Halı, geçmişten günümüze evlerin tabanlarında veya duvarlarında bir süs unsuru olarak kullanılmakla birlikte; ısı yalıtım işlevinde kullanımı da tercih edilmiştir. Türkler; Orta Asya’dan itibaren daha çok yarı göçebe topluluklar oluşturdukları için dokudukları halılarını sürekli göçtükleri yerlere yanlarında taşımışlardır. Orta Asya’dan Anadolu’ya göçerken yanlarında getirdikleri en önemli kültür miraslarından biri de dokumalar olmuştur. Anadolu’ya getirdikleri taşınabilir kültür varlıkları olan halı dokumacılığı; geçmişten günümüze kadar devam ettirilerek; geleneğin devamı sağlanmıştır. Günümüzde teknolojinin gelişimi ile birlikte el dokuması halıları yerini, makine dokuması halılara bırakmıştır. Anadolu’da halk sanatı ürünlerinin üretildiği merkezlerden biri de Yozgat İlidir. Yozgat İli halı dokuma ürünleri arasında duvar halıları da yer almaktadır ve özellikle 20. yüzyıl başından itibaren duvar halılarının köylerde kullanımı oldukça yaygınlaşmıştır. Duvar halılarını, Geç Osmanlı Dönemiyle köy kadınları kendi dokuduklarını kullanırlarken; Cumhuriyet Dönemi ile birlikte makine dokuması duvar halılarının artması ve özellikle yurt dışı kökenli ithal makine dokuması duvar halıların kullanımı yaygınlaşmıştır. Türk sanatında kullanılan önemli hayvan motiflerinden biri “geyik” motifi olmuştur. Geyik motifi bazen bir dokumada işlenirken; bazen taş malzemede bazen seramik bir ürün üzerinde işlenmiştir. Bu araştırmanın konusu, Evciler Köyü’nde tespit edilen yedi adet Avrupa’dan ithal edilmiş makine dokuması duvar halısıdır. Ayrıca bu duvar halılarının üzerine işlenmiş geyik motifleri ve bu motiflerin Türk Sanatında ki yeri ile ilgili bilgiler vermek olacaktır. Bu çalışma ile yerel örneklerden hareketle duvar halılarının Türk kültürü ve Sanatı içindeki yeri de belirlenmiş olup; Türk sanatı literatürüne katkı sağlanması hedeflenmiştir.
Although carpet has been used as an ornamental element on the floors or walls of houses from past to present; Its use is preferred due to its thermal insulation function. The Turks; Since they formed mostly semi-nomadic communities starting from Central Asia, they carried the carpets they wove with them to the places they migrated to. One of the most important cultural heritage they brought with them when they migrated from Central Asia to Anatolia was textiles. Carpet weaving, the portable cultural assets they brought to Anatolia; continuing from past to present; The continuation of the tradition was ensured. Today, with the development of technology, hand-woven carpets have been replaced by machine-woven carpets. One of the centers where folk art products are produced in Anatolia is Yozgat Province. Tapestries are also among the carpet weaving products of Yozgat Province, and especially since the beginning of the 20th century, the use of tapestries has become quite widespread in the villages. During the late Ottoman period, village women used tapestries as they wove themselves; With the Republican Period, the number of machine-woven tapestries increased and the use of machine-woven tapestries, especially those imported from abroad, became widespread. One of the important animal motifs used in Turkish art was the "deer" motif. The deer motif is sometimes embroidered in a textile; Sometimes it is processed on stone material and sometimes on a ceramic product. It will also give information about the deer motifs embroidered on these tapestries and the place of these motifs in Turkish Art.The subject of this research is seven machine-woven tapestries imported from Europe discovered in the Evciler Village. With this study, the place of tapestries in Turkish culture and art was determined based on local examples; It is aimed to contribute to Turkish art literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Art History |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 26, 2024 |
Publication Date | March 29, 2024 |
Submission Date | February 7, 2024 |
Acceptance Date | March 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 38 Issue: 1 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.