Conference Paper
BibTex RIS Cite

Investigation of Anxiety and Expectations of Physical Education Teacher Candidates on the Teaching Profession

Year 2021, Volume: 23 , 78 - 82, 31.12.2021
https://doi.org/10.55549/epess.1071432

Abstract

One of the most important elements of the education system is teachers. The teaching profession is considered as one of the most important professions for the development and progress of a country. Therefore, the attitudes and perspectives of prospective teachers towards the teaching profession are very important. The aim of this study is to reveal the anxiety and expectations of prospective physical education teachers about the teaching profession. Open-ended questions developed by the researcher as a data collection tool were applied to the candidates of physical education teachers. In the research, the data obtained from 20 physical education teacher candidates studying in physical education and sports education by using the interview method, which is one of the qualitative research methods, were analyzed with the content analysis method. As a result, when we look at the anxieties of the physical education teacher candidates, it is seen that they are in general anxiety of not being appointed and that they are in economic anxiety. In addition, prospective teachers participating in the research, regarding their expectations from the teaching profession; It is concluded that they want to be a good teacher in their profession, to prepare a good future for their students, and to contribute to the society where they are located and to lead their development.

References

  • Abakay, U., Alincak, F., Demir, H. (2016). The effects of microteaching practices on pre- service physical education and sport teachers’ attıtudes towards teaching profession. European Journal Of Education Studies, 2(9), 127-135.
  • Abazaoğlu, İ., Yıldırım, O., Yıldızhan, Y. (2014). Türkiye’de öğretmen profili. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1-20.
  • Acun, A., Alıncak, F., Üzüm, H. (2017). Pedagojik formasyon sertifikası programında öğrenim gören öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4): 32-42.
  • Ceyhan, S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının yeterlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Doğu Anadolu Bölgesi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Cinpolat T., Alıncak F., Abakay U. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1): 38-47.
  • Elçiçek Z. (2016). Öğretmenlerin mesleki gelişimine ilişkin bir model geliştirme çalışması. Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Gay, L., Mills, G., Airasian, P. (2006). Educational Research: Competencies For Analysis And Application. New York: Prentice Hall.
  • Özkan, H.H., Albayrak M. ve Berber K. (2005). Öğretmen adaylarının ilköğretim okullarında yaptıkları öğretmenlik uygulamasının yetişmelerindeki rolü. Milli Eğitim Dergisi , Ankara, sayı-168 .
  • Rıza E. ve Hamurcu H. (2000). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:8 , Özel Sayı, 1-8.
  • Şahin İ. (2011). Prospective teachers’ ideas about teacher recruitment and their professional future. Educational Sciences: Theory Practice, 11(3), 1179-1184.
  • Tekerek, M., Polat, S. (2011 22-24 Eylül). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. 5th International Computer Instructional Technologies Symposium’da sunulmuştur, Elazığ.
  • Tucker, Da. (2001). Workaholism: The Antithesis Of Leisure. Unpublished Doctorate Dissertation, University Of Illinois At Urbana, Michigan- Champaign, Usa.
  • Ubuz, B., Sarı, S. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 113-119.
  • Üzüm, H., Alıncak, F. (2019). “Beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlerin değerlendirilmesi”, International Social Sciences Studies Journal, 5(40): 3928-3936.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Qualitative Research Methods İn Social Sciences. Ankara: Seckin Publications.
Year 2021, Volume: 23 , 78 - 82, 31.12.2021
https://doi.org/10.55549/epess.1071432

Abstract

References

  • Abakay, U., Alincak, F., Demir, H. (2016). The effects of microteaching practices on pre- service physical education and sport teachers’ attıtudes towards teaching profession. European Journal Of Education Studies, 2(9), 127-135.
  • Abazaoğlu, İ., Yıldırım, O., Yıldızhan, Y. (2014). Türkiye’de öğretmen profili. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1-20.
  • Acun, A., Alıncak, F., Üzüm, H. (2017). Pedagojik formasyon sertifikası programında öğrenim gören öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4): 32-42.
  • Ceyhan, S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının yeterlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Doğu Anadolu Bölgesi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Cinpolat T., Alıncak F., Abakay U. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1): 38-47.
  • Elçiçek Z. (2016). Öğretmenlerin mesleki gelişimine ilişkin bir model geliştirme çalışması. Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Gay, L., Mills, G., Airasian, P. (2006). Educational Research: Competencies For Analysis And Application. New York: Prentice Hall.
  • Özkan, H.H., Albayrak M. ve Berber K. (2005). Öğretmen adaylarının ilköğretim okullarında yaptıkları öğretmenlik uygulamasının yetişmelerindeki rolü. Milli Eğitim Dergisi , Ankara, sayı-168 .
  • Rıza E. ve Hamurcu H. (2000). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:8 , Özel Sayı, 1-8.
  • Şahin İ. (2011). Prospective teachers’ ideas about teacher recruitment and their professional future. Educational Sciences: Theory Practice, 11(3), 1179-1184.
  • Tekerek, M., Polat, S. (2011 22-24 Eylül). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. 5th International Computer Instructional Technologies Symposium’da sunulmuştur, Elazığ.
  • Tucker, Da. (2001). Workaholism: The Antithesis Of Leisure. Unpublished Doctorate Dissertation, University Of Illinois At Urbana, Michigan- Champaign, Usa.
  • Ubuz, B., Sarı, S. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 113-119.
  • Üzüm, H., Alıncak, F. (2019). “Beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlerin değerlendirilmesi”, International Social Sciences Studies Journal, 5(40): 3928-3936.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Qualitative Research Methods İn Social Sciences. Ankara: Seckin Publications.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Fikret Alıncak This is me

Fatma Yıldız This is me

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 23

Cite

APA Alıncak, F., & Yıldız, F. (2021). Investigation of Anxiety and Expectations of Physical Education Teacher Candidates on the Teaching Profession. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 23, 78-82. https://doi.org/10.55549/epess.1071432