Dissertation
BibTex RIS Cite

DESTİNASYON VE ÜLKE TANITIM FİLMLERİNİN ORYANTALİZM AÇISINDAN İNCELENMESİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Year 2022, , 1766 - 1791, 30.12.2022
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1182102

Abstract

Ülkeler turizm temelli tanıtım faaliyetlerini birtakım yollarla gerçekleştirirler. Tanıtım filmleri ise bunlardan biri olup hedef kitleye mesajların doğru bir şekilde iletilmesi yönünden önem arz etmektedir. Ülkeler, tanıtım filmleri yoluyla turistik tüketicileri destinasyon bölgelerine çekmeye aracılık etmektedir. Böylelikle tanıtım filmleri, ülke imajının olumlu yönde yansıtılmasında ve turistik tüketicileri destinasyon seçimine ikna etmede önemli bir rol üstlenmektedir. Bu çalışmada, Türkiye özelinde ele alınmış olan tanıtım filmlerinde bulunan oryantalist unsurların göstergebilim ile analiz edilmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından çekilmiş olan “Treasures of İstanbul” ile “2020 Türkiye Tanıtım Filmi” ve yabancıların gözünden aktarılan İtalyan yönetmen Leonardo Dalessandri‟ nin “Watchtower of Turkey” ile Amerikan film yapımcısı Brandon Li’ nin “Turkish Fantasia” adlı tanıtım filmleri karşılaştırmalı olarak analize tabi tutulmuştur. Treasures of İstanbul tanıtım filmi kapsamında “50”, 2020 Türkiye Tanıtım Filminde “72”, “Watchtower of Turkey” de “158” ve Turkish Fantasia adlı filmde ise “98” kare ile analiz gerçekleştirilmiştir. Analizler neticesinde yabancı yönetmenlerin çekmiş oldukları tanıtım filmlerinde kültürel ve oryantalist unsurların ön planda olduğu, Türk halkının gündelik yaşamına odaklanıldığı; Bakanlık tarafından çekilen filmlerde ise yabancı turistlerin Türkiye’de geçirmiş oldukları vakitlere odaklanıldığı sonucuna varılmıştır.

Thanks

Bu çalışma Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı’nda kabul edilen yüksek lisans tez çalışmasından üretilmiştir.

References

  • Akçora, E. (2013). Görece’ de nazar boncuğu. Akdeniz Sanat Dergisi, 6(11), 11-22.
  • Aydemir, A. (2012). Kutadgu bilig ve divan-ü lügati-Türk’e göre “saç-sakal” kültürü üzerine. Turkish Studies, 7 (3), 329-350. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3421.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim ilkeleri. (1. Baskı). (Çev. B. Vardar ve M. Rifat). Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel serüven. (1. Baskı). (Çev. M. Rifat ve S. Rifat). Yapı Kredi Yayınları.
  • Barutçu, A. (2015). Ucundan azıcık’la atılan sağlam temel: Türkiye’de sünnet ritüeli ve erkeklik ilişkisi. Masculinities: A Journal of Identitity and Culture, 3, 129-155.
  • Başa, B. A. (2009). Türk hamam kültürünün spa & wellness mekânlarının tasarımına etkileri. Journal of World of Turks, 1(1), 207-220.
  • Bozkurt, M., & Şahin, B. (2015). Turizm pazarlaması (1. Basım). Paradigma Akademi Yayıncılık.
  • Büyükünal, C. (2015). Toplumumuzda sünnet uygulamaları ve tarihi gelişimine bir bakış. Çocuk Cerrahisi Dergisi, 29(3), 104-120.
  • Carrier, J. G. (Ed.). (2003). Occidentalism: images of the West. Clarendon Press.
  • Chylinski, E. A. (1995). Sovyet Orta Asya’sında aile hayatının bir ritüeli: sünnet. (Çev. E. Çelik ve R. Gürses). Milli Folklor, 7.
  • Çelik, S. (2017). Türk kültüründe geçmişten günümüze “davul”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(8), 11-18.
  • Çetin, N. (2020). Oryantalist kuşatma. (1. Baskı). İlbilge Yayıncılık.
  • Çoban, M. (2016). Amerikan sinemasında “Türk Hapishanesi” olgusu ve Türkiye/Türk imajları: “Geceyarısı Ekspresi”, “Dehşete Yolculuk” ve “Hapishane Ateşi” filmleri üzerine bir inceleme”. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat Dergisi, 1(1), 20-35.
  • Echtner, C. M., & Prasad, P. (2003). The context of third world tourism marketing. Annals of Tourism Research, 30(3), 660-682.
  • Ekici, M., & Fedakâr, P. (2014). Gelenek, aktarma, dönüşüm ve kültür endüstrisi bağlamında nazar ve nazar boncuğu. Milli Folklor, 13(101), 40-50.
  • Elaltuntaş, Ö. F. (2014). Parmak uçlarındaki kültürel hazine: tespih. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 145-170.
  • Fındık, E. F. (2016). Ay ışığında tütün seremonisi – Osmanlı kırsalında tütün kullanımının kanıtları: Aziz Nikolaos Kilisesi kazıları lüle ve nargile buluntuları. Cedrus Dergisi, (4), 373-392. https://doi.org/10.13113/CEDRUS/201622.
  • Gülaçtı, G.E. (2018). Oryantalizm’in ellerindeki fotoğraf: Osmanlı Devleti’nin 19. yüzyıl fotoğrafçılığında öteki’nin mikrokozmosu olarak yansıması. Art-Sanat Dergisi, 10, 81-120.
  • Güllü, K. (2018). Destinasyon tanıtımında yerel yönetimlerin rolü: belediyelerin web siteleri üzerine bir araştırma. Reforma, 3(79), 38-51.
  • Gültekin, B. (2005). Türkiye’nin uluslararası imajında yükselen değerler ve eğilimler. Selçuk İletişim, 16(1), 126-140. https://doi.org/10.18094/si.97762.
  • Hacıoğlu, N. (2013). Turizm pazarlaması (8. Basım). Nobel Yayıncılık.
  • Hakkıoğlu, M., & Doğan, Ç. (2018). Mim Kara’ nın Doğu’ya hüzün turları adlı yapıtında Doğunun ve Batının koordinatları. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 35(1), 42-51. https://doi.org/10.32600/huefd.438500.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2021, Aralık 15). Resmi coğrafi işaret ve geleneksel ürün adı bülteni. https://webim.turkpatent.gov.tr/file/2ed8b41f-a225-45a8-a40a-f83e571da1a6?name=115&download.
  • Youtube (2021, Mart 2). Brandon Li'den "Turkish Fantasia" adlı müthiş Türkiye tanıtım filmi. https://www.youtube.com/watch?v=eyo-tDD-LnA.
  • Youtube (2021, Mart 2). Watchtower of Turkey. https://www.youtube.com/watch?v=z7yqtW4Isec.
  • Hudson, S., & Ritchie, J. R. B. (2006). Film tourism and destination marketing: the case of captain Corelli's mandolin. Journal of Vacation Marketing, 12(3), 256-268. https://doi.org/10.1177%2F1356766706064619.
  • Kahraman, H. B. (2002). Oryantalizm ve kemalizm. Doğu Batı Üç Aylık Düşünce Dergisi, 5(20), 153-181.
  • Kaya, B. (1992). Tanıtmanın tanımları, boyutları ve amaçları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 4-10.
  • Kotler, P., Haider, D., & Rein, I. (1993). There's no place like our place! the marketing of cities, regions, and nations. The Futurist, 27(6), 14.
  • Köse, M., & Küçük, M. (2015). Oryantalizm ve “öteki” algısı. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 107-127.
  • Penn, G. (2000). Semiotic analysis of still images. Qualitative Researching with Text, image and Sound, 227-245. https://dx.doi.org/10.4135/9781849209731.n13.
  • Pike, S. (2008). Destination marketing: an ıntegrated marketing communication approach. Butterworth-Heinemann.
  • Said, W. E. (1995). Oryantalizm/sömürgeciliğin keşif kolu. (Çev. N. Uzel). İrfan Yayınevi.
  • Said, W. E. (1998). Kültür ve emperyalizm. (Çev. N. Alpay). Hil Yayınları.
  • Said, W. E. (2013). Şarkiyatçılık: Batı’nın Şark anlayışları. (Çev. B. Ülner). Metis Yayıncılık.
  • Sarılı, S. Ö. (2019). Nargile kullanımında riskler, tehditler ve önleyici yaklaşımlar. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi, 2(3), 105-114. https://doi.org/10.26650/JARHS2019-597841.
  • Şahbaz, R. P., & Kılıçlar, A. (2009). Filmlerin ve televizyon dizilerinin destinasyon imajına etkileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-52. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=87152.
  • Tanrıbuyurdu, G. (2016). Klasik Türk şiirinde bir sembol olarak “kına”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 102-115.
  • Taşkıran, E. G., & Şar, S. (2016). Geçmişten günümüze kına. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 6(2), 30-37.
  • Tezcan, M. (1983). Giyim olgusuna sosyo-kültürel bakış ve Türklerde giyim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1), 255-276. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000932.
  • Tolungüç, A. (2000). Turizmde tanıtım ve reklam. (2. Basım). MediaCat Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu (2019, Mart 14). Türk dil kurumu sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/.
  • Uluç, G., & Soydan, M. (2007). Said, oryantalizm, resim ve sinemanın kesişme noktasındaki harem suare. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 35-53. http://bilig.yesevi.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/2838-published.pdf.
  • Vagionis, N., & Loumioti, M. (2011). Movies as a tool of modern tourist marketing. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 6(2), 353-362.
  • Yardımcı, M. (2008). Geleneksel kültürümüzde ve âşıkların dilinde kına. Folklor/Edebiyat Dergisi, 14(54), 81-95.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2014). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Yıldıran, G. (2000). Geleneksel yağlı güreşin, kültürel, yapısal ve bilimsel açıdan modern minder güreşiyle farklılıklarının değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 53-62.
  • Yüksek, G. (2014). Turizm destinasyonları. (1. Basım). Detay Yayıncılık.

ANALYSIS OF DESTINATION AND COUNTRY PROMOTIONAL FILMS IN TERMS OF ORIENTALISM: THE CASE OF TURKEY

Year 2022, , 1766 - 1791, 30.12.2022
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1182102

Abstract

Countries carry out tourism-based promotional activities in various ways. Promotional films are one of them, and they are important in terms of conveying the messages to the target audience correctly. Countries mediate to attract touristic consumers to their destination regions through promotional films. Thus, promotional films play a key role in reflecting the country's image positively and convincing touristic consumers in their destination selection. In this study, it is aimed to analyze the orientalist elements in the promotional films, which are handled specifically for Turkey, with the semiotic method. In this direction, "Treasures of Istanbul" and "2020 Turkey Promotional Film" shot by the Ministry of Culture and Tourism, Italian director Leonardo Dalessandri's "Watchtower of Turkey" and American filmmaker Brandon Li’s "Turkish Fantasia" films were analyzed comparatively by semiotic method. Within the scope of the Treasures of Istanbul promotional film, analysis was carried out with "50", in the 2020 Turkey Promotional Film "72", in the "Watchtower of Turkey" "158" and in the film "Turkish Fantasia", "98". As a result of the analysis, cultural and orientalist elements are at the forefront in the promotional films shot by foreign directors, and the daily life of the Turkish people is focused on; It was concluded that the films shot by the Ministry focused on the time spent by foreign tourists in Turkey.

References

  • Akçora, E. (2013). Görece’ de nazar boncuğu. Akdeniz Sanat Dergisi, 6(11), 11-22.
  • Aydemir, A. (2012). Kutadgu bilig ve divan-ü lügati-Türk’e göre “saç-sakal” kültürü üzerine. Turkish Studies, 7 (3), 329-350. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3421.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim ilkeleri. (1. Baskı). (Çev. B. Vardar ve M. Rifat). Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel serüven. (1. Baskı). (Çev. M. Rifat ve S. Rifat). Yapı Kredi Yayınları.
  • Barutçu, A. (2015). Ucundan azıcık’la atılan sağlam temel: Türkiye’de sünnet ritüeli ve erkeklik ilişkisi. Masculinities: A Journal of Identitity and Culture, 3, 129-155.
  • Başa, B. A. (2009). Türk hamam kültürünün spa & wellness mekânlarının tasarımına etkileri. Journal of World of Turks, 1(1), 207-220.
  • Bozkurt, M., & Şahin, B. (2015). Turizm pazarlaması (1. Basım). Paradigma Akademi Yayıncılık.
  • Büyükünal, C. (2015). Toplumumuzda sünnet uygulamaları ve tarihi gelişimine bir bakış. Çocuk Cerrahisi Dergisi, 29(3), 104-120.
  • Carrier, J. G. (Ed.). (2003). Occidentalism: images of the West. Clarendon Press.
  • Chylinski, E. A. (1995). Sovyet Orta Asya’sında aile hayatının bir ritüeli: sünnet. (Çev. E. Çelik ve R. Gürses). Milli Folklor, 7.
  • Çelik, S. (2017). Türk kültüründe geçmişten günümüze “davul”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(8), 11-18.
  • Çetin, N. (2020). Oryantalist kuşatma. (1. Baskı). İlbilge Yayıncılık.
  • Çoban, M. (2016). Amerikan sinemasında “Türk Hapishanesi” olgusu ve Türkiye/Türk imajları: “Geceyarısı Ekspresi”, “Dehşete Yolculuk” ve “Hapishane Ateşi” filmleri üzerine bir inceleme”. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat Dergisi, 1(1), 20-35.
  • Echtner, C. M., & Prasad, P. (2003). The context of third world tourism marketing. Annals of Tourism Research, 30(3), 660-682.
  • Ekici, M., & Fedakâr, P. (2014). Gelenek, aktarma, dönüşüm ve kültür endüstrisi bağlamında nazar ve nazar boncuğu. Milli Folklor, 13(101), 40-50.
  • Elaltuntaş, Ö. F. (2014). Parmak uçlarındaki kültürel hazine: tespih. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 145-170.
  • Fındık, E. F. (2016). Ay ışığında tütün seremonisi – Osmanlı kırsalında tütün kullanımının kanıtları: Aziz Nikolaos Kilisesi kazıları lüle ve nargile buluntuları. Cedrus Dergisi, (4), 373-392. https://doi.org/10.13113/CEDRUS/201622.
  • Gülaçtı, G.E. (2018). Oryantalizm’in ellerindeki fotoğraf: Osmanlı Devleti’nin 19. yüzyıl fotoğrafçılığında öteki’nin mikrokozmosu olarak yansıması. Art-Sanat Dergisi, 10, 81-120.
  • Güllü, K. (2018). Destinasyon tanıtımında yerel yönetimlerin rolü: belediyelerin web siteleri üzerine bir araştırma. Reforma, 3(79), 38-51.
  • Gültekin, B. (2005). Türkiye’nin uluslararası imajında yükselen değerler ve eğilimler. Selçuk İletişim, 16(1), 126-140. https://doi.org/10.18094/si.97762.
  • Hacıoğlu, N. (2013). Turizm pazarlaması (8. Basım). Nobel Yayıncılık.
  • Hakkıoğlu, M., & Doğan, Ç. (2018). Mim Kara’ nın Doğu’ya hüzün turları adlı yapıtında Doğunun ve Batının koordinatları. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 35(1), 42-51. https://doi.org/10.32600/huefd.438500.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2021, Aralık 15). Resmi coğrafi işaret ve geleneksel ürün adı bülteni. https://webim.turkpatent.gov.tr/file/2ed8b41f-a225-45a8-a40a-f83e571da1a6?name=115&download.
  • Youtube (2021, Mart 2). Brandon Li'den "Turkish Fantasia" adlı müthiş Türkiye tanıtım filmi. https://www.youtube.com/watch?v=eyo-tDD-LnA.
  • Youtube (2021, Mart 2). Watchtower of Turkey. https://www.youtube.com/watch?v=z7yqtW4Isec.
  • Hudson, S., & Ritchie, J. R. B. (2006). Film tourism and destination marketing: the case of captain Corelli's mandolin. Journal of Vacation Marketing, 12(3), 256-268. https://doi.org/10.1177%2F1356766706064619.
  • Kahraman, H. B. (2002). Oryantalizm ve kemalizm. Doğu Batı Üç Aylık Düşünce Dergisi, 5(20), 153-181.
  • Kaya, B. (1992). Tanıtmanın tanımları, boyutları ve amaçları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 4-10.
  • Kotler, P., Haider, D., & Rein, I. (1993). There's no place like our place! the marketing of cities, regions, and nations. The Futurist, 27(6), 14.
  • Köse, M., & Küçük, M. (2015). Oryantalizm ve “öteki” algısı. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 107-127.
  • Penn, G. (2000). Semiotic analysis of still images. Qualitative Researching with Text, image and Sound, 227-245. https://dx.doi.org/10.4135/9781849209731.n13.
  • Pike, S. (2008). Destination marketing: an ıntegrated marketing communication approach. Butterworth-Heinemann.
  • Said, W. E. (1995). Oryantalizm/sömürgeciliğin keşif kolu. (Çev. N. Uzel). İrfan Yayınevi.
  • Said, W. E. (1998). Kültür ve emperyalizm. (Çev. N. Alpay). Hil Yayınları.
  • Said, W. E. (2013). Şarkiyatçılık: Batı’nın Şark anlayışları. (Çev. B. Ülner). Metis Yayıncılık.
  • Sarılı, S. Ö. (2019). Nargile kullanımında riskler, tehditler ve önleyici yaklaşımlar. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi, 2(3), 105-114. https://doi.org/10.26650/JARHS2019-597841.
  • Şahbaz, R. P., & Kılıçlar, A. (2009). Filmlerin ve televizyon dizilerinin destinasyon imajına etkileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-52. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=87152.
  • Tanrıbuyurdu, G. (2016). Klasik Türk şiirinde bir sembol olarak “kına”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 102-115.
  • Taşkıran, E. G., & Şar, S. (2016). Geçmişten günümüze kına. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 6(2), 30-37.
  • Tezcan, M. (1983). Giyim olgusuna sosyo-kültürel bakış ve Türklerde giyim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1), 255-276. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000932.
  • Tolungüç, A. (2000). Turizmde tanıtım ve reklam. (2. Basım). MediaCat Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu (2019, Mart 14). Türk dil kurumu sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/.
  • Uluç, G., & Soydan, M. (2007). Said, oryantalizm, resim ve sinemanın kesişme noktasındaki harem suare. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 35-53. http://bilig.yesevi.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/2838-published.pdf.
  • Vagionis, N., & Loumioti, M. (2011). Movies as a tool of modern tourist marketing. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 6(2), 353-362.
  • Yardımcı, M. (2008). Geleneksel kültürümüzde ve âşıkların dilinde kına. Folklor/Edebiyat Dergisi, 14(54), 81-95.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2014). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Yıldıran, G. (2000). Geleneksel yağlı güreşin, kültürel, yapısal ve bilimsel açıdan modern minder güreşiyle farklılıklarının değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 53-62.
  • Yüksek, G. (2014). Turizm destinasyonları. (1. Basım). Detay Yayıncılık.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hidayet İlhan 0000-0002-8199-1613

Emel Tanyeri Mazıcı 0000-0003-2731-5996

Publication Date December 30, 2022
Submission Date September 30, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA İlhan, H., & Tanyeri Mazıcı, E. (2022). DESTİNASYON VE ÜLKE TANITIM FİLMLERİNİN ORYANTALİZM AÇISINDAN İNCELENMESİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Erciyes Akademi, 36(4), 1766-1791. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1182102

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.