This study examines the relationship between the gatekeeping behavior of married mothers with primary school children and emotion regulation skills and social adaptation skills in children. In order for children to become effective and successful individuals, they need to acquire sufficient knowledge and skills in their childhood. Children equipped with sufficient knowledge and skills can achieve success in their daily lives and business lives as well as becoming healthy adults in the future. In addition, healthy adults strengthen the social structure and help the development of the country. Among the skills required for children are emotion regulation skills and social adaptation skills. Therefore, it is necessary to understand the factors that affect children's acquisition of emotion regulation skills and social adaptation skills. While emotion regulation skills and social adaptation skills in children are interrelated, they are also affected by the watchdog behavior of mothers. Therefore, this study examines the relationship between the gatekeeping behavior of mothers and emotion regulation skills and social adaptation skills in children. In this context, data were collected online from a total of 210 mothers using the Personal Information Form, Maternal Gatekeeping Scale, Social Adaptation and Skills Scale for 6-12 Year-Old Turkish Children, and Emotion Regulation Scales for Children. After examining whether there was any variation according to demographic variables, the relationship between these scales and their sub-factors was examined with the results of correlation and regression analysis. As a result of these analyses, it was concluded that there was a statistically significant relationship between maternal gatekeeping behavior and emotion regulation skills in children, between maternal gatekeeping behavior and social adaptation skills in children, and between emotion regulation skills in children and social adaptation skills in children.
Bu çalışmada ilkokul düzeyinde çocuğu olan evli annelerin bekçilik davranışı ile çocuklarda duygu düzenleme becerileri ve sosyal uyum becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi konu edinilmiştir. Çocukların etkili ve başarılı birer birey olabilmeleri için çocukluklarında yeterli bilgi ve becerileri elde etmeleri gerekmektedir. Yeterli bilgi ve beceriyle donanmış çocuklar ileride sağlıklı birer yetişkin oldukları kadar günlük hayatlarında ve iş hayatlarında da başarıyı yakalayabilmektedirler. Ayrıca, sağlıklı yetişkinler toplumsal yapıyı güçlendirdikleri gibi ülkenin kalkınmasına da yardımcı olmaktadırlar. Çocuklar için gerekli olan beceriler arasında duygu düzenleme becerileri ve sosyal uyum becerileri de bulunmaktadır. Bu nedenle çocukların duygu düzenleme becerilerini ve sosyal uyum becerilerini edinmelerini etkileyen faktörlerin anlaşılması gerekmektedir. Çocuklarda duygu düzenleme becerileri ve sosyal uyum becerileri birbiriyle ilişkili olduğu kadar annelerin bekçilik davranışından da etkilenmektedir. Bu nedenle bu araştırmada annelerin bekçilik davranışı ile çocuklarda duygu düzenleme becerileri ve sosyal uyum becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi konu edinilmiştir. Bu kapsamda toplamda 210 anne üzerinden Kişisel Bilgi Formu, Annelik Bekçiliği Ölçeği, 6-12 Yaş Türk Çocukları İçin Sosyal Uyum ve Beceri Ölçeği ve Çocuklar için Duygu Düzenleme Ölçekleri üzerinden veriler online olarak toplanmıştır. Demografik değişkenlere göre değişkenlik görülüp görülmediği incelendikten sonra korelasyon ve regresyon analizi sonuçları ile bu ölçekler ve alt faktörleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu analizler sonucunda anne bekçiliği davranışı ile çocuklarda duygu düzenleme becerileri arasında, anne bekçiliği davranışı ile çocuklarda sosyal uyum becerileri arasında ve çocuklarda duygu durum düzenleme becerileri ile çocuklarda sosyal uyum becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Tezimden üretilmiş olan “Anne Bekçiliği Davranışının Çocuklarda Duygu Düzenlemesi ve Sosyal Uyum Becerileri ile ilişkisi” adlı çalışmanın, proje safhasından sonuçlanmasına kadarki bütün süreçlerde bilimsel ahlak ve geleneklere aykırı düşecek bir yardıma başvurulmaksızın yazıldığını ve yararlandığım eserlerin Kaynakça ’da gösterilenlerden oluştuğunu, bunlara atıf yapılarak yararlanılmış olduğunu belirtir ve onurumla beyan ederim.
istanbul aydın üniversitesi
Hocam Dr. Ayça Ferda Kansu'ya teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family Psychology , Social Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2025 |
Submission Date | October 15, 2024 |
Acceptance Date | February 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 39 Issue: 1 |
ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.