Research Article
BibTex RIS Cite

ANALYSIS OF SCIENCE TEACHER CANDIDATES’ ATTITUDES, BEHAVIOR AND SELF-EFFICACY TOWARDS RENEWABLE ENERGY AND ENVIRONMENT

Year 2016, Volume: 4 , 73 - 78, 01.09.2016

Abstract

In
this study, it is aimed to analyze attitudes, behavior and self-efficacy levels
of science teacher candidates towards renewable energy and environment. The
study is conducted over three research questions. These are, “Is there a
significant difference among pre-test, post-test and retention-test scores of
science teacher candidates regarding environmental behavior and environmental
self-efficacy?” Participants of this study consist of 37 science teacher
candidates, who applied to the project titled as ‘Environment and Energy with
Pro-Fe(Science)ssional Education’ held between the dates 17th-23rd June, 2014.
Pre-test, post-test and retention-test of renewable energy, environmental
behavior and environmental self-efficacy are used to determine changes in
attitudes, behaviour and self-efficacy of Science teacher candidates towards
these variables. The scales used as data collection tools are respectively,
“Environmental Behavior”, “Renewable Energy Attitude” and “Self-Efficacy
Beliefs through Environmental Education”. In the light of findings obtained
from data, post-test scores are found to be higher than pre-test scores and
retention-test scores are observed to be lower compared to post-tests.
According to analysis of variance and Bonferroni multiple comparison test,
statistically significant difference is found between post test - retention
test and pre-test scores. When the obtained results are considered, it is
concluded that 8-day-nature education makes a major contribution to the
participants’ attitudes towards renewable energy, environmental behaviour and
environmental self-efficacy.

References

  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayınları. Cohen, J. (1994). The earth is round (p < .05). American Psychologist, 49, 997-1003. Green, S.B., Salkind, N.J. (2005). Using SPSS for windows and macintosh: Analyzing and Undestanding data (4th Edition) New Jersey: Pearson. Green, S.B., Salkind, N.J., Akey, T.M. (1997). Using SPSS for windows: Analyzing and understanding data. NJ: Prentice Hall, Inc. Kahyaoğlu, M., Daban, G., Yangın, S. (2008). İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 42-52. Kayalı, H. (2010). Sosyal bilgiler, Türkçe ve sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. Marmara Coğrafya Dergisi, 21, 258-268. Kışoğlu, M. (2009). Öğrenci merkezli öğretimin öğretmen adaylarının çevre okuryazarlığı düzeyine etkisinin araştırılması, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Miller, R.G. (1969). Simultaneous statistical inference. New York: McGraw-Hill. Morgil, İ., Seçken, N., Yücel, A.S., Öskay, Ö.Ö., Yavuz, S., Ural, E. (2006). Developing a renewable energy awareness scale for pre-service chemistry teachers. Turkısh Online Journal of Distance Education, 7, 1. Önder, R. (2015). Üniversite öğrencilerinde çevre eğitimi gereksiniminin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi. Önder, R., Kocaeren, A.A. (2015). Analysis of science teacher candidates’ environmental knowledge, environmental behaviorand self-efficacythrough a project called “Environment and Energy with Professional Science Education”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, 105 – 112. Önder, R., Kocaeren, A.A. (2015). Investigating the nature project as a permanent, widespread and economic solution to environmental problems. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 182, 155 – 162. Özdemir, A., Aydın, N., Akar, R.V. (2009). Çevre eğitimi öz‐yeterlilik algısı üzerine bir ölçek geliştirme çalışması. Dokuz Eylül University, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1‐8. Vacha-Haase, T., Thompson, B. (2004). How to estimate and interpret various effect sizes. Journal of Counseling Psychology, 51, 473-481. Yücel, A.S., Morgil, F.İ. (1998). Yüksek öğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe University Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-91.
Year 2016, Volume: 4 , 73 - 78, 01.09.2016

Abstract

References

  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayınları. Cohen, J. (1994). The earth is round (p < .05). American Psychologist, 49, 997-1003. Green, S.B., Salkind, N.J. (2005). Using SPSS for windows and macintosh: Analyzing and Undestanding data (4th Edition) New Jersey: Pearson. Green, S.B., Salkind, N.J., Akey, T.M. (1997). Using SPSS for windows: Analyzing and understanding data. NJ: Prentice Hall, Inc. Kahyaoğlu, M., Daban, G., Yangın, S. (2008). İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 42-52. Kayalı, H. (2010). Sosyal bilgiler, Türkçe ve sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. Marmara Coğrafya Dergisi, 21, 258-268. Kışoğlu, M. (2009). Öğrenci merkezli öğretimin öğretmen adaylarının çevre okuryazarlığı düzeyine etkisinin araştırılması, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Miller, R.G. (1969). Simultaneous statistical inference. New York: McGraw-Hill. Morgil, İ., Seçken, N., Yücel, A.S., Öskay, Ö.Ö., Yavuz, S., Ural, E. (2006). Developing a renewable energy awareness scale for pre-service chemistry teachers. Turkısh Online Journal of Distance Education, 7, 1. Önder, R. (2015). Üniversite öğrencilerinde çevre eğitimi gereksiniminin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi. Önder, R., Kocaeren, A.A. (2015). Analysis of science teacher candidates’ environmental knowledge, environmental behaviorand self-efficacythrough a project called “Environment and Energy with Professional Science Education”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, 105 – 112. Önder, R., Kocaeren, A.A. (2015). Investigating the nature project as a permanent, widespread and economic solution to environmental problems. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 182, 155 – 162. Özdemir, A., Aydın, N., Akar, R.V. (2009). Çevre eğitimi öz‐yeterlilik algısı üzerine bir ölçek geliştirme çalışması. Dokuz Eylül University, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1‐8. Vacha-Haase, T., Thompson, B. (2004). How to estimate and interpret various effect sizes. Journal of Counseling Psychology, 51, 473-481. Yücel, A.S., Morgil, F.İ. (1998). Yüksek öğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe University Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-91.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Aysel Aydın Kocaeren This is me

Publication Date September 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 4

Cite

APA Kocaeren, A. A. (2016). ANALYSIS OF SCIENCE TEACHER CANDIDATES’ ATTITUDES, BEHAVIOR AND SELF-EFFICACY TOWARDS RENEWABLE ENERGY AND ENVIRONMENT. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 4, 73-78.