Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin sosyal bilgiler başarı yönelimlerini geçerli ve güvenilir olarak ölçmeye olanak tanıyacak bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Diyarbakır ili merkez ilçelerinde öğrenim gören toplam 374 ortaokul öğrencisinden oluşan bir çalışma grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş, yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonucunda, toplam varyansın %50.82’sini açıklayan, 29 madde ve altı faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Bu doğrultuda birinci faktör içsel yaklaşma (İY), ikinci faktör mutlak yaklaşma (MY), üçüncü faktör bağıl yaklaşma (BY), dördüncü faktör mutlak kaçınma (MK), beşinci faktör bağıl kaçınma (BK) ve altıncı faktör içsel kaçınma (İK) olarak isimlendirilmiştir. DFA’dan elde edilen bulgular ve hesaplanan uyum indeksleri, Sosyal Bilgiler Odaklı Başarı Yönelimleri Ölçeği’ne ilişkin 29 madde ve altı faktörlü yapının doğrulandığını göstermiştir. Ölçeğin güvenirliği iç tutarlılık yöntemiyle incelenmiş ve hesaplanan güvenirlik katsayılarının kabul edilebilir sınırlar içerisinde yer aldığı saptanmıştır. Madde korelasyonu ile %27’lik alt-üst grup karşılaştırmaları sonucunda ölçekten çıkarılması gereken bir madde olmadığı kararına varılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, ölçeğin öğrencilerin sosyal bilgiler başarı yönelimlerini ölçmek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 2 |