Research Article
BibTex RIS Cite

Davranışsal İktisat Bağlamında İnternet Alışverişleri Yapan Tüketicilerin Tüketim Tarzlarının Demografik Özellikler Bağlamında İncelenmesi: Mersin Örneği

Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 337 - 349, 31.12.2019
https://doi.org/10.30784/epfad.594268

Abstract

İktisat
bilimi insanı tanımlamakla başlar ve iktisat teorisinde insanın tanımı, neo
klasik iktisadın varsayımı olan “rasyonel insan” modeline göre yapılmaktadır.
Rasyonel insan, kendisine en fazla faydayı sağlayacak seçimleri en uygun
biçimde elde eden insan modelidir ancak insan ne yazık ki her zaman rasyonel
değildir ve her insan bazen yanlış kararlar verebilmektedir. Bu durum iktisat
teorisinin yanlış temeller üzerine kurulup kurulmadığını sorgulatmış, iktisadi
olayları açıklamak için tıpkı iktisat bilimi gibi insanı konu alan psikoloji
bilimine başvurulmuştur. İktisat ve psikolojiyi birleştiren davranışsal iktisat
adı verilen bu yeni akım, insanların her zaman rasyonel olmadığını, kimi zaman
çeşitli psikolojik ve sosyal nedenlerden dolayı tüketim kararları alırken irrasyonel
veya sınırlı rasyonel davranarak kararlar alabileceğini açıklamaya çalışmaktır.
Bu çalışmanın amacı, davranışsal iktisat çerçevesinde tüketicilerin internet
üzerinden yapmış oldukları alışverişlerde rasyonel davranış sergileyip sergilemedikleri
ölçülmeye çalışılacaktır ve bu bağlamda Mersin ilinde internet üzerinden
alışveriş yapan 405 kişiye anket uygulanmıştır.

Supporting Institution

Mersin Üniversitesi

Project Number

2018-3-TP2-3057

Thanks

Mersin üniversitesi Bilimsel Araştırma Projelerine katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

References

  • Baloğlu, F. (2011). Rasyonalite ve ekonomik sosyoloji. Sosyoloji Konferansları, 217-226. Ceyhan, S. M., & Taş, C. (2017). Rasyonel-irrasyonel tüketim: bartın örneğinde karşılaştırmalı bir uygulama. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(16), 107-134. Çekiç, S. (2016). Davranışsal iktisat bağlamında cinsiyet farkının tüketici tercihlerine etkisi: Bartın örneği. Yüksek Lisans Tezi. Bartın. Dursun, İ., Alnıaçık, Ü., & Kabadayı, E. T. (2013). Tüketici karar verme tarzları ölçeği: yapısı ve boyutları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(13). Karaca, Ö. (2017). Davranışsal iktisat çerçevesinde bireyin tüketim davranış eğilimleri: kamu çalışanları örneği. Yüksek Lisans Tezi. Tokat. Kıyılar, M., & Akkaya, M. (2016). Davranışsal finans. İstanbul: Literatür Yayıncılık. Kitapcı, İ. (2017). Rasyonaliteden irrasyonaliteye: davranışsal iktisat yaklaşımı ve bilişsel önyargılar. Maliye Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-102. Koç, E. (2018). Cinsiyetin satın alma kararları üzerindeki etkisinin davranışsal iktisat perspektifinden değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Van. Kurt, S. D. (2011). Davranışsal ekonomi yaklaşımlarının tüketici karar verme tarzları ile açıklanması ve bir uygulama. Doktora Tezi. İzmir. Kurtoğlu, R. (2017). Nörofinans. İstanbul: Destek Yayınları. Kuru, H. A. (2014). Tüketim rasyonalitesi ve Isparta uygulaması. Yüksek Lisans Tezi. Isparta. Quah, E., Soh, C., & Tan, J. (2018). Thaler neden önemli: Davranışsal iktisada rasyonel bir bakış. (Çev. Z. Savan). Bilimevi İktisat Dergisi(1), 150-154. Şen, S., & İncekara, B. (2012). İktisat ve psikoloji etkileşiminde davranışsal iktisat. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4(1), 235-245. Yayar, R., & Karaca, E. Ö. (2019). Davranışsal iktisat bağlamında kamu çalışanlarının tüketim davranış eğilimleri. Akdeniz İİBF Dergisi, 19(1), 1-29.

Investigation of Consumption Styles of Consumers Who Shop Online in The Context of Behavioral Economics as Part of Demographic Characteristics: Mersin Case

Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 337 - 349, 31.12.2019
https://doi.org/10.30784/epfad.594268

Abstract

The science of economics begins with defining human beings, and in economics theory, the definition of man is made as the lar rational man or, the hypothesis of neo-classical economics. Rational man is the human model that makes the most of the choices in the most appropriate way, but unfortunately it is not rational from time to time, and man can sometimes make wrong decisions. This questioned whether economic theory was based on false foundations, and to explain economic events, such as economics, human science was referred to psychology. This new activity, called behavioral economics, which combines economics and psychology, can explain that rational management of time can take irrational decisions while making decisions about the time away from various psychological and social reasons. The aim of this study is to explain the behavioral economics function. It is tried to measure whether the Internet exhibits rational behavior in shopping on the Internet site and in these studies a 405 percent questionnaire was applied in Mersin.

Project Number

2018-3-TP2-3057

References

  • Baloğlu, F. (2011). Rasyonalite ve ekonomik sosyoloji. Sosyoloji Konferansları, 217-226. Ceyhan, S. M., & Taş, C. (2017). Rasyonel-irrasyonel tüketim: bartın örneğinde karşılaştırmalı bir uygulama. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(16), 107-134. Çekiç, S. (2016). Davranışsal iktisat bağlamında cinsiyet farkının tüketici tercihlerine etkisi: Bartın örneği. Yüksek Lisans Tezi. Bartın. Dursun, İ., Alnıaçık, Ü., & Kabadayı, E. T. (2013). Tüketici karar verme tarzları ölçeği: yapısı ve boyutları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(13). Karaca, Ö. (2017). Davranışsal iktisat çerçevesinde bireyin tüketim davranış eğilimleri: kamu çalışanları örneği. Yüksek Lisans Tezi. Tokat. Kıyılar, M., & Akkaya, M. (2016). Davranışsal finans. İstanbul: Literatür Yayıncılık. Kitapcı, İ. (2017). Rasyonaliteden irrasyonaliteye: davranışsal iktisat yaklaşımı ve bilişsel önyargılar. Maliye Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-102. Koç, E. (2018). Cinsiyetin satın alma kararları üzerindeki etkisinin davranışsal iktisat perspektifinden değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Van. Kurt, S. D. (2011). Davranışsal ekonomi yaklaşımlarının tüketici karar verme tarzları ile açıklanması ve bir uygulama. Doktora Tezi. İzmir. Kurtoğlu, R. (2017). Nörofinans. İstanbul: Destek Yayınları. Kuru, H. A. (2014). Tüketim rasyonalitesi ve Isparta uygulaması. Yüksek Lisans Tezi. Isparta. Quah, E., Soh, C., & Tan, J. (2018). Thaler neden önemli: Davranışsal iktisada rasyonel bir bakış. (Çev. Z. Savan). Bilimevi İktisat Dergisi(1), 150-154. Şen, S., & İncekara, B. (2012). İktisat ve psikoloji etkileşiminde davranışsal iktisat. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4(1), 235-245. Yayar, R., & Karaca, E. Ö. (2019). Davranışsal iktisat bağlamında kamu çalışanlarının tüketim davranış eğilimleri. Akdeniz İİBF Dergisi, 19(1), 1-29.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Makaleler
Authors

Ayşe Akboz

Meryem Samırkaş Komşu 0000-0002-3264-5896

Project Number 2018-3-TP2-3057
Publication Date December 31, 2019
Acceptance Date December 23, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Akboz, A., & Samırkaş Komşu, M. (2019). Davranışsal İktisat Bağlamında İnternet Alışverişleri Yapan Tüketicilerin Tüketim Tarzlarının Demografik Özellikler Bağlamında İncelenmesi: Mersin Örneği. Ekonomi Politika Ve Finans Araştırmaları Dergisi, 4(3), 337-349. https://doi.org/10.30784/epfad.594268