Nüfus artışına paralel olarak şehirlerdeki araç sayısı
da artmaktadır. Artan araç sayısı trafik yönetimini zorlaştırmaktadır. Bu durum
daha yüksek yakıt tüketimi ve CO2 emisyonu ve benzeri zararlı emisyonların
salınımına yol açmaktadır. Bu nedenle, trafik ışıklarının gerçek zamanlı
optimizasyonu, yani sinyalizasyon sistemi, trafik yönetimini daha verimli hale
getirebilir. Bu çalışmada, Konya/Türkiye şehir merkezinde belirlenen bir sinyalizasyon
kavşağında, bekleme süreleri çok amaçlı optimizasyon algoritmaları ile optimize
edilmiştir. Optimum-döngü-uzunluğu ve ortalama bekleme süreleri amaç
fonksiyonları olarak tanımlanmıştır. Literatürün önde gelen algoritmalarından
olan Bastırılmamışlık Sıralamalı Genetik Algoritma II (NSGAII), Kuvvet Pareto
Evrimsel Algoritması 2 (SPEA2) ve Gösterge Tabanlı Evrimsel Algoritma (IBEA) bu
problem için çalıştırıldı. Kullanılan kavşağa ait veriler Konya Büyükşehir
Belediyesi Ulaştırma Trafik Planlama Şube Müdürlüğü'nden elde edildi. Deneysel
sonuçlar, sinyalize kavşaklarda optimum döngü süresinin çok amaçlı optimizasyon
algoritmaları ile verimli bir şekilde belirlenebileceğini göstermektedir.
Trafik sinyalizasyonu Çok-amaçlı optimizasyon NSGA-II SPEA2 IBEA
Parallel to population growth, the number of vehicles
in cities is also increasing. The vehicle increase makes traffic management
difficult. This situation leads to higher fuel consumption and emissions of CO2
and similar harmful emissions. Therefore, real-time optimization of traffic
lights i.e. signalization can make traffic management more efficient. In this
study, the duration of the signals at an intersection where the signal light in the
center of Konya/Turkey is optimized by multi-objective optimization algorithms
using optimum-cycle-length and average-delay-time as objectives. Three
state-of-the-art algorithms are applied to this problem, which are named as
Non-dominated Sorting Genetic Algorithm (NSGAII), Strength Pareto Evolutionary
Algorithm (SPEA2) and Indicator-Based Evolutionary Algorithm (IBEA). The
dataset is obtained from Konya Metropolitan Municipality Transportation Traffic
Planning Branch Directorate. The experimental results show that the
optimum-cycle-time at signalized intersections can be determined by
multi-objective optimization algorithms.
Traffic signalization multi-objective optimization NSGA-II SPEA2 IBEA
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 36 Sayı: 3 |
✯ Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
✯ Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
✯ Dergi web sayfasında, hakem, yazar ve editör için ayrı başlıklar altında etik kurallarla ilgili bilgi verilmelidir.
✯ Dergide ve/veya web sayfasında, ulusal ve uluslararası standartlara atıf yaparak, dergide ve/veya web sayfasında etik ilkeler ayrı başlık altında belirtilmelidir. Örneğin; dergilere gönderilen bilimsel yazılarda, ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) tavsiyeleri ile COPE (Committee on Publication Ethics)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
✯ Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.