In
order to survive in today's competitive environment, businesses have to make
strategically correct decisions and manage their resources correctly. In this
context, decisions taken by the purchasing unit in supply chain management are
vital. When buying raw materials, decision-makers can make the wrong decisions
only if they consider the availability and price of the materials. In
purchasing processes, Multi-Criteria Decision Making (MCDM) methods have been
used frequently and successful results have been obtained. In this study, the
approach to the procurement process of bead EPS, which is the raw material of
EPS (Expanded Polystyrene Hard Foam) board used as insulation material for
facades of buildings, has been approached with Axiomatic Design, one of the
MCDM methods. Criteria (unit price of material, lead time, maximum quantity loaded
on the vehicle (lot size), term compliance ratio and quality rejection rate)
and design intervals required for the application of the method were determined
by expert opinion. In the study, we first considered the criterion weights
equal and made a ranking. Afterwards, we calculated the criterion weights with
the Analytical Hierarchy Process (AHP), which is also an MCDM method, and
redesigned the ranking. Finally, we examined the effect of the width of the
design range on the results and interpreted our results.
Axiomatic design Analytical hierarchy process material selection purchasing design range
İşletmeler,
günümüzün rekabetçi ortamında ayakta kalabilmek için stratejik olarak
doğru kararlar alarak kaynaklarını iyi yönetmek mecburiyetindedir. Bu bağlamda,
tedarik zinciri yönetiminde satınalma biriminin aldığı kararlar hayati öneme
sahiptir. Globalleşen dünyada, hammadde satınalma sürecinde tedarik edilecek
malzemelerin yalnızca bulunabilirliğinin ve fiyatının dikkate alınması yanlış
kararlar verilmesine yol açabilir. Satınalma süreçlerinde Çok Kriterli Karar
Verme (ÇKKV) yöntemleri literatürde sıklıkla kullanılmış ve başarılı sonuçlar
elde edilmiştir. Bu çalışmada, binaların dış cepheleri için yalıtım malzemesi
olarak kullanılan EPS (Genleştirilmiş Polistiren Sert Köpük) levhanın
hammaddesi olan boncuk EPS’nin satınalma sürecine ÇKKV yöntemlerinden
Aksiyomatik Tasarım ile yaklaşımda bulunulmuştur. Kriterler (malzemenin birim
fiyatı, tedarik süresi, araca yüklenen maksimum miktar (parti büyüklüğü),
termine uyum oranı ve kalite red oranı) ve yöntemin uygulanması için gerekli
olan tasarım aralıkları uzman görüşü ile belirlenmiştir. Çalışmada önce kriter
ağırlıkları eşit alınarak sıralama yapılmıştır. Sonrasında yine bir ÇKKV
yöntemi olan Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ile kriter ağırlıkları elde
edilmiş ve sıralama yeniden yapılmıştır. Son olarak, tasarım aralığı daralıp
genişletilerek bu aralığın sonuçlara etkisi incelenmiş ve elde edilen sonuçlar
yorumlanmıştır.
Aksiyomatik tasarım Analitik hiyerarşi prosesi malzeme seçimi satınalma tasarım aralığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 16 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 31 |