This article comprehensively examines the impact of artificial intelligence technologies on national history narratives and the profound transformations in the production and distribution of knowledge in this process. It focuses on how AI can overshadow local and national historical narratives, especially through global information networks based on Western-centered databases. The study analyzes the role of artificial intelligence in the construction of national history in different countries and the risks and threats faced in these processes. In addition, strategic recommendations against the threats posed by artificial intelligence to the protection of national identity and cultural heritage are presented, and the ethical and pedagogical problems likely to arise from the integration of artificial intelligence into education systems are discussed. It draws attention to the negative effects of the spread of artificial intelligence in education and knowledge production on national history education and discusses the measures that can be taken against these risks. Strategic solutions are presented for states' efforts to preserve their national historical narratives and how they can maintain their independence against the global information systems of artificial intelligence. Various recommendations are developed to strengthen national historical narratives and to ensure the control of sensitive information.
Artificial intelligence National history narrative Cultural heritage AI in education History education
Bu makale, yapay zeka teknolojilerinin milli tarih anlatıları üzerindeki etkilerini ve bu süreçte bilgi üretimi ile dağıtımında yaşanan derin dönüşümleri kapsamlı bir şekilde incelemektedir. Yapay zekanın özellikle Batı merkezli veri tabanlarına dayanan küresel bilgi ağları aracılığıyla yerel ve milli tarih anlatılarını nasıl gölgede bırakabileceği üzerinde durulmaktadır. Çalışmada, farklı ülkelerin milli tarih inşa süreçlerinde yapay zekanın oynadığı rol, bu süreçlerde karşılaşılan riskler ve tehditler analiz edilerek değerlendirilmiştir. Ayrıca, milli kimlik ve kültürel mirasın korunmasına yönelik yapay zekanın tehditlere karşı stratejik öneriler sunulmuş, yapay zekanın eğitim sistemlerine entegrasyonunun doğurması muhtemel etik ve pedagojik sorunlar ele alınmıştır. Yapay zekanın eğitimde ve bilgi üretiminde yaygınlaşmasının milli tarih eğitimi üzerindeki olumsuz etkilerine dikkat çekilmekte, bu risklere karşı alınabilecek önlemler tartışılmaktadır. Devletlerin milli tarih anlatılarını koruma çabaları ile yapay zekanın küresel bilgi sistemlerine karşı bağımsızlıklarını nasıl sürdürebilecekleri üzerine stratejik çözüm yolları sunulmuştur. Milli tarih anlatılarının güçlendirilmesi ve hassas bilgilerin denetiminin sağlanabilmesi adına muhtelif öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Historical Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | September 5, 2024 |
Acceptance Date | November 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 38 Issue: 4 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.