BibTex RIS Cite

Ölçme Eşdeğerliği

Year 2010, Volume: 1 Issue: 2, 58 - 64, 01.06.2010

Abstract

References

  • Cheung, G. W., & Rensvold, R B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling, 9, 233-255.
  • D. WuZhen LiBruno D. Zumbo (2007) Decoding the Meaning of Factorial Invariance and Updating the Practice of Multi-group Confirmatory Factor Analysis: A Demonstration With TIMSS Data 12(3),
  • Fang Fang Chen, Karen H. Sousa, and Stephen G. West. (2005). Testing Measurement Invariance of Second-Order Factor Models; Structural Equatıon Modelıng, 12(3), 471–492
  • George A. Marcoulides, Christin Emrich, Laura D. Marcoulides (2007) Educational And Psyhological Measurement Testing For Multigroup Invariance Of The Computer Anxiety Scale
  • Hoyle, R.H., (1995) Structural Equation Modeling: Concept, Issues And Application
  • Little, T. D. (1997). Mean and covariance structures (MACS) analyses of cross-cultural data: Practical and theoretical issues. Multivariate Behavioral Research, 32(1), 53-76.
  • M. Wichertsa, Conor V. Dolana, David J. Hessena, Paul Oostervelda,G. Caroline M. van Baalb, Dorret I. Boomsmab, Mark M. (2004). Are intelligence tests measurement invariant over time?Investigating the nature of the Flynn effectJelte SpancaPsychological Methods, 32 509– 537
  • Ölçme Eşdeğerliği 64
  • Meredith, W. (1993), Measurement İnvariance, Factor Analysis, And Factorial İnvariance. Pyschometrika, 58, 525-543.
  • Öğretmen,T. (2006); Uluslar Arası Okuma Becerilerinde Gelişim Projesi (Pırls) 2001 Testinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi: Türkiye- Amerika Birleşik Devletleri Örneği; Yayımlanmış Doktora Tezi: Hacettepe Üniversitesi
  • Roger B. Rensvold and Gordon W. (1998) ;Cheung Testing Measurement Models for Factorial Invariance: A SystematicApproach Educational and Psychological Measurement; 58; 1017- 1018
  • Sehee Hong And Mary L. Malık (2003); Testıng Confıgural, Metrıc, Scalar, And Latent Mean Invarıance Across Genders In Socıotropy And Autonomy Usıng A Non-Western Sample Educational And Psychological Measurement ; 63; 636
  • Steenkamp E.M.&Baumgartner H.(1998); Assesing Measurement Invariance İn Cross-National Consumer Research

Ölçme Eşdeğerliği

Year 2010, Volume: 1 Issue: 2, 58 - 64, 01.06.2010

Abstract

Bu çalışma; ölçmelerin eşdeğerliği konusunun teorik yapısının anlaşılmasını ve çok örneklemli doğrulayıcıfaktör analizi(MGCFA) yönteminin ölçme eşdeğerliğinde nasıl işe koşulduğunu betimlemeyi amaçlayan birderlemedir. Anlamlı karşılaştırmalar yapmak için kullanılan ölçme araçlarının birde fazla grupta aynı yapıdaolması gerekmektedir. Ölçme eşdeğerliği ile ilgili çalışmalar çok maddeli ölçme araçlarında iç tutarlılık ve dışsalilişkileri araştırmaktadır. Son yıllarda yapılan ölçmelerin eşdeğerliği çalışmalarında araştırmacılar eşdeğerliğindört biçimine vurgu yapmaktadır. Ölçme eşdeğerliği ile yürütülen çalışmalar kültürel yanlılıklardan kaynaklananhataları, çevirmeden kaynaklanan hataları ve diğer faktörlerin meydana getireceği hataları önler. Ayrıca belli birteorik tanımın çerçevesinin daha doğru belirlenmesinde ve geliştirilmesinde yararlı bir istatistiksel tekniktir

References

  • Cheung, G. W., & Rensvold, R B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling, 9, 233-255.
  • D. WuZhen LiBruno D. Zumbo (2007) Decoding the Meaning of Factorial Invariance and Updating the Practice of Multi-group Confirmatory Factor Analysis: A Demonstration With TIMSS Data 12(3),
  • Fang Fang Chen, Karen H. Sousa, and Stephen G. West. (2005). Testing Measurement Invariance of Second-Order Factor Models; Structural Equatıon Modelıng, 12(3), 471–492
  • George A. Marcoulides, Christin Emrich, Laura D. Marcoulides (2007) Educational And Psyhological Measurement Testing For Multigroup Invariance Of The Computer Anxiety Scale
  • Hoyle, R.H., (1995) Structural Equation Modeling: Concept, Issues And Application
  • Little, T. D. (1997). Mean and covariance structures (MACS) analyses of cross-cultural data: Practical and theoretical issues. Multivariate Behavioral Research, 32(1), 53-76.
  • M. Wichertsa, Conor V. Dolana, David J. Hessena, Paul Oostervelda,G. Caroline M. van Baalb, Dorret I. Boomsmab, Mark M. (2004). Are intelligence tests measurement invariant over time?Investigating the nature of the Flynn effectJelte SpancaPsychological Methods, 32 509– 537
  • Ölçme Eşdeğerliği 64
  • Meredith, W. (1993), Measurement İnvariance, Factor Analysis, And Factorial İnvariance. Pyschometrika, 58, 525-543.
  • Öğretmen,T. (2006); Uluslar Arası Okuma Becerilerinde Gelişim Projesi (Pırls) 2001 Testinin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi: Türkiye- Amerika Birleşik Devletleri Örneği; Yayımlanmış Doktora Tezi: Hacettepe Üniversitesi
  • Roger B. Rensvold and Gordon W. (1998) ;Cheung Testing Measurement Models for Factorial Invariance: A SystematicApproach Educational and Psychological Measurement; 58; 1017- 1018
  • Sehee Hong And Mary L. Malık (2003); Testıng Confıgural, Metrıc, Scalar, And Latent Mean Invarıance Across Genders In Socıotropy And Autonomy Usıng A Non-Western Sample Educational And Psychological Measurement ; 63; 636
  • Steenkamp E.M.&Baumgartner H.(1998); Assesing Measurement Invariance İn Cross-National Consumer Research
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

N. Bilge (uzun) Başusta This is me

Publication Date June 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Başusta, N. B. (. (2010). Ölçme Eşdeğerliği. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 1(2), 58-64.