In this study, it’s aimed that situations and variables related with probabiltiy of missing values in multiplechoice tests. Type of this study is basic research and model of this study is exploratory qualitative research. In the SBS 2011 math test, 7 items were determined as ‘risky’ item considering the amount of missing data and missing data pattern and mechanism. These items were evaluated with detail by 13 experts working in the field of mathematics and measurement and evaluation. In the taking of expert opinion, feedback-form was used. In the form, there were 7 items defined as ‘risky’ item and basic descriptive statistics for each items and the distribution of responses were given choices. It was asked by the experts that they should evaluate each items according to feedback-form. These reviews and opinions were classified and analyzed as descriptively and thematically . According to expert opinions, missing data occur primarily depends on psychometric properties and qualification of the measurement instrument. Observing individual behavior which leads the missing value is difficult in measuring instruments which contains psychometrically problematic.
Bu çalışmada, çoktan seçmeli testlerde kayıp veri oluşma olasılığı ile ilişkili olabilecek durum ve değişkenlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma, temel araştırma türünde ve nitel araştırma yaklaşımıyla açımlayıcı modelde yürütülmüştür. SBS 2011 matematik testinde yer alan maddelerden 7’sinde, kayıp veri miktarı, örüntüsü ve mekanizması açısından kayıp veri yanlılığı şüphesi oluştuğu belirlenmiş ve bu maddeler ‘riskli’ madde olarak tanımlanmıştır. Bu maddeler, ölçme ve değerlendirme ile matematik alanlarında çalışan toplam 13 uzmanın görüşleri doğrultusunda derinlemesine incelenmiştir. Uzman görüşlerinin alınmasında, görüş formu kullanılmıştır. Formda, ‘riskli’ olarak tanımlanan her bir madde, bu maddelere yönelik temel betimsel istatistikler ve yanıtların seçeneklere dağılımları verilmiştir. Uzmanlardan (i) formda yer alan her bir maddeyi test geliştirme ve ölçme ve değerlendirmenin temel ilkelerine uygunluk açısından değerlendirmeleri ve (ii) her bir madde düzeyinde kayıp veri oluşmasının olası gerekçelerine yönelik görüşlerini belirtmeleri istenmiştir. Bu değerlendirme ve görüşler, betimsel olarak analiz edilmiş ve tematik olarak sınıflandırılmıştır. Uzman görüşlerine göre kayıp verilerin oluşması, öncelikle ölçme aracının psikometrik özellikleri ve yeterlikleri ile ilişkilidir. Psikometrik açıdan sorunlu maddeler içeren ölçme araçlarında, kayıp verilerin oluşmasına yol açan birey davranışlarının gözlenmesi güçtür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 4 Issue: 2 |