People’s awareness of the environment has started to increase with the increase of
environmental problems. Therefore, businesses have started to change their business models by
considering the environmental awareness of the consumers. In this context, green marketing activities
have started in the context of marketing. With green marketing, businesses give consumers the image
that they produce products / services that do not harm the environment. The behavior of consumers to
purchase green products is influenced by some factors. In this context, determining the factors
affecting green products purchasing is important for marketing activities. Some of these factors are
demographic features, generations, green knowledge level, life satisfaction. In this context, the
primary aim of the study is to determine the effect of green marketing knowledge level and life
satisfaction on green product purchasing behavior based on generations. In the study, it was also
aimed to determine whether the green product purchasing behavior differs according to other
demographic features. The study was conducted with a total of 579 participants in the city of Antalya.
According to the results, it was determined that life satisfaction of X and Y generation had an effect
on green product purchasing behavior, while there was no effect in the context of Z generation. It was
revealed that green marketing knowledge level has an effect on green product purchasing behavior in
the context of generation X and Z, whereas it is revealed that there is no effect in the context of
generation Y. Also, the tendency of married participants to purchase green products is higher
compared to single participants. Participants in the income group of “1499 ₺ and below” are less
likely to purchase green products than those in the income group of "1500-2499 ₺" and "5000 ₺ and
above".
Çevresel sorunların artması ile beraber insanların artık çevre konusunda farkındalığı da
artmaya başlamıştır. Bundan dolayı işletmeler tüketicilerin çevre konusundaki farkındalığını göz
önünde bulundurarak iş yapış modellerini değiştirmeye başlamıştır. Bu kapsamda pazarlama
bağlamında yeşil pazarlama faaliyetleri başlamıştır. Yeşil pazarlama ile işletmeler tüketicilere çevreye
zarar vermeyen ürünler / hizmetler ürettiği imajı vermektedir. Tüketicilerin yeşil ürünleri satın alma
davranışı bazı faktörlerden etkilenmektedir. Bu kapsamda yeşil ürün satın almaya etki eden unsurların
belirlenmesi pazarlama faaliyetleri için önemlidir. Bu unsurlardan bazıları demografik özellikler,
kuşaklar, yeşil bilgi düzeyi, yaşam tatmini gibi unsurlardır. Bu bağlamda çalışmanın öncelikli amacı
yeşil pazarlama bilgi düzeyi ve yaşam tatmininin kuşaklar temelinde yeşil ürün satın alma davranışına
etkisini belirlemektir. Çalışmada ayrıca diğer demografik özelliklere göre yeşil ürün satın alma
davranışının farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi de amaçlanmıştır. Antalya ilinde toplam X, Y
ve Z kuşağında yer alan toplam 579 katılımcı ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Sonuçlara göre X ve Y
kuşağı bağlamında yaşam tatmininin yeşil ürün satın alma davranışına etkisi olduğu belirlenmişken, Z
kuşağı bağlamında yaşam tatmininin yeşil ürün satın alma davranışına etkisi olmadığı belirlenmiştir.
X ve Z kuşağı bağlamında yeşil pazarlama bilgi düzeyinin yeşil ürün satın alma davranışına etkisi
olduğu ortaya çıkarılmışken, Y kuşağı bağlamında yeşil pazarlama bilgi düzeyinin yeşil ürün satın
alma davranışına etkisi olmadığı ortaya çıkarılmıştır. Evli katılımcıların yeşil ürünleri satın alma
eğilimi bekar katılımcılara kıyasla daha fazladır. 1499 ₺ ve altı” gelir grubundaki katılımcıların yeşil
ürün satın alma eğilimi “1500-2499 ₺” ve “5000 ₺ ve üzeri” gelir grubu katılımcılarından daha azdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Acceptance Date | March 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.