Bilişsel psikolog Abigail Housen düşünme ve dil arasındaki ayrılmaz ilişki doğrultusunda
araştırmalarını insanların bir sanat yapıtına bakarak ne düşündükleri üzerine yoğunlaştırmıştır. Bu
çerçevede ortaya çıkan beş temel izleyen örüntüsünden ilk ikisini kapsayan Başlangıç Düzey
İzleyenler için Housen ve Yenawine eğitim ortamlarında kullanılabilecek Görsel Düşünme
Stratejileri adı altında bir program geliştirmişlerdir. Eldeki çalışmada görsel düşünme stratejilerinin
uygulandığı öğrenme ortamlarında öğrencilerin görsel düşünme süreçlerini ve etkileşimlerini
belirlemek amaçlanmıştır. Durum çalışması olarak desenlenen araştırmada ortaokul 6. Sınıf
öğrencileri, Görsel Düşünme Stratejilerinin uygulandığı toplam 10 oturuma katılmışlardır. İçerik
analizi aracılığıyla analiz edilen veriler doğrultusunda sıralayıcı izleyen, yapılandırıcı izleyen ve
etkileşim olmak üzere üç tema ve bunlarla ilgili alt temalar oluşturulmuştur. Katılımcıların başlangıç
düzey izleyicilerin özelliklerini sergiledikleri, oturumlar boyunca birbirleriyle etkileşimi arttırdıkları
ve sanat yapıtlarına ilgiyle yaklaştıkları gözlenmiştir. Birçok beceri kazanımının çalışma
raporlarıyla desteklendiği GDS uygulamalarının yürütüldüğü ortamlarda eleştirel düşünme, etkili
iletişim, problem çözme, empatik düşünme gibi becerilerin gelişimlerinin de incelendiği çalışmalar
gerçekleştirilebilir.
A cognitive psychologist Abigail Housen focuses on what people think while they are
looking at a piece of art through the inevitable relationship between thinking and language. In this
context, from the five viewer patterns, Housen and Yenawine developed a curriculum named Visual
Thinking Strategies (VTS) which is for the first two viewer patterns called as Beginner Viewers.
Current study aimed to examine the visual thinking processes and interactions of the students in a
learning environment where VTS are implemented. As a case study, 6th grade students participated
in a total of 10 sessions of VTS practices. The data was analysed using the content analysis and
three themes named accountive viewer, constructive viewer and interaction were constructed.
Beginner viewers’ characteristics, increasing interaction, and interest to the works of arts were
observed among the participants. Future studies might examine the development of various skills in
the settings where VTS is implemented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |