Research Article
BibTex RIS Cite

INVESTIGATION OF THE EFFECT OF ROBOTIC APPLICATIONS IN ELEMENTARY EDUCATION

Year 2016, Volume: 4 , 391 - 394, 01.09.2016

Abstract

In this study,
it was aimed to investigate the effect of robotic applications of 7th
grade students on their attitudes towards Science Process Skills and
Science-Technology-Engineering-Mathematics (STEM). The research group of the
study consists of a total of 20 7th grade students in the academic
year of 2005-2016. In the study, "Science Process Skills Test" and
“STEM Attitude Test" and "Personal Information Form" were used
to collect data. In the analysis of the data obtained, t-test, analysis of
variance, mean and standard deviation calculations were used to evaluate
scientific process skill levels of the students and STEM Attitude Test data.
The data obtained from the study will be analyzed with SPSS and the results
will be discussed.

References

  • Burns, J. C., Okey, J. C., Wise, K. (1985). Development of an Integrated Porcess Skills Test:TIPS II. Journal of Research in Science Teaching 22(2): 169-177. Çavaş, B. (2002). İlköğretim 6. ve 7. Sınıflarda Okutulan Matematiğe Dayalı Fen Konularında Yaşanan Sorunlar, Matematiğin Bu Sorunlar İçerisindeki Yeri ve Bu Sorunların Giderilmesinde Teknolojinin Rolü ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Çayır, E. (2010). Lego-Logo ile Desteklenmiş Öğrenme Ortaminin Bilimsel Süreç Becerisi ve Benlik Algisi Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya. Freeman, K. E., Alston, S. T., & Winborne, D. G. (2008). Do Learning Communities Enhance the Quality of Students' Learning and Motivation in STEM?. The Journal of Negro Education, 227-240. Geban, Ö., Askar, P. & Özkan, Ï. (1982). Effects of computer simulations and problem-solving approaches on high school students. The Journal of Educational Research, 86(1), 5-10. Gülhan, F. ve Şahin, F. (2016). The effects of science-technology-engineering-math (STEM) integration on 5th grade students’ perceptions and attitudes towards these areas Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620. Koç Şenol, A. (2012). Science and technology laboratory applications supported by robotic : ROBOLAB. Master Thesis, Erciyes University, Graduate School of Education Sciences. Marulcu, İ., & Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Naizer G., Hawthorne M. J. & Henley T. B. (2014). Narrowing the gender gap: enduring changes in middle school students’ attitude toward math, science and technology. Journal of STEM Education: İnnovations and Research, 15 (3), 29-34. Özdoğru, E. (2013). Fiziksel Olaylar Öğrenme Alanı İçin Lego Program Tabanlı Fen ve Teknoloji Eğitiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Bilimsel Süreç Becerilerine ve Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Özmen, H., 2004. Fen Öğretiminde Öğrenme Teorileri ve Teknoloji Destekli Yapılandırmacı (Constructivist) Öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), Article 14. Ricks, M. M. (2006) A study of the impact of an informal science education program on middle school students’ science knowledge, science attitude, STEM high school and college course selections, and career decisions. Doktoral Thesis. The University of Texas, Austin. Saad, M. E. (2014). Progressing science, technology, engineering, and math (STEM) education in North Dakota with near-space ballooning. Master Thesis. Master of Science Grand Forks, North Dakota. Sullivan, F.R. (2008). Robotics and science literacy: Thinking skills, science process skills and systems understanding. Journal of Research in Science Teaching, 45(3), 373-394. Şenol, A. K., & Büyük, U. (2013). Fen ve Teknoloji Eğitiminde Teknoloji Tabanlı Öğrenme: Robotik Uygulamaları, Türk Fen Eğitimi Dergisi, Yıl 10, Sayı 1. Vollstedt, A. M. (2005) Using Robotics to Increase Student Knowledge and Interest in Science, Technology, Engineering, and Math, A Master Thesis of Science in Mechanical Engineering, University of Nevada, Reno. Yalçın, Y. (2012). Lego Nxt İle Robot Uygulamaları Eğitim Materyali Geliştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Y.Lisans Tezi. Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2). Yıldırım, B. and Selvi. M. (2015). Adaptation Of Stem Attitude Scale To Turkish, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 2015. 10(3), 1107-1120, ISSN: 1308-2140.
Year 2016, Volume: 4 , 391 - 394, 01.09.2016

Abstract

References

  • Burns, J. C., Okey, J. C., Wise, K. (1985). Development of an Integrated Porcess Skills Test:TIPS II. Journal of Research in Science Teaching 22(2): 169-177. Çavaş, B. (2002). İlköğretim 6. ve 7. Sınıflarda Okutulan Matematiğe Dayalı Fen Konularında Yaşanan Sorunlar, Matematiğin Bu Sorunlar İçerisindeki Yeri ve Bu Sorunların Giderilmesinde Teknolojinin Rolü ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Çayır, E. (2010). Lego-Logo ile Desteklenmiş Öğrenme Ortaminin Bilimsel Süreç Becerisi ve Benlik Algisi Üzerine Etkisinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya. Freeman, K. E., Alston, S. T., & Winborne, D. G. (2008). Do Learning Communities Enhance the Quality of Students' Learning and Motivation in STEM?. The Journal of Negro Education, 227-240. Geban, Ö., Askar, P. & Özkan, Ï. (1982). Effects of computer simulations and problem-solving approaches on high school students. The Journal of Educational Research, 86(1), 5-10. Gülhan, F. ve Şahin, F. (2016). The effects of science-technology-engineering-math (STEM) integration on 5th grade students’ perceptions and attitudes towards these areas Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620. Koç Şenol, A. (2012). Science and technology laboratory applications supported by robotic : ROBOLAB. Master Thesis, Erciyes University, Graduate School of Education Sciences. Marulcu, İ., & Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Naizer G., Hawthorne M. J. & Henley T. B. (2014). Narrowing the gender gap: enduring changes in middle school students’ attitude toward math, science and technology. Journal of STEM Education: İnnovations and Research, 15 (3), 29-34. Özdoğru, E. (2013). Fiziksel Olaylar Öğrenme Alanı İçin Lego Program Tabanlı Fen ve Teknoloji Eğitiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Bilimsel Süreç Becerilerine ve Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Özmen, H., 2004. Fen Öğretiminde Öğrenme Teorileri ve Teknoloji Destekli Yapılandırmacı (Constructivist) Öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), Article 14. Ricks, M. M. (2006) A study of the impact of an informal science education program on middle school students’ science knowledge, science attitude, STEM high school and college course selections, and career decisions. Doktoral Thesis. The University of Texas, Austin. Saad, M. E. (2014). Progressing science, technology, engineering, and math (STEM) education in North Dakota with near-space ballooning. Master Thesis. Master of Science Grand Forks, North Dakota. Sullivan, F.R. (2008). Robotics and science literacy: Thinking skills, science process skills and systems understanding. Journal of Research in Science Teaching, 45(3), 373-394. Şenol, A. K., & Büyük, U. (2013). Fen ve Teknoloji Eğitiminde Teknoloji Tabanlı Öğrenme: Robotik Uygulamaları, Türk Fen Eğitimi Dergisi, Yıl 10, Sayı 1. Vollstedt, A. M. (2005) Using Robotics to Increase Student Knowledge and Interest in Science, Technology, Engineering, and Math, A Master Thesis of Science in Mechanical Engineering, University of Nevada, Reno. Yalçın, Y. (2012). Lego Nxt İle Robot Uygulamaları Eğitim Materyali Geliştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Y.Lisans Tezi. Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2). Yıldırım, B. and Selvi. M. (2015). Adaptation Of Stem Attitude Scale To Turkish, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 2015. 10(3), 1107-1120, ISSN: 1308-2140.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Sibel Açışlı This is me

Publication Date September 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 4

Cite

APA Açışlı, S. (2016). INVESTIGATION OF THE EFFECT OF ROBOTIC APPLICATIONS IN ELEMENTARY EDUCATION. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 4, 391-394.