Bu çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı’nca (MEB) 2009 yılında uygulanan 7. Sınıf Seviye Belirleme Sınavı(SBS) Matematik alt testinin madde- hedef uyumu incelenmiştir. SBS’de yer alan maddelerin ilköğretimprogramında yer alan kazanımlara göre oluşturulduğu belirtilmektedir. Maddelerin kazanımlara uygun olarakhazırlanıp hazırlanmadığının belirlenmesi amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri GenelMüdürlüğü’nden (EĞİTEK) her maddenin hangi öğrenme alanını ve kazanımı ölçmek amacıyla yazıldığınailişkin bilgi alınmıştır. Araştırmacılar tarafından, her maddenin ölçmeyi amaçladığı geçerli kazanım ilemaddenin öğrenme alanındaki kazanımlar listelenerek bir uzman formu hazırlanmıştır. Uzmanlardan, maddeninlistedeki kazanımlardan her birini ölçme derecesini “ölçüyor”, “kısmen ölçüyor” ve “ölçmüyor” seçenekleri ilebelirtmeleri istenmiştir. Her madde için uzmanların verdiği puanların ortalaması (µk) ve madde-hedef uyumkatsayıları (Ijk) hesaplanmıştır. Değerlendirme, µk’nın en az 0,75 olduğu maddelerin geçerli kazanımı ölçtüğü veIjk’nın en az 0,70 olduğu maddelerin geçerli kazanımı ölçtüğü, diğer kazanımları ölçmediği kabul edilerekyapılmıştır. Maddelerin geçerli kazanımlara ilişkin µk değerlerinin -0,45 ile 1,00 arasında; Ijk değerlerinin de 0,26 ile 0,66 arasında değiştiği bulunmuştur. Uzmanlar, µk değerlerine göre 7 maddenin geçerli kazanımlarıölçtüğü konusunda görüş birliğine varırken, Ijk değerlerine göre maddelerin geçerli kazanımları ölçtüğü; diğerkazanımları ölçmediği konusunda görüş birliğine varamamışlardır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 1 Issue: 1 |