Bu çalışmanın
amacı Türkiye’de yükseköğretimde kullanılan farklı bağıl değerlendirme sistemlerini
tespit etmek ve bu sistemleri ampirik olarak karşılaştırmaktır. Bunun için
öncelikle Türkiye’de bağıl değerlendirme sistemi kullanan yaklaşık 70 devlet
üniversitesinin bağıl değerlendirme yönetmelikleri incelenmiş ve üniversiteler
kullandıkları bağıl değerlendirme sistemlerine göre 4 farklı grupta
sınıflandırılmıştır (en yaygın yöntem olarak kullanılan yöntem sadece T puan
dönüşümü uygulayan; T puan dönüşümü ve yüzdelik dilimi birlikte uygulayan; T
puan dönüşümü, yüzdelik dilim ve standart sapmayı birlikte uygulayan; sadece
standart sapma tabanlı bağıl değerlendirme sistemi uygulayan). T puan dönüşümü
uygulayan 2 üniversitenin ve diğer bağıl değerlendirme systemleri kullanan 3 üniversitenin
algoritmaları seçildikten sonra bu algoritmalar bir devlet üniversitesinde
okuyan 19574 öğrencinin her bir ders için dönem sonu ham başarı puanlarını
(HBP) harf notlarına ve 4’lük sistemdeki notlara dönüştürmek için
kullanılmıştır. Belirlenen bu üniversitelerde kullanılan bağıl değerlendirme
sistemlerinin farklılıklarını test etmek için hem mevcut kullandıkları mutlak
değerlendirme sitemiyle ve hem de birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Mutlak ve bağıl değerlendirme arasındaki farkı
test etmek için eşleştirilmiş iki grup arasındaki farkların testi uygulanırken, bağıl
değerlendirme sistemleri arasındaki fark ise tek
yönlü varyans analizi ile hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre bağıl
değerlendirme ile hesaplanan harf notların mutlak değerlendirme ile hesaplanan
notlara göre istatistiksel olarak anlamlı ve yüksek olduğu görülürken,
üniversitelerin bağıl değerlendirme sistemleri kullanılarak elde edilen harf
notları arasında istatistiksel olarak anlamlı olarak farklılık gösterdiği
bulunmuştur. Çalışmanın sonunda gerek
mutlak ve bağıl not sistemi farklılığı gerekse kullanılan bağıl değerlendirme
sistemleri arasındaki farklılığın sonuçları öğrenci ve öğretim elemanları
açısından tartışılmıştır.
norm dayanaklı değerlendirme ölçüt dayanaklı değerlendirme yükseköğretimde değerlendirme not verme sistemi
The purpose of this study is to identify different
norm-referenced assessment systems used in Turkish higher education, and to
compare them empirically. Norm-referenced assessment regulations of 70
universities in Turkey was primarily analyzed, and universities were divided
into four different groups depending on their norm-referenced assessment
systems (only applying T-score conversion, the most commonly used method;
applying T-score conversion and quantiles together; applying T-score
conversion, quantiles and standard deviation together; applying standard
deviation based norm-referenced assessment system). After the algorithms of two
universities applying T-score conversion and three universities applying other
norm-referenced assessment system were selected, they were used to convert
end-of-year grade for each course of 19,574 students in a state university into
letter grades and 4-point system. To test the differences of the
norm-referenced assessment systems used in these universities, the
norm-referenced system of a university were compared with the
criterion-referenced system of the same university as well as norm-referenced
systems of other universities. The paired t-test was used to identify the difference between norm-referenced and criterion-referenced assessment, while the
differences between norm-referenced assessment systems were
analyzed through one-way analysis of variance. The findings revealed that the
letter grades calculated through the norm-referenced assessment were
statistically different than the ones calculated with criterion-referenced;
besides, a statistically significant difference was identified between the
letter grades obtained using the norm-referenced assessment systems of
universities. At the end of the study, the findings were discussed in term of
students and instructors.
Norm-referenced assessment criterion-referenced assessment assessment in higher education grading system
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2019 |
Acceptance Date | January 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |