Television, evolving continuously since its invention, has adapted to its present form in tandem with changing user needs and the impact of communication technologies. In the current era, it continues to undergo transformation influenced by these factors. In this context, there has been a convergence between the internet and television, leading to the development of digital broadcasting concepts. The proliferation of internet-connected devices in recent years has paved the way for a new broadcasting system called Over-the-Top TV (OTT TV), delivering content directly to viewers over the internet. Advancements in technology and the emergence of new broadcasting systems contribute to a shift in traditional television viewing behaviors, giving rise to a new form. This study explores the changes and transformations in university students' television viewing practices within the historical development of television, particularly in the context of internet-based broadcasting systems. Employing a quantitative research design, the survey method was chosen as the data collection technique, with a random probability sampling method used for sample selection. The survey, conducted online between October 1 and December 15, 2021, analyzed data from 479 participants who viewed internet-based television platforms through various channels. According to the survey data, the majority of participants prefer internet-based television broadcast over traditional television broadcasts. Netflix emerges as the most preferred internet-based streaming platform. Reasons for the preference of these platforms include offering content that is more free, uncensored, innovative, high-quality, and catering to diverse preferences and styles compared to traditional television. Other factors include eliminating the concepts of time and space, providing individual viewing opportunities and a private space, facilitating easy and fast subscription processes, enabling access to old content without additional fees, having shorter series durations compared to traditional television, and not broadcasting advertisements.
İcadından beri sürekli gelişim ve dönüşüm geçirerek günümüzdeki hâlini alan televizyon, kullanıcı ihtiyaçları ve iletişim teknolojilerindeki yeni etkilerle beraber günümüzde de değişimini sürdürmektedir. Bu bağlamda internet ile televizyon arasında yakınsama yaşanmış ve dijital yayıncılık konseptleri gelişmiştir. Son yıllarda yaygınlaşan internet bağlantılı cihazlar, içeriği doğrudan internet üzerinden izleyicilere ulaştıran Over-the-Top TV (OTT TV) isimli yeni bir yayıncılık sisteminin ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır. Gelişen teknoloji ve yeni yayıncılık sistemleri, geleneksel televizyon izleme davranışının değişmesine ve yeni bir biçim almasına neden olmaktadır. Bu çalışmada televizyonun tarihsel gelişimi içinde ortaya çıkan internet tabanlı yayıncılık sistemleriyle birlikte üniversite öğrencilerinin televizyon izleme pratiklerinde yaşanan değişim ve dönüşüm ele alınmıştır. Nicel araştırma tasarımına sahip araştırmada veri toplama tekniği olarak anket yöntemi tercih edilmiş, örneklem belirlemede rastlantısal olasılıklı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. 1 Ekim-15 Aralık 2021 tarihleri arasında çevrimiçi olarak gerçekleştirilen anket uygulaması sonucunda internet tabanlı televizyon platformlarını farklı mecralardan izleyen 479 katılımcıya ait veriler analiz edilmiştir. Verilere göre; katılımcıların çoğunluğu geleneksel televizyon yayınlarına kıyasla internet tabanlı televizyon yayınlarını tercih etmektedir. En çok tercih edilen internet tabanlı yayın platformu Netflix’tir. Katılımcılara göre bu platformların tercih edilme nedenleri arasında geleneksel televizyona göre daha özgür, sansürsüz, yenilikçi, kaliteli, farklı beğeni ve tarzlara hitap eden içerikler sunmaları; zaman ve mekân kavramını ortadan kaldırmaları, izleyiciye bireysel izleme imkânı ve korunaklı bir mahremiyet alanı sunmaları, aboneliğin kolay ve hızlı olması, ekstra ücret ödemeden eski içeriklere erişim imkânının olması, dizi sürelerinin geleneksel televizyona göre daha kısa olması, reklam yayınlanmaması gibi özellikleri yer almaktadır.
Bu çalışma Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Bilimleri Anabilim Dalı'nda Doç. Dr. Hülya Öztekin'in danışmanlığında Özgür Aslan tarafından hazırlanan "İnternet Tabanlı Televizyona Geçiş Sürecinde İzleme Pratiklerinde Yaşanan Değişim ve Dönüşüm: Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Örneği" başlıklı doktora tezinin özetidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Technology and Digital Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 22, 2023 |
Acceptance Date | December 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.