This study aims to reveal the current state and examine the development of bibliometric analysis research conducted in the field of educational sciences based on data from the Web of Science (WoS). Using metadata retrieved from WoS between 1985 and 2025, a bibliometric analysis was conducted to map the literature on bibliometric studies within the educational sciences domain. An initial search using the keywords "bibliometric" and "bibliometric analysis" yielded 22,679 documents. The dataset was then refined by applying the filters "Education & Educational Research" under WoS categories and "article" as the document type, resulting in a final dataset of 522 articles published between 1985 and 2024. The data were analyzed using Biblioshiny, the web interface of the bibliometrix package in RStudio. The analysis included annual scientific production, the most relevant journals in the field, leading researchers, scientific productivity by country, frequently used keywords, corresponding authors’ countries and publications, citation networks by journal, international collaboration patterns, and the most cited articles in WoS. The results indicate a linear increase in bibliometric studies in educational sciences since 2014, with the highest number of publications in 2024. The countries with the most contributions were Spain, China, Brazil, and Türkiye. The most prolific journals were Education and Information Technologies, Education Sciences, Cogent Education, Movimento, and Frontiers in Education. The most frequently used keywords were "bibliometric analysis," "bibliometrics," "education," and "bibliometric." This study provides a comprehensive evaluation of bibliometric research in educational sciences and offers valuable insights into the field's development for future research.
Bibliometric analysis Bibliometric Bibliometrics Education Educational sciences Web of Science
Bu çalışma, Web of Science (WoS) verilerine dayanarak eğitim bilimleri alanında yürütülen bibliyometrik analiz araştırmalarının mevcut durumunu ortaya koymayı ve gelişimini incelemeyi amaçlamaktadır. 1985 ile 2025 yılları arasında WoS'tan alınan meta veriler kullanılarak, eğitim bilimleri alanındaki bibliyometrik çalışmalara ilişkin literatürü haritalamak için bir bibliyometrik analiz yürütülmüştür. "Bibliyometri" ve "bibliyometrik analiz" anahtar sözcüklerini kullanarak yapılan ilk arama 22.679 belge üretti. Daha sonra veri seti, WoS kategorileri altında "Eğitim ve Eğitim Araştırmaları" ve belge türü olarak "makale" filtreleri uygulanarak filtrelendi ve 1985 ile 2024 yılları arasında yayınlanmış 522 makaleden oluşan nihai bir veri seti elde edildi. Veriler, RStudio'daki bibliometrix paketinin web arayüzü olan Biblioshiny kullanılarak analiz edildi. Makalelerin yıllara göre dağılımı, alandaki en ilgili dergiler, önde gelen araştırmacılar, ülkelere göre bilimsel üretkenliği, sık kullanılan anahtar kelimeler, ilgili yazarların ülkeleri ve yayınları, dergiye göre atıf ağları, uluslararası iş birliği modelleri ve WoS'ta en çok atıf alan makaleler analiz edildi. Sonuçlar, 2014'ten bu yana eğitim bilimlerinde bibliyometrik çalışmalarda doğrusal bir artış olduğunu ve 2024'te en yüksek yayın sayısına ulaşıldığını gösterdi. İspanya, Çin, Brezilya ve Türkiye en fazla katkı sağlayan ülkelerdi. En üretken dergiler Education and Information Technologies, Education Sciences, Cogent Education, Movimento, and Frontiers in Education oldu. En sık kullanılan anahtar kelimeler "bibliyometrik analiz", "bibliyometrik" ve "eğitim" oldu. Bu çalışma, eğitim bilimlerinde bibliyometrik araştırmanın kapsamlı bir değerlendirmesini sunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies |
Journal Section | Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 1, 2025 |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | May 27, 2025 |
Acceptance Date | July 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |