Research Article
BibTex RIS Cite

SELF-PRESENTATION OF INSTAGRAM POSTS AND THEIR RELATIONSHIP WITH POPULAR CULTURE

Year 2025, Volume: 39 Issue: 1, 325 - 347, 25.03.2025
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1615139

Abstract

Social media is an important tool that shapes individuals' self-perceptions and social identities by influencing popular culture. These platforms directly affect individuals' self-expression, relationships and social identities. Especially visual-oriented social media applications such as Instagram have become determinants of individuals' self-perception and their place in popular culture. Through various tags and posts, users not only display their own identities, but also potentially shape the dynamics of popular culture. The aim of this study is to examine how social media reconstructs popular culture and self-concepts. In our research, the Instagram platform, which represents social media, was selected as the population. Popular hashtags such as #TBT, #Date, #NoFilter, #Outfit of the Day and #Selfie were taken as a purposive sample. In this study, which was conducted with semiotic analysis, the self-presentation and its relations with popular culture were revealed by going beyond the superficial meanings of the posts. The study provides information on how individuals position themselves within social norms and how they reconstruct these norms. As a result, it has been determined that these posts on Instagram shape individuals' perceptions of identity and are reconstructed within a structure linked to popular culture.

References

  • Akar, E. (2010). Sanal toplulukların bir türü olarak sosyal ağ siteleri – Bir pazarlama iletişimi kanalı olarak işleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 107-122.
  • Akerson, F. E. (2019). Göstergebilime giriş. Bilge Kültür Sanat.
  • Altunay, A. (2012). Her yerdeki ses: Radyo. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Aşçı, S. (2023). Tiktok’un Sosyal göstergebilimsel yönleri üzerine bir değerlendirme. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 13, 91-107.
  • Ayan, G. (2016). Tüketim kültürü bağlamında kimlik inşasının sosyal medyada kullanımı: Instagram örneği [Yüksek Lisans Tezi]. : Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Birol Gülnar, & Balcı, Ş. (2017). Yeni medya ve kültürleşen toplum. NadirKitap.
  • Ci̇velek, M., & Türkay, O. (2020). Göstergebilimin kuramsal açıdan incelenmesine yönelik bir araştırma. Alanya Akademik Bakış, 4(3), 771-784. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.683974
  • Cüceloğlu, D. (2019). İnsan ve davranışı. Remzi Kitabevi.
  • Çali, M., & Menc, Y. (2015). Değişen dünyanın yeni yüzü: sosyal medya. Akademik Bakış Dergisi, 50, 254-277.
  • Çayci, B., Çayci, A. E., & Eken, İ. (2019). Narsisizm ve selfie paylaşımı ilişkisi üzerine nicel bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 31, 60-88. https://doi.org/10.31123/akil.591317
  • Çolak, K. (2022a). Sosyal ağlarda görünür olma biçimlerinin benlik sunumu ve kimlik oluşturma üzerindeki rolü. Sosyal Sağlık Dergisi, 2, 88-100.
  • Çolak, K. (2022b). Sosyal medyada görünür olma bağlamında benlik sunumu: Instagram’da mekân tercihleri üzerine bir araştırma [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Dağtaş, E., & Özer, Ö. (2011). Popüler kültürün hakimiyeti bir Türkiye hikayesi. Literatürk Academia.
  • Davies, S. R. (2017). Consuming the self’: A discourse analysis of the self-representation of Instagram Bloggers and its relationship to consumer culture [Yüksek Lisans Tezi]. University of Leeds.
  • Erdoğan, İ. (2004). Popüler kültürün ne olduğu üstüne. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(57), 1-18.
  • Fırat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si (3. bs). Say Yayınları.
  • Fiske, J. (2012). Popüler kültürü anlamak (S. İrvan, Çev.). Parşömen.
  • Fiske, J. (2014). İletişim çalışmalarına giriş. Pharmakon Yayınevi.
  • Gans, H. J. (2020). Popüler kültür ve yüksek kültür (6. bs). Yapı Kredi Yayınları. https://www.yapikrediyayinlari.com.tr/populer-kultur-ve-yuksek-kultur.aspx
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Bkmkitap. Metis Yayınları.
  • Hollenbaugh, E. E. (2021). Self-Presentation in social media: Review and research opportunities. Review of Communication Research, 9, 80-98.
  • Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (2010). Aydınlanmanın diyalektiği (N. Ülner & E. Ö. Karadoğan, Çev.). Kabalcı Yayınları.
  • Kaçar, G. Y. (2020). Sosyal ağlarda benlik sunumu: Gençlerin Instagram kullanımı üzerine bir inceleme [Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karaduman, N. (2017). Popüler Kültürün oluşmasında ve aktarılmasında sosyal medyanın rolü.
  • Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(43), 113-133. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erusosbilder/issue/31346/3432
  • Karakuş, M. (2024). Popüler kültür ve sosyal medya ilişkisi üzerine. 8(1).
  • Karakuyu, E., & Eğinli, T., Ayşe. (2023). Sosyal medyada benlik sunumu: ınstagram’da Influencer’ların benlik sunumunda sözsüz davranış unsurlarına yönelik bir araştırma. Academic Social Resources Journal, 8(50), 2813- 2822.
  • Koç, E. (2022). Eğitim ve öğretim faaliyetlerinde sosyal medya platformlarının kullanılması: Hashtag İncelemesi. The Turkısh Onlıne Journal Of Desıgn Art And Communıcatıon, 12(3), 643-654. https://doi.org/10.7456/11203100/006
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396. https://doi.org/10.1037/h0054346
  • Önürmen, O., & Topçu, A. D. (2018). Kültür endüstrisinin eğlencelik yüzleri: Fotoroman’dan caps’e bir bakış. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 263-283.
  • Özdemir, Z. (2016). Sosyal medyada kimlik inşasında yeni akım: Özçekim kullanımı. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), Article 1. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iled/issue/18466/194413
  • Özkan, Pelin. N. (2013). Sosyal ağ kullanıcılarının e-sosyalleşme sürecindeki kimlik yapılandırma süreçleri. II. Uluslararası İletişim, Medya, Teknoloji ve Dizayn Konferansı, Famagusta, Kuzey Kıbrıs. http://kaynakca.hacettepe.edu.tr/eser/1178039/sosyal-ag-kullanicilarinin-e-sosyallesme-surecindeki-kimlik- yapilandirma-surecleri
  • Paslanmaz, İ., & Narmanlıoğlu, H. (2019). Instagram hikayelerinde benliğin sunumu: Influencer’lar Üzerine bir araştırma. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 10(39), 23-51.
  • Saltik, R. (2022). Sosyal medyada nostaljik hafıza deneyimleri olarak throwback paylaşımlar. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 19, 8-37. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kilad/issue/69662/995080
  • Slater, P. (1998). Frankfurt Okulu (A. Özden, Çev.). Kabalcı Yayınları.
  • Suveren, Y., & Kosal, A. G. Z. (2021). Sosyal medyada ‘Benliğin Sunumu’: Benlik ve Mahremiyetin sunumunun bireysel ve toplumsal anlamı üzerine sosyolojik bir değerlendirme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), Article 4. https://doi.org/10.32709/akusosbil.990991
  • Şavkli, G., & Koç, M. (2023). Sosyal medyada görünür olma ve beğenilme: Üniversite Öğrencileri üzerine bir araştırma.
  • Tokgöz, C. (2017). “Kimlik ve Bellek ekseninde sosyal medya anlatıları. Intermedia International e-Journal, 4(7), 255-268.
  • Toma, C. L., & Hancock, J. T. (2010). Looks and lies: The role of physical attractiveness in online dating self- presentation and deception. Communication Research, 37(3), 335-351. https://doi.org/10.1177/0093650209356437
  • Ünsal, R. (2022). Kendimizi neden göstermek istiyoruz? Teşhir toplumunda sosyal medya kullanımına dair nitel bir çalışma”. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 39(2), 548-569.
  • Yıldız, M. (2017). Postmodern iletişim süreçleri ve sanal şöhret. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 2(1), 16-23. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/312186

INSTAGRAM PAYLAŞIMLARININ BENLİK SUNUMU VE POPÜLER KÜLTÜRLE İLİŞKİSİ

Year 2025, Volume: 39 Issue: 1, 325 - 347, 25.03.2025
https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1615139

Abstract

Sosyal medya, popüler kültürü etkileyerek bireylerin benlik algılarını ve toplumsal kimliklerini şekillendiren önemli bir araçtır. Bu platformlar, bireylerin kendilerini ifade etme biçimlerini, ilişkilerini ve toplumsal kimliklerini doğrudan etkilemektedir. Özellikle Instagram gibi görsel odaklı sosyal medya uygulamaları, bireylerin benlik algısını ve popüler kültürdeki yerini belirleyici unsurlar haline gelmiştir. Kullanıcılar, çeşitli etiketler ve paylaşımlar aracılığıyla yalnızca kendi kimliklerini sergilemekle kalmayıp, aynı zamanda potansiyel olarak popüler kültürün dinamiklerini de şekillendirmektedir. Çalışmanın amacı, sosyal medyanın popüler kültür ile benlik kavramlarının nasıl yeniden yapılandırıldığını incelemektir. Araştırmamızda, sosyal medyayı temsil eden Instagram platformu evren olarak seçilmiştir. #TBT, #date, #nofilter, #outfit of the day ve #selfie gibi popüler etiketler, amaçlı örneklem olarak ele alınmıştır. Göstergebilim analizi ile gerçekleştirilen bu çalışmada, paylaşımların yüzeysel anlamlarının ötesine geçilerek benlik sunumu ve popüler kültürle ilişkileri ortaya konulmuştur. Çalışma bireylerin kendilerini toplumsal normlar içinde nasıl konumlandırdıklarına ve bu normları nasıl yeniden inşa ettiklerine dair bilgi vermektedir. Sonuç olarak, Instagram'daki bu paylaşımların bireylerin kimlik algılarını şekillendirdiği ve popüler kültürle bağlantılı bir yapı içinde yeniden inşa edildiği belirlenmiştir.

Ethical Statement

"Instagram Paylaşımlarının Benlik Sunumu ve Popüler Kültürle İlişkis"i çalışmanın herhangi bir etik kurul onayı alması gereken bir çalışma olmadığını beyan ederim.

References

  • Akar, E. (2010). Sanal toplulukların bir türü olarak sosyal ağ siteleri – Bir pazarlama iletişimi kanalı olarak işleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 107-122.
  • Akerson, F. E. (2019). Göstergebilime giriş. Bilge Kültür Sanat.
  • Altunay, A. (2012). Her yerdeki ses: Radyo. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Aşçı, S. (2023). Tiktok’un Sosyal göstergebilimsel yönleri üzerine bir değerlendirme. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 13, 91-107.
  • Ayan, G. (2016). Tüketim kültürü bağlamında kimlik inşasının sosyal medyada kullanımı: Instagram örneği [Yüksek Lisans Tezi]. : Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Birol Gülnar, & Balcı, Ş. (2017). Yeni medya ve kültürleşen toplum. NadirKitap.
  • Ci̇velek, M., & Türkay, O. (2020). Göstergebilimin kuramsal açıdan incelenmesine yönelik bir araştırma. Alanya Akademik Bakış, 4(3), 771-784. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.683974
  • Cüceloğlu, D. (2019). İnsan ve davranışı. Remzi Kitabevi.
  • Çali, M., & Menc, Y. (2015). Değişen dünyanın yeni yüzü: sosyal medya. Akademik Bakış Dergisi, 50, 254-277.
  • Çayci, B., Çayci, A. E., & Eken, İ. (2019). Narsisizm ve selfie paylaşımı ilişkisi üzerine nicel bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 31, 60-88. https://doi.org/10.31123/akil.591317
  • Çolak, K. (2022a). Sosyal ağlarda görünür olma biçimlerinin benlik sunumu ve kimlik oluşturma üzerindeki rolü. Sosyal Sağlık Dergisi, 2, 88-100.
  • Çolak, K. (2022b). Sosyal medyada görünür olma bağlamında benlik sunumu: Instagram’da mekân tercihleri üzerine bir araştırma [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Dağtaş, E., & Özer, Ö. (2011). Popüler kültürün hakimiyeti bir Türkiye hikayesi. Literatürk Academia.
  • Davies, S. R. (2017). Consuming the self’: A discourse analysis of the self-representation of Instagram Bloggers and its relationship to consumer culture [Yüksek Lisans Tezi]. University of Leeds.
  • Erdoğan, İ. (2004). Popüler kültürün ne olduğu üstüne. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(57), 1-18.
  • Fırat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si (3. bs). Say Yayınları.
  • Fiske, J. (2012). Popüler kültürü anlamak (S. İrvan, Çev.). Parşömen.
  • Fiske, J. (2014). İletişim çalışmalarına giriş. Pharmakon Yayınevi.
  • Gans, H. J. (2020). Popüler kültür ve yüksek kültür (6. bs). Yapı Kredi Yayınları. https://www.yapikrediyayinlari.com.tr/populer-kultur-ve-yuksek-kultur.aspx
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Bkmkitap. Metis Yayınları.
  • Hollenbaugh, E. E. (2021). Self-Presentation in social media: Review and research opportunities. Review of Communication Research, 9, 80-98.
  • Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (2010). Aydınlanmanın diyalektiği (N. Ülner & E. Ö. Karadoğan, Çev.). Kabalcı Yayınları.
  • Kaçar, G. Y. (2020). Sosyal ağlarda benlik sunumu: Gençlerin Instagram kullanımı üzerine bir inceleme [Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karaduman, N. (2017). Popüler Kültürün oluşmasında ve aktarılmasında sosyal medyanın rolü.
  • Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(43), 113-133. https://dergipark.org.tr/tr/pub/erusosbilder/issue/31346/3432
  • Karakuş, M. (2024). Popüler kültür ve sosyal medya ilişkisi üzerine. 8(1).
  • Karakuyu, E., & Eğinli, T., Ayşe. (2023). Sosyal medyada benlik sunumu: ınstagram’da Influencer’ların benlik sunumunda sözsüz davranış unsurlarına yönelik bir araştırma. Academic Social Resources Journal, 8(50), 2813- 2822.
  • Koç, E. (2022). Eğitim ve öğretim faaliyetlerinde sosyal medya platformlarının kullanılması: Hashtag İncelemesi. The Turkısh Onlıne Journal Of Desıgn Art And Communıcatıon, 12(3), 643-654. https://doi.org/10.7456/11203100/006
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396. https://doi.org/10.1037/h0054346
  • Önürmen, O., & Topçu, A. D. (2018). Kültür endüstrisinin eğlencelik yüzleri: Fotoroman’dan caps’e bir bakış. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 263-283.
  • Özdemir, Z. (2016). Sosyal medyada kimlik inşasında yeni akım: Özçekim kullanımı. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), Article 1. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iled/issue/18466/194413
  • Özkan, Pelin. N. (2013). Sosyal ağ kullanıcılarının e-sosyalleşme sürecindeki kimlik yapılandırma süreçleri. II. Uluslararası İletişim, Medya, Teknoloji ve Dizayn Konferansı, Famagusta, Kuzey Kıbrıs. http://kaynakca.hacettepe.edu.tr/eser/1178039/sosyal-ag-kullanicilarinin-e-sosyallesme-surecindeki-kimlik- yapilandirma-surecleri
  • Paslanmaz, İ., & Narmanlıoğlu, H. (2019). Instagram hikayelerinde benliğin sunumu: Influencer’lar Üzerine bir araştırma. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 10(39), 23-51.
  • Saltik, R. (2022). Sosyal medyada nostaljik hafıza deneyimleri olarak throwback paylaşımlar. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 19, 8-37. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kilad/issue/69662/995080
  • Slater, P. (1998). Frankfurt Okulu (A. Özden, Çev.). Kabalcı Yayınları.
  • Suveren, Y., & Kosal, A. G. Z. (2021). Sosyal medyada ‘Benliğin Sunumu’: Benlik ve Mahremiyetin sunumunun bireysel ve toplumsal anlamı üzerine sosyolojik bir değerlendirme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), Article 4. https://doi.org/10.32709/akusosbil.990991
  • Şavkli, G., & Koç, M. (2023). Sosyal medyada görünür olma ve beğenilme: Üniversite Öğrencileri üzerine bir araştırma.
  • Tokgöz, C. (2017). “Kimlik ve Bellek ekseninde sosyal medya anlatıları. Intermedia International e-Journal, 4(7), 255-268.
  • Toma, C. L., & Hancock, J. T. (2010). Looks and lies: The role of physical attractiveness in online dating self- presentation and deception. Communication Research, 37(3), 335-351. https://doi.org/10.1177/0093650209356437
  • Ünsal, R. (2022). Kendimizi neden göstermek istiyoruz? Teşhir toplumunda sosyal medya kullanımına dair nitel bir çalışma”. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 39(2), 548-569.
  • Yıldız, M. (2017). Postmodern iletişim süreçleri ve sanal şöhret. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 2(1), 16-23. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/312186
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Media Applications and Analysis, New Media
Journal Section Articles
Authors

Zehra Dursun 0000-0002-0659-1150

Publication Date March 25, 2025
Submission Date January 7, 2025
Acceptance Date March 11, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 39 Issue: 1

Cite

APA Dursun, Z. (2025). INSTAGRAM PAYLAŞIMLARININ BENLİK SUNUMU VE POPÜLER KÜLTÜRLE İLİŞKİSİ. Erciyes Akademi, 39(1), 325-347. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1615139

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | erciyesakademi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.