Nutrition, which is an important part of daily life and comes to the agenda at every moment of life, frequently causes the question of whether it is health or taste to come to the agenda. These questions are questioned more especially in food selection. The aim of the study is to conduct a validity and reliability study of the scale developed by Roininen et al. (2001) in the context of Turkish consumers in order to measure consumers' perceptions of health and taste when choosing or preferring food. In this context, the questionnaire created by means of Health and Taste Attitude Scales (HTAS), the validity and reliability of which were previously tested in foreign countries, was applied to Turkish participants. Reliability, Validity and Factor Analyses were applied to the obtained data. The results of the Health Attitude (HA) (0.747) and Taste Attitude (TA) (0.846) scales were found to be reliable. The results of the Exploratory Factor Analysis (EFA) applied to the HA scale and the TA scale are similar to the results found in other countries where the research was conducted. The dimensions obtained in the EFA were subjected to Confirmatory Factor Analysis (CFA). According to these results; it was revealed that both convergent and divergent validity were achieved for the HA scale. Although it was not fully achieved in the Self-Reward (SR) dimension, it is possible to think that both convergent and divergent validity were achieved for the TA scale.
Yaşamın her anında gündeme gelen ve günlük yaşamın önemli bir parçası olan beslenme, sağlık mı ve lezzet mi sorusunun da sıklıkla gündeme gelmesine vesile olmaktadır. Özellikle bu sorular, yiyecek seçiminde daha fazla sorgulanmaktadır. Çalışmanın amacı, tüketicilerin yiyecekleri seçerken ya da tercih ederken sağlık ve lezzete yönelik algılarını ölçmek için Roininen vd., (2001) tarafından geliştirilen ölçeğin Türk tüketicisi bağlamında geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Bu çerçevede, daha önce geçerliliği ve güvenirliliği yabancı ülkelerde test edilmiş Sağlık ve Lezzet Tutum Ölçekleri (SALTÖ) vasıtasıyla oluşturulan anket Türk katılımcılara uygulanmıştır. Elde edilen verilere Güvenirlilik, Geçerlilik ve Faktör Analizleri yapılmıştır. Sağlık Tutumu (ST) (0,747) ve Lezzet Tutumu (LT) (0,846) ölçeklerinin sonuçları güvenilir çıkmıştır. ST ölçeğine ve LT ölçeğine uygulanan Açıklayıcı Faktör Analizi (AFA) sonuçları, araştırma yapılan diğer ülkelerde bulunan sonuçlarla benzerdir. AFA’da elde edilen boyutlar, Doğrulayıcı Faktör Analizine (DFA) tabi tutulmuştur. Bu sonuçlara göre; ST ölçeği için hem yakınsak hem de ıraksak geçerliğin sağlandığı ortaya çıkmıştır. Kendini Ödüllendirme (KÖ) boyutunda tam olarak sağlanamamasına rağmen, LT ölçeği için ise hem yakınsak hem de ıraksak geçerliğin yerine getirildiğini düşünmek olasıdır.
Yazarlar makaleye eşit oranda katkı sağlamış olduklarını beyan eder. Makale yazarları aralarında herhangi bir çıkar çatışması olmadığını beyan eder.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Corporate Social Responsibility in Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 24, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | February 24, 2025 |
Acceptance Date | May 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 39 Issue: 3 |