ʿAbd al-Qāhir al-Baghdādī is one of the most
important representatives of maḳālāt
tradition. His literary work al-Farḳ bayn
al-firaq was used as one of the main sources in maḳālāt
tradition for centuries. Systematic classification in his works was shaped in
the centre of 73 side hadith. al-Farq influenced with his views and
classification method in the following process, was also draws attention with
his literary style. Author’s literary style preference while writing his works,
gained content that can be seen beyond beliefs and ideas in the concept of
Sunnah and Ahl al-Bidʿa.
The main arguments used by al-Baghdādī to create his understanding and faith
identity is to reveal characteristic features beside beliefs of people whom he
considers to be members of Bidʿa
sect which is called “other”. The type of narration preferred by al-Baghdādī
while constructing Sunni imagery and boundaries created by this imagery is the
self-definition through the “other” as well as negotiation of “other”. In
al-Baghdādī’s work, it attracts attention that drawing the limits of the Sunni
imagery clearly as possible. Describing the “other” which is not opponent or
friend, on its characteristic features is one of the arguments that used to
clarify the considered borders between Ahl al-Sunna and Ahl al-Bidʿa.
In this
study, it is aimed to be understood the codes of critical approach or
characteristic features and physical features through beliefs and ideas of Ahl
al-Bid ͑a in
al-Baghdādī’s al-Farq.
ʿAbdülkāhir el-Bağdâdî, Eşʿarî makâlat
geleneğinin önemli temsilcilerinden biridir. Yazmış olduğu el-Farḳ beyne’l-Fıraḳ adlı eseri, makālât geleneği içerisinde asırlar
boyunca temel kaynaklardan birisi olarak kullanılmıştır. Onun, eserinde takip
etmiş olduğu sistematik tasnif, yetmiş üç fırka hadisi merkezinde
şekillenmiştir. Kendisinden sonraki süreçte, görüşleri ve tasnif metodu ile
etkili olmuş olan el-Farḳ, üslubu ile de dikkat çekmektedir. Müellifin, eserini
kaleme alırken tercih etmiş olduğu üslûp, Ehl-i Sünnet ve Ehl-i Bidʿat tasnif bağlamında, inanç ve fikirlerin ötesinde
karakter özelliklerinin görülebileceği bir muhteva kazanmıştır. Bağdâdî’nin
kendi inanç kimliğini ve anlayışını oluştururken kullandığı temel argüman,
“öteki” olarak adlandırabileceğimiz Ehl-i Bidʿat mezhebi mensupları olarak kabul ettiği kişilerin, fikirlerinin yanı sıra
karakter özelliklerinin de ortaya konması olarak dikkat çekmektedir.
Bağdâdî’nin kendi Sünnilik tasavvurunu ve bu tasavvuru oluşturan sınırları inşâ
ederken tercih etmiş olduğu anlatım şekli, “öteki”nin olumsuzlanması olduğu
kadar, “öteki” üzerinden kendini tanımlamadır. “İçimizdeki öteki”’nin inançları
özelinde, Sünnî kimliğin sınırlarını mümkün olduğunca açık ve net çizmek
Bağdâdî’nin eserinde dikkat çekmektedir. Ne düşman ne de dost olmayan
“öteki”nin kimliğinin karakter özellikleri üzerinden anlatılması, Ehl-i Sünnet
ve Ehl-i Bidʿat arasında var
kabul edilen sınırların belirginleştirilmesi için kullanılmış argümanlardır. Bu
çalışma, Bağdâdî’nin el-Farḳ adlı eserinde, Ehl-i Bidʿatin fikir ve inançları üzerinden karakter özellikleri
ve fiziki özelliklerinin ortaya konulduğu eleştirel yaklaşımın kodlarını
anlamayı hedeflemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
_____________________________________ ISSN 1309-5803 e-Makâlât Mezhep Araştırmaları Dergisi _______________________________