Bu araştırmanın amacı, üniversitede akademisyen ve yönetici yeteneğinin tanımlanması ve
yetenek yönetiminin üniversitede uygulanabilirliğinin yönetici deneyim ve görüşlerine dayalı olarak
betimlenmesidir. Araştırmada temel nitel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Katılımcılar ölçüt
örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu üç kamu üniversitesinden 15
öğretim üyesi oluşturmuştur. Görüşme tekniği ile toplanan veriler, içerik analizi tekniği ile
çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre yetenekli akademisyen özellikleri liyakat, zihinsel
yeterlikler, kişilik, değerler, çalışmaya karşı tutum ve uyum temaları altında bütüncül bir yapı
göstermekte; yetenekli yönetici özellikleri ise iletişim-güdüleme, yönetim, bilimsel yeterlikler ile
kişilik ve yönetsel değerler temaları altında toplanmaktadır. Yükseköğretimde yetenek yönetiminin
gerekli ve yararlı olduğu ancak uygulanabilmesinin çeşitli düzenlemeler gerektirdiği, yeteneği çekme
ve tutmada “olumlu çalışma şartları”nın önem taşıdığı, taşra ve merkez üniversitelerinde durumun
farklılaştığı ortaya konulmuştur. Yetenek yönetimi uygulamaya dönük, yetenek-potansiyellerin
tanımlanması, yetenek yönetimi ve akademik liderlik programlarının oluşturulması, üniversite-yerel
yönetim işbirlikleri ile nitelikli akademisyenleri çekecek şehrin sosyo-kültürel olanaklarının
geliştirilmesi, akademisyenlerde işdoyumu ve olumlu çalışma şartlarını inceleyen araştırmalar
önerilebilir.
The aim of this research is to define academics’ and managerial talent in the university and
to examine the applicability of talent management according to administrators’ experience and views.
In this study basic qualitative research method was used. Participants determined by purposeful
sampling method and study group consists of 15 faculty members-administrators from three public
universities. Data were collected through interviews and analyzed by content analysis technique.
Findings show that talented academics' characteristics exhibit an integrated structure based on merit,
high intellectual competencies, personality, values, harmony, attitude towards work themes; talented
managers’ characteristics were collected under the themes of communication-motivation, managerial
competencies, scientific competencies, personality and managerial values. It has also been revealed
that talent management is necessary and useful in higher education but applicability depends on some
regulations, positive work environment is important variable for attracting and retaining talent and
situation in central and provincial universities is differentiated. Identification of future talentspotentials;
organizing talent management and academic leadership programs, development of sociocultural
opportunities of the city that will attract talented academics through university-local
administrations collaborations, systematic examination of academics' views on job satisfaction and
positive working conditions can be recommended.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |