Çocuklarda Duygu Düzenleme Annelerde Duygu Düzenleme Üst Duygu Zihin Yönelimlilik Gözlerden Zihin Okuma Emotion Regulation in Children Emotion Regulation in Mothers Meta Emotion Maternal Mind-mindedness Reading the Mind in the Eyes
Çocuklarda Duygu Düzenleme Annelerde Duygu Düzenleme Üst Duygu Zihin Yönelimlilik Gözlerden Zihin Okuma Emotion Regulation in Children Emotion Regulation in Mothers Meta Emotion Maternal Mind-mindedness Reading the Mind in the Eyes
Çocuklarda Duygu Düzenleme Annelerde Duygu Düzenleme Üst Duygu Zihin Yönelimlilik Gözlerden Zihin Okuma Emotion Regulation in Children Emotion Regulation in Mothers Meta Emotion Maternal Mind-mindedness Reading the Mind in the Eyes
Çocuklarda Duygu Düzenleme Annelerde Duygu Düzenleme Üst Duygu Zihin Yönelimlilik Gözlerden Zihin Okuma Emotion Regulation in Children Emotion Regulation in Mothers Meta Emotion Maternal Mind-mindedness Reading the Mind in the Eyes
The relationship between mothers and their children's emotion regulation skills investigated in terms of mothers' social-emotional skills, meta-emotional skills, and maternal mind-mindedness. In line with this objective, the current study was conducted with 74 mothers who had at least one child between the ages of 6-14. The surveys were carried out by sharing the research link, which included the questionnaires and scales, with the mothers in the online environment. Mind-mindedness measurement to evaluate how mothers describe their children, The Reading the Mind in the Eyes Test to evaluate mothers' ability to recognize other people's mental states and emotional expressions, Emotion Adjustment Scale to measure their children's emotion regulation skills, Meta Emotion Scale and Emotion Regulation Questionnaire to measure mothers' emotion regulation skills were presented respectively. As a final measurement, Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21) was applied to control the mothers' current depression, anxiety and stress levels. Data were analyzed using the SPSS 26.0 statistical software. Pearson’s Correlation Coefficient and Hierarchical Multiple Linear Regression Analysis were carried out. The findings showed that the most important predictor of children's emotion regulation skills was the reappraisal dimension of mothers' emotion regulation skills. No significant relationship was found between mothers' mind mindedness and mind-reading skills from the eyes, and children's emotion regulation skills. The findings were discussed in the light of the literature.
Emotion regulation in children Emotion regulation in mothers Meta emotion Maternal mind-mindedness Reading the mind in the eyes
Mevcut araştırmada annelerin ve çocukların duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkilerin annelerin sosyal duygusal becerileri, üst duygu becerileri ve çocuklarına ilişkin zihin yönelimlilikleri çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda mevcut araştırma, 6-14 yaş aralığında en az bir çocuğu olan 74 anne ile yürütülmüştür. Uygulamalar çevrimiçi ortamda annelerle anket ve ölçeklerin yer aldığı araştırma linkinin paylaşılması yoluyla gerçekleştirilmiştir. Uygulamalarda sırasıyla annelerin çocuklarını nasıl tarif ettiklerini değerlendirmek amacıyla Zihin Yönelimlilik Ölçümü, annelerin başkalarının zihinsel durumunu ve duygu ifadelerini tanıma becerilerini değerlendirmek için Gözlerden Zihin Okuma Testi, çocuklarının duygu düzenleme becerilerine ilişkin bildirimlerini almak için Duygu Ayarlama Ölçeği, annelerin kendi duygu düzenlemelerini ölçmek için Üst Duygu Ölçeği ve Duygu Düzenleme Ölçeği sunulmuştur. Son olarak Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği (DASS-21) annelerin mevcut depresyon, anksiyete ve stres düzeylerini kontrol etmek amacıyla uygulanmıştır. Verilerin analizi SPSS 26.0 istatistik programı aracılığıyla yapılmıştır. Verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı Tekniği ve Çoklu Doğrusal Regresyon ve Hiyerarşik Çoklu Doğrusal Regresyon analizleri kullanılmıştır. Bulgular çocukların duygu düzenleme becerilerinin en önemli yordayıcısının annelerin duygu düzenleme becerilerinin yeniden değerlendirme boyutu olduğunu göstermiştir. Annelerin zihin yönelimlilikleri ve gözlerden zihin okuma becerileri ile çocukların duygu düzenleme becerileri arasında ise anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Bulgular alanyazın ışığında tartışılmıştır.
Çocuklarda duygu düzenleme Annelerde duygu düzenleme Üst duygu Zihin yönelimlilik Gözlerden zihin okuma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2023 |
Submission Date | December 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.