Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İdari Kolluk Uygulamalarında Kolluk Kuvveti Anlayışından Kolluk Hizmeti Anlayışına Geçiş

Yıl 2018, Sayı: 52, 175 - 196, 28.12.2018
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.306669

Öz

Bu
çalışmanın amacı idari kolluk düşüncesinde son dönemde yaşanan değişime,
ekonomik kolluk kavramının ortaya çıkışına, piyasaların geleneksel idari kolluk
uygulamalarının yetki alanı dışına çıkışına ve kolluk faaliyetinin kamu hizmeti
yönüne açıklık getirmektir. 

Çalışma
Türkiye’deki kolluk makam ve teşkilatlarına yetki veren mevzuat ile yerli ve
yabancı literatür taraması yapılarak gerçekleştirilmiştir. Kolluk kavramını
hukuki yönünden çok yönetsel yönüyle ele alması nedeniyle önemlidir. Çalışmayı özgün
kılan bir diğer yönü ise idari kolluk faaliyetlerini, Türk kamu yönetimi
literatüründe alışılagelmediği üzere, bir kamu hizmeti biçimi olarak ele
almasıdır.





Araştırmanın
sonucunda Batı’da kolluk uygulamalarının birer kamu hizmeti olarak kabul
edildiği, ayrı bir yerde konumlandırılmadıkları, Türkiye’de ise kolluğun,
muhtemelen vesayetçi anlayışın yarattığı etkiyle, kamu hizmetlerinden ayrı ve
yukarı bir noktada konumlandırıldığı tespit edilmiştir. Gerek Batı’da ve
gerekse Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların (DDK) ekonomik kolluk birimi
olarak kabul edildikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AKINCI, Müslüm; (2001), Ekonomik Kamu Düzeni ve Rekabet Kurumu, Rekabet Dergisi, Sayı: 5, ss. 2-16.
  • ALTIN, Aytuğ; (2013), Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim ANEMON, Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, ss. 101-118.
  • ATAY, Ethem; (2006), Bağımsız İdari Otoriteler ve Türkiye Uygulaması, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi c. X, s.1,2, ss. 259-293.
  • CARVAJALAND, Ana and ELLIOTT, Jennifer; (2009), The Challenge of Enforcement in Securities Markets: Mission Impossible?, IMF Working Paper, WP/09/168.
  • CASSIM, Rashad and STEUART, Ian; (2005), Public Services and the GATS ICTSD, Policy Paper on Trade in Services and Sustainable. Part III, School of Economic and Business Sciences University of the Witwatersrand, Johannesburg Third DRAFT.
  • ÇAL, Sedat; (2017), Kamu Hizmeti Kavramı Üzerine Kimi Düşünceler, http://www.idare.gen.tr/cal-kh-dusunceler.pdf, Erişim Tarihi: 27.03.2017
  • DENHARDT, Robert B. and DENHARDT, Janet V.; (2000), The New Public Service: Serving Rather Than Steering, Public Administration Review, 60/6, pp. 549-559.
  • DUGUIT, Leon; (1954), Kamu Hukuku Dersleri, (Çev. Süheyp Derbil), Ankara: AÜHF Yayını.
  • DURAN, Lûtfi; (1982), İdare Hukuku Ders Notları, İstanbul: Fakülteler Matbaası.
  • FATF; (2015), Guidance for a Risk-Based Approach, Effective Supervision and Enforcement by AML/CFT Supervisors of the Financial Sector and Law Enforcement, Financial Action Task Force.
  • GİRİTLİ, İsmet; BİLGEN, Pertev; AKGÜNER Tayfun; (2001), İdare Hukuku, İstanbul: Der Yayınları.
  • GÖZÜBÜYÜK, Şeref; (2006), Türkiye’nin Yönetim Yapısı, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • GÖZLER, Kemal; (2010), İdare Hukukuna Giriş, Bursa: Ekin Basın Yayın Dağıtım.
  • GROUT, Paul A. and STEVENS, Margaret; (2003), Financing and Managing Public Services: An Assessment, CMPO Working Paper Series No. 03/076.
  • GÜNDAY, Metin ve YILDIRIM, Turan; (2009), İdare Hukuku, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • KARAHANOĞULLARI, Onur; (2003), Kamu Hizmeti, Ankara Turhan Kitabevi.
  • KRAJEWSKI, Markus; (2001), Public Services and the Scope of the General Agreement on Trade in Services (GATS), Center for International Environmental Law (CIEL), Geneva.
  • LIGHT, Jennifer S.; (2001), The Effects of Privatization on Public Services: A Historical Evaluation Approach, Evaluation Findings That Surprise, New Directions For Evaluation, no. 90, pp. 25-41.
  • ONAR, Sıddık, Sami; (1996), İdare Hukukunun Umumi Esasları, Cilt:1, 3. Baskı, İstanbul.
  • ORER, Gürsel; (2015), Ekonomik Kamu Düzeni ve Devletin Ekonomiye Müdahalesi, Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, Sayı 6, ss. 363-394.
  • ÖZKAN, Ahmet Fatih; (2009), Ekonomik Kamu Düzeni ve Ekonomik Kolluk Faaliyeti, Ankara Barosu Dergisi, Yıl 67, Sayı 4, ss. 75-95.
  • SEVER, D. Çiğdem; (2015), Türkiye’de Düzenleyici Kurumların Yapısı, İşlevi ve Dönüşümü, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 64 (1), ss. 195-236.
  • TAN, Turgut; (2000), Bağımsız İdari Otoriteler, Perşembe Konferansları-4, Rekabet Kurumu Yayınları, Ankara, ss. 3-32.
  • TİRYAKİ, Tercan ve GÜRSOY, Türker; (2004), Ekonomik Suç Kavramı ve Sigortacılık Suçlarının Bu Açıdan Değerlendirilmesi, Sayıştay Dergisi, Sayı: 55, ss. 53-70.
  • WILSON, Jeremy M.; WEISS Alexander; CHERMAK, Steven; (2014), Contracting for Law-Enforcement Services: Perspectives from Past Research and Current Practice, Program on Police Consolidation and Shared Services, Michigan State University.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası
  • 668 Sayılı Olağanüstü Hal Kanun Hükmünde Kararnamesi
  • 2559 Sayılı Polis Vazife Salahiyeti Kanunu
  • 2692 Sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu
  • 2803 Sayılı Jandarma Teşkilat Görev ve Yetkileri Kanunu
  • 3152 Sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
  • 5188 Sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun
  • 5326 Sayılı Kabahatler Kanunu
  • 5442 Sayılı İl İdaresi Kanunu
  • 5952 Sayılı Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun

Transition from Law Enforcement Power Approach into Law Enforcement Service Approach in Administrative Law Enforcement Activities

Yıl 2018, Sayı: 52, 175 - 196, 28.12.2018
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.306669

Öz

Current study aims to declare the recent alteration in administrative law enforcement, the emerge of economic law enforcement concept, getting the markets out of the jurisdiction of conventional administrative law enforcement authorities, and public service aspects of law enforcement practices.

This study was composed by means of examining the legislations in Turkey that empower the law enforcement authorities and local and foreign literature. This paper is distinguished by embracing the law enforcement concept with its administrative aspect rather than juridical one. Another distinctiveness of this paper is to deal with the administrative law enforcement activities as a sort of public services, which is unfamiliar in Turkish public administration literature.

According to the findings, law enforcement activities are approved as public services and they are not positioned on a different category in the West, but in Turkey, probably as a result of administrative law, law enforcement units are deployed on an upright position.

Kaynakça

  • AKINCI, Müslüm; (2001), Ekonomik Kamu Düzeni ve Rekabet Kurumu, Rekabet Dergisi, Sayı: 5, ss. 2-16.
  • ALTIN, Aytuğ; (2013), Kamu Hizmeti Anlayışında Değişim ANEMON, Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, ss. 101-118.
  • ATAY, Ethem; (2006), Bağımsız İdari Otoriteler ve Türkiye Uygulaması, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi c. X, s.1,2, ss. 259-293.
  • CARVAJALAND, Ana and ELLIOTT, Jennifer; (2009), The Challenge of Enforcement in Securities Markets: Mission Impossible?, IMF Working Paper, WP/09/168.
  • CASSIM, Rashad and STEUART, Ian; (2005), Public Services and the GATS ICTSD, Policy Paper on Trade in Services and Sustainable. Part III, School of Economic and Business Sciences University of the Witwatersrand, Johannesburg Third DRAFT.
  • ÇAL, Sedat; (2017), Kamu Hizmeti Kavramı Üzerine Kimi Düşünceler, http://www.idare.gen.tr/cal-kh-dusunceler.pdf, Erişim Tarihi: 27.03.2017
  • DENHARDT, Robert B. and DENHARDT, Janet V.; (2000), The New Public Service: Serving Rather Than Steering, Public Administration Review, 60/6, pp. 549-559.
  • DUGUIT, Leon; (1954), Kamu Hukuku Dersleri, (Çev. Süheyp Derbil), Ankara: AÜHF Yayını.
  • DURAN, Lûtfi; (1982), İdare Hukuku Ders Notları, İstanbul: Fakülteler Matbaası.
  • FATF; (2015), Guidance for a Risk-Based Approach, Effective Supervision and Enforcement by AML/CFT Supervisors of the Financial Sector and Law Enforcement, Financial Action Task Force.
  • GİRİTLİ, İsmet; BİLGEN, Pertev; AKGÜNER Tayfun; (2001), İdare Hukuku, İstanbul: Der Yayınları.
  • GÖZÜBÜYÜK, Şeref; (2006), Türkiye’nin Yönetim Yapısı, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • GÖZLER, Kemal; (2010), İdare Hukukuna Giriş, Bursa: Ekin Basın Yayın Dağıtım.
  • GROUT, Paul A. and STEVENS, Margaret; (2003), Financing and Managing Public Services: An Assessment, CMPO Working Paper Series No. 03/076.
  • GÜNDAY, Metin ve YILDIRIM, Turan; (2009), İdare Hukuku, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • KARAHANOĞULLARI, Onur; (2003), Kamu Hizmeti, Ankara Turhan Kitabevi.
  • KRAJEWSKI, Markus; (2001), Public Services and the Scope of the General Agreement on Trade in Services (GATS), Center for International Environmental Law (CIEL), Geneva.
  • LIGHT, Jennifer S.; (2001), The Effects of Privatization on Public Services: A Historical Evaluation Approach, Evaluation Findings That Surprise, New Directions For Evaluation, no. 90, pp. 25-41.
  • ONAR, Sıddık, Sami; (1996), İdare Hukukunun Umumi Esasları, Cilt:1, 3. Baskı, İstanbul.
  • ORER, Gürsel; (2015), Ekonomik Kamu Düzeni ve Devletin Ekonomiye Müdahalesi, Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, Sayı 6, ss. 363-394.
  • ÖZKAN, Ahmet Fatih; (2009), Ekonomik Kamu Düzeni ve Ekonomik Kolluk Faaliyeti, Ankara Barosu Dergisi, Yıl 67, Sayı 4, ss. 75-95.
  • SEVER, D. Çiğdem; (2015), Türkiye’de Düzenleyici Kurumların Yapısı, İşlevi ve Dönüşümü, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 64 (1), ss. 195-236.
  • TAN, Turgut; (2000), Bağımsız İdari Otoriteler, Perşembe Konferansları-4, Rekabet Kurumu Yayınları, Ankara, ss. 3-32.
  • TİRYAKİ, Tercan ve GÜRSOY, Türker; (2004), Ekonomik Suç Kavramı ve Sigortacılık Suçlarının Bu Açıdan Değerlendirilmesi, Sayıştay Dergisi, Sayı: 55, ss. 53-70.
  • WILSON, Jeremy M.; WEISS Alexander; CHERMAK, Steven; (2014), Contracting for Law-Enforcement Services: Perspectives from Past Research and Current Practice, Program on Police Consolidation and Shared Services, Michigan State University.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası
  • 668 Sayılı Olağanüstü Hal Kanun Hükmünde Kararnamesi
  • 2559 Sayılı Polis Vazife Salahiyeti Kanunu
  • 2692 Sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu
  • 2803 Sayılı Jandarma Teşkilat Görev ve Yetkileri Kanunu
  • 3152 Sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
  • 5188 Sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun
  • 5326 Sayılı Kabahatler Kanunu
  • 5442 Sayılı İl İdaresi Kanunu
  • 5952 Sayılı Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Arslan

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Kabul Tarihi 26 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Arslan, M. (2018). İdari Kolluk Uygulamalarında Kolluk Kuvveti Anlayışından Kolluk Hizmeti Anlayışına Geçiş. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(52), 175-196. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.306669

TRDizinlogo_live-e1586763957746.pnggoogle-scholar.jpgopen-access-logo-1024x416.pngdownload.jpgqMV-nsBH.pngDRJI-500x190.jpgsobiad_2_0.pnglogo.pnglogo.png  arastirmax_logo.gif17442EBSCOhost_Flat.png?itok=f5l7Nsj83734-logo-erih-plus.jpgproquest-300x114.jpg

ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr

Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

 88x31.png