This study examines organizational agility, which refers to the speed with which firms adapt to changes in their environment, and discusses the potential role of governance in promoting or hindering organizational agility. Agility refers to the ability of organizations to perceive and anticipate current changes in the business environment. The importance of agility in a competitive environment is now widely recognized.
While traditional policies and strategic plans of businesses performed well in the stable environment of the post-war years, the current volatile environment requires a new policy approach. This article emphasizes how organizations can be agile in this new environment. In order to answer questions about how organizations can successfully cope with an unpredictable and constantly changing environment, the main purpose of the current study is to reveal the definition and conceptual framework of the concept of organizational agility, which discusses capability, flexibility, agility and speed, to explain the importance of organizational agility and to examine the methods used to ensure agility. In this context, the study attempts to explain the concept of organizational agility as a result of the literature review. The main finding is that organizational agility is important for the success of organizations and that it has become mandatory for organizations to understand and act on the elements of organizational agility in order to sustain their existence in the intensely competitive environment brought by the developing world. Despite the lack of application, which is considered as one of the limitations of the study, the research fills an important gap in the literature and guides those who will be interested in these issues with subsequent studies.
Bu çalışma firmaların çevrelerindeki değişikliklere uyum sağlama hızına atıfta bulunan kurumsal çevikliği incelemekte ve yönetişimin kurumsal çevikliği teşvik etme ya da engellemedeki potansiyel rolünü tartışmaktadır. Çeviklik, kuruluşların iş ortamındaki mevcut değişiklikleri algılaması ve öngörmesindeki yeteneği anlamına gelir. Rekabetçi bir ortamda çevikliğin önemi günümüzde geniş kabul görmektedir.
İşletmelerin geleneksel politikaları ve stratejik planları, savaş sonrası yılların istikrarlı ortamında iyi bir performans göstermekle beraber, mevcut değişken ortam yeni bir politika yaklaşımını gerektirmektedir. Bu makale, kurumların bu yeni ortamda nasıl çevik olabileceğini vurgulamaktadır. Organizasyonların öngörülemeyen ve sürekli değişen bir ortamla nasıl başarılı bir şekilde başa çıkabileceği konusundaki soruları yanıtlama adına mevcut çalışmanın temel amacı; kabiliyeti, esnekliği, çabukluğu ve hızlılığı tartışan kurumsal çeviklik kavramının tanımını ve kavramsal çerçevesini ortaya koymak, kurumsal çevikliğin önemini açıklamak ve çevikliği sağlama adına kullanılan yöntemleri incelenmektir. Bu bağlamda çalışmada, literatür taraması sonucunda kurumsal çeviklik kavramı açıklanmaya çalışılmıştır. Temel bulgu, kurumsal çevikliğin organizasyonların başarısı için önemli olduğu ve gelişen dünyanın getirdiği yoğun rekabet ortamında kurumların varlıklarını sürdürebilmesi için kurumsal çeviklik unsurlarını anlayarak hareket etmesinin zorunlu hale geldiğidir. Çalışmanın sınırlılıklarından biri olarak değerlendirilen uygulama eksikliğine rağmen araştırma literatürde önemli bir eksikliği gidermekte ve sonraki çalışmalar ile bu konularla ilgileneceklere yol göstermektedir.
Bu çalışma bilimsel araştırma ve yayın etiği kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Business Administration |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | May 7, 2025 |
| Acceptance Date | June 30, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |