Research Article
BibTex RIS Cite

DETERMINING AND COMPARING THE SCIENCE PROCESS SKILL LEVELS OF 5th AND 8th GRADE STUDENTS

Year 2016, Volume: 4 , 79 - 83, 01.09.2016

Abstract

The
aims of this study are to determine and compare the levels of scientific
process skills of 5th and 8th grade students. The skills
which were examined specifically for this research are as following:
Observation, classification, measurement, recording data, establishing space
and number relationships, predicting, identifying variables, interpreting data,
inference, hypothesizing, modelling, and experimenting.

 

Research
was conducted with a total of 200 students, 100 students at 5th
grade and 100 students at 8th grade, attending to a middle school in
the province of Kars. In this research the survey method was utilized. Science
Process Skills Test (SPST) consisting of multiple choice questions administered
to students of each grades to determine their level of science process skills.
Data was examined by utilizing frequency and percentage distributions.

 









The
findings show that the percentage of success achieved by the 8th
grade students is higher than the 5th grade students. In addition,
both 5th graders and 8th graders’ performance level for
experimenting and establishing space and number relationships are lower
compared to other process skills. Findings also showed that 5th grade students
are better in recording data, and 8th graders are better in creating
a model in compare to other science process skills.

References

  • Arslan, A., & Tertemiz, N. (2004). İlköğretimde Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2 (4). Aydoğdu, M., & Kesercioğlu, T. (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Bağcı-Kılıç, G. (2003). Üçüncü Uluslararası Matematik ve Fen Araştırması (TIMSS): Fen Öğretimi, Bilimsel Araştırma ve Bilimin Doğası. İlköğretim-Online 2(1). Bıyıklı, C., & Yağcı, E. (2014). 5E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Ege Eğitim Dergisi 15, s.50.Çepni, S., Ayas, A.,Jonhson, D., & Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi. Delen, İ., & Kesercioğlu, T. (2012). How Middle School Students’ Science Process Skills Affected by Turkey’s National Curriculum Change?. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9 (4), 3-9. Karamustafaoğlu, S., & Meşeci, B. (2014). Maddenin Tanecikli Yapısı Ünitesine Yönelik 4E Modeli Destekli Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 7 (3) s. 304-321. Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 14. Baskı. Monhardt, L., & Monhardt, R. (2006). Creating a Context for the Learning of Science Process Skills Through Picture Books. Early Childhood Education Journal, 34 (1), 67-71. Özdemir, H. (2009). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine Sahip Olma Düzeyleri (Afyonkarahisar İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Padilla, M. J. (1990). The science process skills. Research Matters - to the Science Teacher, 9004. Topsakal, S. (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın. Tan, M., & Temiz, B.K. (2003). Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Yeri ve Önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı:13.
Year 2016, Volume: 4 , 79 - 83, 01.09.2016

Abstract

References

  • Arslan, A., & Tertemiz, N. (2004). İlköğretimde Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2 (4). Aydoğdu, M., & Kesercioğlu, T. (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Bağcı-Kılıç, G. (2003). Üçüncü Uluslararası Matematik ve Fen Araştırması (TIMSS): Fen Öğretimi, Bilimsel Araştırma ve Bilimin Doğası. İlköğretim-Online 2(1). Bıyıklı, C., & Yağcı, E. (2014). 5E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Ege Eğitim Dergisi 15, s.50.Çepni, S., Ayas, A.,Jonhson, D., & Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi. Delen, İ., & Kesercioğlu, T. (2012). How Middle School Students’ Science Process Skills Affected by Turkey’s National Curriculum Change?. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9 (4), 3-9. Karamustafaoğlu, S., & Meşeci, B. (2014). Maddenin Tanecikli Yapısı Ünitesine Yönelik 4E Modeli Destekli Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 7 (3) s. 304-321. Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 14. Baskı. Monhardt, L., & Monhardt, R. (2006). Creating a Context for the Learning of Science Process Skills Through Picture Books. Early Childhood Education Journal, 34 (1), 67-71. Özdemir, H. (2009). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine Sahip Olma Düzeyleri (Afyonkarahisar İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Padilla, M. J. (1990). The science process skills. Research Matters - to the Science Teacher, 9004. Topsakal, S. (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın. Tan, M., & Temiz, B.K. (2003). Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Yeri ve Önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı:13.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Jale Kalemkuş

Şule Bayraktar This is me

Fatih Kalemkuş This is me

Publication Date September 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 4

Cite

APA Kalemkuş, J., Bayraktar, Ş., & Kalemkuş, F. (2016). DETERMINING AND COMPARING THE SCIENCE PROCESS SKILL LEVELS OF 5th AND 8th GRADE STUDENTS. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 4, 79-83.