N. (2023). Üniversite öğrencilerinin deprem bilgi düzeyleri ve sürdürülebilir deprem farkındalık düzeylerinin araştırılması: Spor Bilimleri Örneği. Sportive, 6(2), 29-40. https://doi.org/10.53025/sportive.1322709
-
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
-
Çavuş, R., & Balçın, M. D. (2020). Deprem eğitim merkezi gezisinin ortaokul öğrencilerinin depreme yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 55-72.
-
Değirmenci, Y., & Altunay, F. (2024). Öğretmen adaylarının deprem farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Deprem Araştırma Dergisi, 6(1), 161-180. https://doi.org/10.46464/tdad.1437117
-
Doğru, S., & Coşkun, Z. (2023). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin afet risk algısı ve afete hazırlıklı olma inanç durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 6(4), 1299-1311. https://doi.org/10.35341/afet.1321854
-
Ertuğrul, B., & Ünal, S. D. (2020). Bir vakıf üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin genel afete hazırlıklı olma inanç durumlarının belirlenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 3(1), 31-45. https://doi.org/10.35341/afet.653911
-
Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American journal of theoretical and applied statistics, 5(1), 1-4. doi: 10.11648/j.ajtas.20160501.11
-
George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. New York: Routledge.
-
Genç, M., & Sözen, E. (2021). The sustainable scale of earthquake awareness, development, validity and reliability study. International Electronic Journal of Environmental Education, 11(1), 24-41. doi.org/10.18497/iejeegreen.794680
-
Genç, M., & Sözen, E. (2022). Development of an earthquake knowledge assessment scale: Validity and reliability study. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 2745-2781.
-
Gezer, M., & Şahin, İ. F. (2022). Deprem eğitimi: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının depreme ilişkin bilgi düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 97-106. https://doi.org/10.17556/erziefd.941878
-
Gündüz, F. (2022). Afetlerde kadın ve toplumsal cinsiyet perspektifi ile çıkarılması gereken dersler (Haiti ve Japonya depremi örneği). IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (12), 440-460. https://doi.org/10.21733/ibad.1039215
-
Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. (25. Basım). Ankara: Nobel Akademik.
-
Kayalı, H. (2018). A Research on the Attitude of Eighth Grade Students towards Earthquake. Educational Research and Reviews, 13(11), 399-405. doi: 10.5897/ERR2018.3515
-
Kılıçbey, F., Alanoğlu, M., & Karabatak, S. (2024). Öğretmen adaylarinin sürdürülebilir deprem farkindaliği ve deprem bilgi düzeyi arasindaki ilişki. Eğitim Yansımaları, 8(2), 107-118. https://doi.org/10.70740/eduref.1539041
-
Kıvrak, Ö. (2019). Karabük ilinde deprem farkındalığı mevcut durumunun ve deprem eğitiminin öğrenciler üzerindeki etkisinin araştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Karabük Üniversitesi. Karabük. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden edinilmiştir.
-
Kozak, M. (2014). Bilimsel araştırma: Tasarım, yazım ve yayım teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
-
McEntire, D. A., Fuller, C., Johnston, C. W., & Weber, R. (2002). A comparison of disaster paradigms: The search for a holistic policy guide. Public Administration Review, 62(3), 267-281. https://doi.org/10.1111/1540-6210.00178
-
MEB. (2023). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Coğrafya Dersi Öğretim Programı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli 2024. https://tymm.meb.gov.tr/upload/program/2024programcog9101112Onayli.pdf Erişim tarihi: 29.12.2024
-
Ministry of Civil Defence Emergency Management. (2015). Get Ready, Get Thru: A Guide for Emergencies. New Zealand Government. https://www.legislation.govt.nz/regulation/public/2015/0140/latest/whole.html Erişim tarihi: 27.12.2024
-
Presidency of the Republic of Turkey Strategy and Budget Directorate. (2024) Türkiye Cumhuriyeti Başkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı On İkinci Kalkınma Planı (2024-2028). Erişim: 29 Aralık 2024, https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/12/On-Ikinci-Kalkinma-Plani_2024-2028_11122023.pdf Erişim tarihi: 29.12.2024
-
Shaw, R., & Goda, K. (2004). From disaster to sustainable civil society: The Kobe experience. Disaster Prevention and Management, 13(1), 16-23. https://doi.org/10.1111/j.0361-3666.2004.00241.x
-
Sözcü, U. (2019). Doğal afet okuryazarlığı bağlamında öğretim programlarındaki afetlerle ilişkili kazanımların incelenmesi. Turkish Studies-Educational Sciences, 14(5), 2639-2652.
-
Sözcü, U. & Aydınözü, D. (2019). Examining the natural disaster literacy levels of pre-service teachers according to some variables. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 79-91. https://doi.org/10.32003/iggei.566164
-
Sözen, E. (2019). The Earthquake Awareness Levels of Undergraduate Students. Journal of Pedagogical Research, 3(2), 87-101. http://dx.doi.org/10.33902/JPR.2019254175
-
Sözen, E., & Genç, M. (2023). Üniversite öğrencilerinin deprem bilgi düzeyleri ve sürdürülebilir deprem farkındalıkları arasındaki ilişkinin araştırılması. Türk Deprem Araştırma Dergisi, 5(2), 148-165. https://doi.org/10.46464/tdad.1288571
-
Sözen, E., & Genç, M. (2025). Modelling of university students’ earthquake knowledge and sustainable earthquake awareness. Natural Hazards, 121(6), 7311-7324. https://doi.org/10.1007/s11069-024-07079-x
-
Şahin, M. M., & Durualp, E. (2024). Çocukların depreme ilişkin bilgilerinin okul öncesi eğitim almalarina göre incelenmesi. Eğitim Yansımaları, 8(2), 139-157. https://doi.org/10.70740/eduref.1525998
-
Şen, D. E., & Yetim, E. (2023). Mimarlık öğrencilerinin deprem ve konut algısı üzerine bir araştırma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (62), 1-16. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1339230
-
TC. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2024). Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı On İkinci Kalkınma Planı (2024-2028). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/12/On-Ikinci-Kalkinma-Plani_2024-2028_11122023.pdf Erişim tarihi: 29.12.2024
-
Tekin, Ö. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeyi. (Yüksek Lisans Tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi. Kırşehir. Erişim adresi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden edinilmiştir.
-
Tekin, Ö., & Dikmenli, Y. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 258-271. https://doi.org/10.31592/aeusbed.811043
-
Tuncer, N., Sözen, Ş., & Sakar, Ş. (2021). Okul öncesi eğitimde deprem farkındalığı: Deprem benden küçüksün” projesi, Tokat ili örneği. International Journal of Educational Spectrum, 3(1), 1-27.
-
Türksever, Ö. (2021). Öğretmen adaylarinin deprem farkindaliklari ile depreme karşi hazirlik durumu düzeyleri arasindaki ilişki. Journal of History School, 53, 2681-2701. http://dx.doi.org/10.29228/Joh.51799
-
UNISDR. (2005). United Nations International Strategy for Disaster Reduction. Hyogo Framework for Action 2005-2015: Building the Resilience of Nations and Communities to Disasters. UNISDR. https://www.unisdr.org/files/1037_hyogoframeworkforactionenglish.pdf Erişim tarihi: 24.12.2024
-
UNISDR. (2015). United Nations International Strategy for Disaster Reduction. Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030. UNISDR. https://www.preventionweb.net/files/43291_sendaiframeworkfordrren.pdf Erişim tarihi: 25.12.2024
-
United Nations International Strategy for Disaster Reduction (UNISDR). (2015). Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030. Geneva, Switzerland. https://www.preventionweb.net/files/43291_sendaiframeworkfordrren.pdf Erişim tarihi: 22.12.2024
-
Varol, N., & Kırıkkaya, E. B. (2017). Afetler karşısında toplum dirençliliği. Resilience, 1(1), 1-9. https://doi.org/10.32569/resilience.344784
-
Yalçın, E. (2021). Dünyanın sınırlarında yeni bir gerçek: sürdürülebilirlik. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(12), 111-114.
-
Yalçın, M. (2024). Üniversite öğrencilerinin depreme ilişkin farkındalığı ve deprem stresiyle baş etme stratejilerinin incelenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 7(3), 624-641. https://doi.org/10.35341/afet.1363284
-
Yazıcı, S. (2023). Mashable Türkiye. Japonya depremlere hazırlanırken neyi doğru yapıyor? Yanıt bosai kültüründe saklı... Erişim: 28 Aralık 2024, https://tr.mashable.com/depremler/9081/japonya-depremlere-hazirlanirken-neyi-dogru-yapiyoryanit-bosai-kulturunde-sakli
-
Yıldız, C. D., & Öztürk, E. D. (2023). Üniversite öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algıları. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(3), 308-316. https://doi.org/10.32329/uad.1313899
Evaluation of University Students Earthquake Perceptions within the Perspective of Sustainable Earthquake Awareness
Year 2025,
Volume: 11 Issue: 2, 190 - 204, 31.08.2025
Davut Atmaca
,
Hayri Çamurcu
Abstract
This research was conducted to determine the earthquake awareness of students studying at a university located in the southwest of the Marmara Region. The descriptive survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The sample of the study consisted of 564 students determined by the non-random convenience sampling method. In the analysis process, independent t-test, ANOVA and TUKEY multiple comparison test were applied from parametric tests. According to the research results, it was determined that the level of knowledge of female participants about earthquakes was generally higher than that of male participants. In addition, a significant difference was found in terms of earthquake knowledge levels according to the classes students were studying. However no statistically significant difference was found between the classes in the earthquake impact knowledge sub-dimension. In addition, it was observed that the majority of the participants (90.43%) had a moderate level of awareness in terms of the Sustainable Earthquake Awareness Scale (SEAS), but the rate of those who reached a high level of awareness was quite low (7.27%). Accordingly suggestions such as applying general disaster courses to all grade levels and developing gender-sensitive disaster education emerge.
References
-
AFAD. (2021). Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı. AFAD, 2021 Afet eğitim yılı’nda 51 milyon kişiye eğitim hedefini aştı. https://www.afad.gov.tr/afad-2021-afet-egitim-yilinda-51-milyon-kisiye-egitim-hedefini-asti-basin-bulteni-14122021 Erişim tarihi: 28.12.2024
-
Akbal, A., Taşbaş, S. (2024). Depremde kadin olmak: Osmaniye düziçi çadir kent örneği, Kent Akademi Dergisi, 17(2): 651-666. https://doi.org/10.35674/kent.1425504
-
Aksoy, B., & Sözen, E. (2014). Lise öğrencilerinin coğrafya dersindeki deprem eğitimine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Düzce ili örneği). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 279-297.
-
Arslan, H., & Kuyulu, İ. (2023). Üniversite öğrencilerinin deprem bilgisi başari testi değerlendirmesi: spor bilimleri örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı), 562-572. https://doi.org/10.38021/asbid.1355566
-
Aslanderen, M., & Berkant, H. G. (2023). Okul öncesi eğitiminde depremin öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Yansımaları, 7(2), 22-34.
-
Atalay, E. (2024). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin deprem bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (64), 141-152. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1438961
-
Bilen, E., & Polat, M. (2022). Öğretmen adaylarının deprem farkındalığına ilişkin görüşleri. Türk Deprem Araştırma Dergisi, 4(1), 155-173. https://doi.org/10.46464/tdad.1098199
-
Bor, N. A. (2023). Üniversite öğrencilerinde afet farkındalık eğitimi etkinliğinin değerlendirilmesi. Afet ve Risk Dergisi, 6(1), 165-175. https://doi.org/10.35341/afet.1173110
-
Brundtland, G. H. (1985). World commission on environment and development. Environmental policy and law, 14(1), 26-30. https://doi.org/10.1016/S0378-777X(85)80040-8
-
Budak, D., & Kandil, N. (2023). Üniversite öğrencilerinin deprem bilgi düzeyleri ve sürdürülebilir deprem farkındalık düzeylerinin araştırılması: Spor Bilimleri Örneği. Sportive, 6(2), 29-40. https://doi.org/10.53025/sportive.1322709
-
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
-
Çavuş, R., & Balçın, M. D. (2020). Deprem eğitim merkezi gezisinin ortaokul öğrencilerinin depreme yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 55-72.
-
Değirmenci, Y., & Altunay, F. (2024). Öğretmen adaylarının deprem farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Deprem Araştırma Dergisi, 6(1), 161-180. https://doi.org/10.46464/tdad.1437117
-
Doğru, S., & Coşkun, Z. (2023). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin afet risk algısı ve afete hazırlıklı olma inanç durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 6(4), 1299-1311. https://doi.org/10.35341/afet.1321854
-
Ertuğrul, B., & Ünal, S. D. (2020). Bir vakıf üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin genel afete hazırlıklı olma inanç durumlarının belirlenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 3(1), 31-45. https://doi.org/10.35341/afet.653911
-
Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American journal of theoretical and applied statistics, 5(1), 1-4. doi: 10.11648/j.ajtas.20160501.11
-
George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. New York: Routledge.
-
Genç, M., & Sözen, E. (2021). The sustainable scale of earthquake awareness, development, validity and reliability study. International Electronic Journal of Environmental Education, 11(1), 24-41. doi.org/10.18497/iejeegreen.794680
-
Genç, M., & Sözen, E. (2022). Development of an earthquake knowledge assessment scale: Validity and reliability study. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 2745-2781.
-
Gezer, M., & Şahin, İ. F. (2022). Deprem eğitimi: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının depreme ilişkin bilgi düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 97-106. https://doi.org/10.17556/erziefd.941878
-
Gündüz, F. (2022). Afetlerde kadın ve toplumsal cinsiyet perspektifi ile çıkarılması gereken dersler (Haiti ve Japonya depremi örneği). IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (12), 440-460. https://doi.org/10.21733/ibad.1039215
-
Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. (25. Basım). Ankara: Nobel Akademik.
-
Kayalı, H. (2018). A Research on the Attitude of Eighth Grade Students towards Earthquake. Educational Research and Reviews, 13(11), 399-405. doi: 10.5897/ERR2018.3515
-
Kılıçbey, F., Alanoğlu, M., & Karabatak, S. (2024). Öğretmen adaylarinin sürdürülebilir deprem farkindaliği ve deprem bilgi düzeyi arasindaki ilişki. Eğitim Yansımaları, 8(2), 107-118. https://doi.org/10.70740/eduref.1539041
-
Kıvrak, Ö. (2019). Karabük ilinde deprem farkındalığı mevcut durumunun ve deprem eğitiminin öğrenciler üzerindeki etkisinin araştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Karabük Üniversitesi. Karabük. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden edinilmiştir.
-
Kozak, M. (2014). Bilimsel araştırma: Tasarım, yazım ve yayım teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
-
McEntire, D. A., Fuller, C., Johnston, C. W., & Weber, R. (2002). A comparison of disaster paradigms: The search for a holistic policy guide. Public Administration Review, 62(3), 267-281. https://doi.org/10.1111/1540-6210.00178
-
MEB. (2023). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Coğrafya Dersi Öğretim Programı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli 2024. https://tymm.meb.gov.tr/upload/program/2024programcog9101112Onayli.pdf Erişim tarihi: 29.12.2024
-
Ministry of Civil Defence Emergency Management. (2015). Get Ready, Get Thru: A Guide for Emergencies. New Zealand Government. https://www.legislation.govt.nz/regulation/public/2015/0140/latest/whole.html Erişim tarihi: 27.12.2024
-
Presidency of the Republic of Turkey Strategy and Budget Directorate. (2024) Türkiye Cumhuriyeti Başkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı On İkinci Kalkınma Planı (2024-2028). Erişim: 29 Aralık 2024, https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/12/On-Ikinci-Kalkinma-Plani_2024-2028_11122023.pdf Erişim tarihi: 29.12.2024
-
Shaw, R., & Goda, K. (2004). From disaster to sustainable civil society: The Kobe experience. Disaster Prevention and Management, 13(1), 16-23. https://doi.org/10.1111/j.0361-3666.2004.00241.x
-
Sözcü, U. (2019). Doğal afet okuryazarlığı bağlamında öğretim programlarındaki afetlerle ilişkili kazanımların incelenmesi. Turkish Studies-Educational Sciences, 14(5), 2639-2652.
-
Sözcü, U. & Aydınözü, D. (2019). Examining the natural disaster literacy levels of pre-service teachers according to some variables. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 79-91. https://doi.org/10.32003/iggei.566164
-
Sözen, E. (2019). The Earthquake Awareness Levels of Undergraduate Students. Journal of Pedagogical Research, 3(2), 87-101. http://dx.doi.org/10.33902/JPR.2019254175
-
Sözen, E., & Genç, M. (2023). Üniversite öğrencilerinin deprem bilgi düzeyleri ve sürdürülebilir deprem farkındalıkları arasındaki ilişkinin araştırılması. Türk Deprem Araştırma Dergisi, 5(2), 148-165. https://doi.org/10.46464/tdad.1288571
-
Sözen, E., & Genç, M. (2025). Modelling of university students’ earthquake knowledge and sustainable earthquake awareness. Natural Hazards, 121(6), 7311-7324. https://doi.org/10.1007/s11069-024-07079-x
-
Şahin, M. M., & Durualp, E. (2024). Çocukların depreme ilişkin bilgilerinin okul öncesi eğitim almalarina göre incelenmesi. Eğitim Yansımaları, 8(2), 139-157. https://doi.org/10.70740/eduref.1525998
-
Şen, D. E., & Yetim, E. (2023). Mimarlık öğrencilerinin deprem ve konut algısı üzerine bir araştırma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (62), 1-16. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1339230
-
TC. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2024). Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı On İkinci Kalkınma Planı (2024-2028). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/12/On-Ikinci-Kalkinma-Plani_2024-2028_11122023.pdf Erişim tarihi: 29.12.2024
-
Tekin, Ö. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeyi. (Yüksek Lisans Tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi. Kırşehir. Erişim adresi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden edinilmiştir.
-
Tekin, Ö., & Dikmenli, Y. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 258-271. https://doi.org/10.31592/aeusbed.811043
-
Tuncer, N., Sözen, Ş., & Sakar, Ş. (2021). Okul öncesi eğitimde deprem farkındalığı: Deprem benden küçüksün” projesi, Tokat ili örneği. International Journal of Educational Spectrum, 3(1), 1-27.
-
Türksever, Ö. (2021). Öğretmen adaylarinin deprem farkindaliklari ile depreme karşi hazirlik durumu düzeyleri arasindaki ilişki. Journal of History School, 53, 2681-2701. http://dx.doi.org/10.29228/Joh.51799
-
UNISDR. (2005). United Nations International Strategy for Disaster Reduction. Hyogo Framework for Action 2005-2015: Building the Resilience of Nations and Communities to Disasters. UNISDR. https://www.unisdr.org/files/1037_hyogoframeworkforactionenglish.pdf Erişim tarihi: 24.12.2024
-
UNISDR. (2015). United Nations International Strategy for Disaster Reduction. Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030. UNISDR. https://www.preventionweb.net/files/43291_sendaiframeworkfordrren.pdf Erişim tarihi: 25.12.2024
-
United Nations International Strategy for Disaster Reduction (UNISDR). (2015). Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030. Geneva, Switzerland. https://www.preventionweb.net/files/43291_sendaiframeworkfordrren.pdf Erişim tarihi: 22.12.2024
-
Varol, N., & Kırıkkaya, E. B. (2017). Afetler karşısında toplum dirençliliği. Resilience, 1(1), 1-9. https://doi.org/10.32569/resilience.344784
-
Yalçın, E. (2021). Dünyanın sınırlarında yeni bir gerçek: sürdürülebilirlik. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(12), 111-114.
-
Yalçın, M. (2024). Üniversite öğrencilerinin depreme ilişkin farkındalığı ve deprem stresiyle baş etme stratejilerinin incelenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 7(3), 624-641. https://doi.org/10.35341/afet.1363284
-
Yazıcı, S. (2023). Mashable Türkiye. Japonya depremlere hazırlanırken neyi doğru yapıyor? Yanıt bosai kültüründe saklı... Erişim: 28 Aralık 2024, https://tr.mashable.com/depremler/9081/japonya-depremlere-hazirlanirken-neyi-dogru-yapiyoryanit-bosai-kulturunde-sakli
-
Yıldız, C. D., & Öztürk, E. D. (2023). Üniversite öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algıları. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(3), 308-316. https://doi.org/10.32329/uad.1313899