Conference Paper
BibTex RIS Cite

Evaluation of Students' Views on Problems in the Graduate Education Process

Year 2021, Volume: 23 , 25 - 29, 31.12.2021
https://doi.org/10.55549/epess.1051084

Abstract

Postgra duate education has become important in terms of scientific specialization and competence. Students; After their undergraduate education, they need postgraduate education both in academic life and in terms of developing themselves. In this respect, it is seen that students experience some problems in postgraduate education. This study was carried out in order to evaluate the opinions of the students regarding the problems experienced in the postgraduate education process. Open-ended questions developed by the researcher as a data collection tool were presented to the students. Using the interview method, which is one of the qualitative research methods, the data obtained from 20 students studying in different universities were analyzed with the content analysis method. As a result, the research group stated that they could not improve themselves adequately in the postgraduate education process and that they could not conduct research. In addition, students participating in the study; They stated that they could not communicate enough with the teachers who entered the course and that they had problems because they came from outside the province. In addition, it was concluded that students did not spend enough time on postgraduate education and that they had financial problems.

References

  • Alabaş, R., Kamer, S.T., & Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-Uluslararası Günlük İle İlgili Eğitici Araştırma, 3 (4), 89- 107.
  • Başer, N., Narlı, S., & Günhan, B. (2005). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim almalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17: 129-135.
  • Borich, G. D. (2004). Effective teaching methods. NJ: Pearson.
  • Burden, R.P., & Byrd, D.M. (1999). Effective teaching. NeedhamHeights: Allyn&Bacon.
  • Bülbül, T. (2003). Ankara üniversitesi, eğitim bilimleri fakültesinde görev yapan öğretim üyelerinin lisansüstü öğretime öğrenci seçme sürecine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt, 36, Sayı 1 (2).
  • Büyükozturk, S. (2006). Data analysis for social sciences. Ankara: PegemA Publications.
  • Fındıkçı, İ. (2001). Bilgi toplumunda eriyen değerler ve eğitim. 2000 Yılında Milli Eğitim Örgütü ve Yönetimi Ulusal Sempozyumu, Ankara.
  • Gay, L.; Mills, G., & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application. 5th ed. New York: Prentice Hall. Sf:37
  • Güçlü, M., & Şanal, M. (2015). “1950 ve 1960 yılları arasında türkiye’desüreli yayınlara yansıyan eğitim sorunları: eğitim dergisi örneği. Turkısh Studıes -International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic-, (Prof. Dr. H.Ömer Karpuz armağanı), 10(15), 451-470.
  • Kaçan, G. (2014). Sınıf Öğretmenlerinin mesleki gelişime ilişkin isteklilik düzeyleri. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5 (1).
  • Oluk, S., & Çolak, F. (2005). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda öğretmen olarak çalışan lisansüstü öğrencilerinin karşılaştıkları bazı sorunlar, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17:141- 144.
  • Özgüven, E. (1997). Psikolojik testler. Ankara: Yeni Doğuş Yayınları.
  • Özmenteş, G., & Özmenteş, S. (2010). Buca eğitim fakültesi müzik eğitim anabilim dalı yüksek lisans öğrencilerinin lisansüstü eğitimden gözlemi ve yüksek lisans programı ile ilgili sahibi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 247- 255.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve mesleki benlik saygıların incelemesi. Eurasian Journal of Education Research, 19, 272-281
  • Ünal, Ç. & İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (fırat, erzincan ve inönü üniversitesi sınıf öğretmenliği ABD örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14 (2), 147-164.
  • Yardibi, N. (2017). “5.Sınıflara derse giren öğretmenlerin görüşlerine göre yeni düzenlemeler bağlamında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies. (Prof. Dr. Tahsin Aktaş Armağanı)12(3), 581-592.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Qualitative research methods in social sciences. Ankara: Seckin Publications.
Year 2021, Volume: 23 , 25 - 29, 31.12.2021
https://doi.org/10.55549/epess.1051084

Abstract

References

  • Alabaş, R., Kamer, S.T., & Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-Uluslararası Günlük İle İlgili Eğitici Araştırma, 3 (4), 89- 107.
  • Başer, N., Narlı, S., & Günhan, B. (2005). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim almalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17: 129-135.
  • Borich, G. D. (2004). Effective teaching methods. NJ: Pearson.
  • Burden, R.P., & Byrd, D.M. (1999). Effective teaching. NeedhamHeights: Allyn&Bacon.
  • Bülbül, T. (2003). Ankara üniversitesi, eğitim bilimleri fakültesinde görev yapan öğretim üyelerinin lisansüstü öğretime öğrenci seçme sürecine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt, 36, Sayı 1 (2).
  • Büyükozturk, S. (2006). Data analysis for social sciences. Ankara: PegemA Publications.
  • Fındıkçı, İ. (2001). Bilgi toplumunda eriyen değerler ve eğitim. 2000 Yılında Milli Eğitim Örgütü ve Yönetimi Ulusal Sempozyumu, Ankara.
  • Gay, L.; Mills, G., & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application. 5th ed. New York: Prentice Hall. Sf:37
  • Güçlü, M., & Şanal, M. (2015). “1950 ve 1960 yılları arasında türkiye’desüreli yayınlara yansıyan eğitim sorunları: eğitim dergisi örneği. Turkısh Studıes -International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic-, (Prof. Dr. H.Ömer Karpuz armağanı), 10(15), 451-470.
  • Kaçan, G. (2014). Sınıf Öğretmenlerinin mesleki gelişime ilişkin isteklilik düzeyleri. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5 (1).
  • Oluk, S., & Çolak, F. (2005). Milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda öğretmen olarak çalışan lisansüstü öğrencilerinin karşılaştıkları bazı sorunlar, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17:141- 144.
  • Özgüven, E. (1997). Psikolojik testler. Ankara: Yeni Doğuş Yayınları.
  • Özmenteş, G., & Özmenteş, S. (2010). Buca eğitim fakültesi müzik eğitim anabilim dalı yüksek lisans öğrencilerinin lisansüstü eğitimden gözlemi ve yüksek lisans programı ile ilgili sahibi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 247- 255.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve mesleki benlik saygıların incelemesi. Eurasian Journal of Education Research, 19, 272-281
  • Ünal, Ç. & İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (fırat, erzincan ve inönü üniversitesi sınıf öğretmenliği ABD örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14 (2), 147-164.
  • Yardibi, N. (2017). “5.Sınıflara derse giren öğretmenlerin görüşlerine göre yeni düzenlemeler bağlamında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies. (Prof. Dr. Tahsin Aktaş Armağanı)12(3), 581-592.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Qualitative research methods in social sciences. Ankara: Seckin Publications.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Fatma Yıldız This is me

Fikret Alıncak This is me

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 23

Cite

APA Yıldız, F., & Alıncak, F. (2021). Evaluation of Students’ Views on Problems in the Graduate Education Process. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 23, 25-29. https://doi.org/10.55549/epess.1051084