Research Article
BibTex RIS Cite

The Evaluation of Fraud Attitudes and Reporting Tendencies of Professional Accountants, Accounting Staff and Professional Candidates’: Yozgat Case

Year 2018, Issue: 52, 213 - 240, 28.12.2018
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.399422

Abstract

The aim of this study is to examine the differences in the ethical attitudes and reporting tendencies of accounting professionals, accounting staff and business students against the intended fraud scenarios. Within this framework, survey method was applied in the study. The analysis have been performed in consideration of data belongs to total 282 respondents and one-way manova and correlation analysis methods were used. Obtained results show that there are significant differences with regards to ethical attitudes and reporting tendencies in terms of the three participant groups. These differences have been identified in the participant groups, gender and academic grade point average. It has also been observed that there is a significant relationship between ethical attitude and reporting tendency in the study.

References

  • AĞYAR, Evren., Filiz A. KUTLUK, ve Emre CENGIZ (2012). “Meslek Yüksekokulları Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Sosyo-Ekonomik Değişkenler Işığında Mesleki Etiğe Bakış Açılarının İncelenmesi (Akdeniz Üniversitesi Örneği)”, Journal of Yasar University, 25-7, ss. 4203-4228.
  • AHMED, M. Mohamed., Kun Y. CHUNG, & John W. EICHENSEHER,. (2003). Business students' perception of ethics and moral judgment: A cross-cultural study. Journal of Business Ethics, 43(1), 89-102.
  • AKIN, Osman. ve Kürşat ÖZDAŞLI (2014). "Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Faaliyetlerinde Uymaları Gereken Etik İlkelere Uyma Düzeyine Yönelik Meslek Mensupları İle Meslek Yüksek Okulu Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Algıları", Muhasebeve Finansman Dergisi, Temmuz, ss. 59-74.
  • BAIRD, Jane. E. ve Robert C. ZELIN, (2008), “Understanding Employee Perceptions of Fradulent Activitiesand Their Propensity to Report Those Activities Using Anonymous Tip Lines: The Influence of Fraud Type, Propetrator Gender, and Observer Demographics”, Southern Business Review, 33, 1-14.
  • BOZKURT, Nejat. (2009). İşletmelerin Kara Deliği Hile. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • CURTIS, Mary. B. (2006). Whistleblower Mechanisms: A Study of the Perceptions of “Users” and “Responders”. The Institute of Internal Auditors.
  • DÖNMEZ, Adnan. ve Tamer KARAUSTA, (2011), “Çalışanların Mesleki Hile Algısı Ve İhbar Hattı Kullanarak Rapor Etme Eğilimleri Üzerine Akdeniz Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesinde Yapılan Bir Araştırma”, Mali Çözüm Dergisi, (104), 17-41.
  • ELIAS, Rafik. Z. (2002). Determinants of earnings management ethics among accountants. Journal of Business Ethics, 40(1), 33-45.
  • ERGÜN, Halil. ve Kudret GÜL (2005). “Muhasebe Mesleği Etik Kuralları ve Bu Kuralların Meslek Mensuplarınca Algılanışı”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, sayı. 25, ss. 144-154.
  • FATT, J. Poon. Teng. (1995). Ethics and the accountant. Journal of Business Ethics, 14(12), 997-1004.
  • FIDAN, Meral. E. ve Şerife SUBAŞI, (2014). “Muhasebe Meslek Mensubu Adaylarının Etik Algıları: İstanbul İli Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64, ss. 111-130.
  • FIOLLEAU, Krista., & KAPLAN, Steven. E. (2017). Recognizing ethical issues: An examination of practicing industry accountants and accounting students. Journal of Business Ethics, 142(2), 259-276.
  • GÜNEY, Cengiz. ve Mehmet S. BIÇER (2016). “Muhasebe Meslek Etiği Ve Erzincan İlinde Bir Araştırma”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt. 9, sayı. 45, ss. 790-802.
  • HACIHASANOĞLU, Tansel. ve Nevran KARACA (2015). “Potansiyel Muhasebe Meslek Mensuplarının Hile Algısı Üzerine Bozok Üniversitesi’nde Yapılan Bir Araştırma”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 117-130.
  • KONG, Chen., Ying H. FAN, Yan CHEN, Ruchuan J. JIANG,& Grantley TAYLOR, (2017). The Codes of Ethics for Accountants (Principles versus Rules)-A Student Sample Evidence. Journal of Business Ethics Education
  • KUTLU, H. Ali. (2008). “Muhasebe Meslek Mensupları Ve Çalışanlarının Etik İkilemleri: Kars Ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, sayı. 2, cilt. 63, ss. 143-170.
  • KUTLUK, A. Filiz. ve Ayten ERSOY (2011). “Muhasebe Meslek Üyelerinin Etik Yargı Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 11-3; ss. 425-438.
  • LIU, Chunhui., Lee J. YAO, & Nan HU (2012). Improving ethics education in accounting: Lessons from medicine and law. Issues in Accounting Education, 27(3), 671-690.
  • MIRSHEKARY, Soheila., & Rodney CARR (2015). Effects of exposure to unethical practices on the personal attitudes of accountants in small accounting firms. Journal of Management & Organization, 21(1), 98-106.
  • ÖZKAN, Azzem. ve Tansel HACIHASANOĞLU (2012). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Kişilik Özellikleri ve Etik Karar Verme Davranışları Arasındaki İlişkiler”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5-2; ss. 37-52.
  • RADTKE, R. Robin. (2000). The effects of gender and setting on accountants' ethically sensitive decisions. Journal of Business Ethics, 24(4), 299-312.
  • SAKARYA, Şakir. ve Suat KARA (2010). "Türkiye’de Muhasebe Meslek Etiğine Yönelik Düzenlemeler ve Meslek Mensupları Tarafından Algılanması Üzerine Bir Alan Araştırması", KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (18); ss. 57-72.
  • ŞIMGA-MUGAN, Can. & Dilek ÖNKAL-ATAY (2003). Contextual Effects on Ethical Sensitivity and Penalty Judgments, Teaching Business Ethics, 7(4), 341-363.
  • TSAHURIDU, E. Eva., & Elizabeth WALKER (2001). Idealism, gender and business decisions. Journal of Management & Organization, 7(1), 53-62.
  • WARD, S. Pinac., Dan R. WARD, & Alan B. DECK (1993). Certified public accountants: Ethical perception skills and attitudes on ethics education. Journal of Business Ethics, 12(8), 601-610.
  • YALÇIN, Selçuk. (2011). “Muhasebe Meslek Mensupları ve İşletmelerin Etik Konusunda Tutumları: Türkiye Araştırması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ekim, 64, ss. 47-66.
  • YILDIZ, Gülsevil. (2011). “Muhasebe Mesleğinde Meslek Etiği ve Kayseri İl Merkezinde Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,36, 155-178.
  • YÜCEL, Recep. ve Cihat KARTAL (2014). “Muhasebecilerin Mesleki Uygulamalarındaki Etik Algılarına İlişkin Bir Araştırma”, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt. 4, sayı. 2, ss. 123-148.
  • http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/05/20150521.htm (Erişim 05/02/2018)
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a9487f36bc348.47520593 (TDK, Erişim Tarihi: 06.02.2018)
  • ACFE, (2016) “Hile ve Süistimal Raporu)” https://www.acfe.com/rttn2016/docs/2016-report-to-the-nations.pdf (Erişim Tarihi: 06.02.2018)

Muhasebe Meslek Mensupları, Muhasebe Çalışanları ve Meslek Mensubu Adaylarının Hile Tutumları ve Raporlama Eğilimlerinin İncelenmesi: Yozgat Örneği

Year 2018, Issue: 52, 213 - 240, 28.12.2018
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.399422

Abstract

Bu çalışmanın amacı hile senaryoları karşısında muhasebe meslek mensupları, muhasebe çalışanları ve işletme bölümü öğrencilerinin etik tutumları ve raporlama eğilimlerindeki farlılıkların incelenmesidir. Bu kapsamda çalışmada anket yöntemi uygulanmıştır. Toplam 282 katılımcıya ait veriler ışığında tek yönlü manova ve korelasyon analizi yöntemleri kullanılarak analizler yapılmıştır. Elde edilen bulgular üç katılımcı grup açısından etik tutumlar ve raporlama eğilimleri bakımından anlamlı farklılıklar olduğunu göstermektedir. Söz konusu farklılıklar katılımcı grupları, cinsiyet ve genel akademik not ortalaması alanlarında tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca etik tutum ve raporlama eğilimi arasında anlamlı ilişkiler olduğu da gözlemlenmiştir.

References

  • AĞYAR, Evren., Filiz A. KUTLUK, ve Emre CENGIZ (2012). “Meslek Yüksekokulları Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Sosyo-Ekonomik Değişkenler Işığında Mesleki Etiğe Bakış Açılarının İncelenmesi (Akdeniz Üniversitesi Örneği)”, Journal of Yasar University, 25-7, ss. 4203-4228.
  • AHMED, M. Mohamed., Kun Y. CHUNG, & John W. EICHENSEHER,. (2003). Business students' perception of ethics and moral judgment: A cross-cultural study. Journal of Business Ethics, 43(1), 89-102.
  • AKIN, Osman. ve Kürşat ÖZDAŞLI (2014). "Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Faaliyetlerinde Uymaları Gereken Etik İlkelere Uyma Düzeyine Yönelik Meslek Mensupları İle Meslek Yüksek Okulu Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Algıları", Muhasebeve Finansman Dergisi, Temmuz, ss. 59-74.
  • BAIRD, Jane. E. ve Robert C. ZELIN, (2008), “Understanding Employee Perceptions of Fradulent Activitiesand Their Propensity to Report Those Activities Using Anonymous Tip Lines: The Influence of Fraud Type, Propetrator Gender, and Observer Demographics”, Southern Business Review, 33, 1-14.
  • BOZKURT, Nejat. (2009). İşletmelerin Kara Deliği Hile. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • CURTIS, Mary. B. (2006). Whistleblower Mechanisms: A Study of the Perceptions of “Users” and “Responders”. The Institute of Internal Auditors.
  • DÖNMEZ, Adnan. ve Tamer KARAUSTA, (2011), “Çalışanların Mesleki Hile Algısı Ve İhbar Hattı Kullanarak Rapor Etme Eğilimleri Üzerine Akdeniz Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesinde Yapılan Bir Araştırma”, Mali Çözüm Dergisi, (104), 17-41.
  • ELIAS, Rafik. Z. (2002). Determinants of earnings management ethics among accountants. Journal of Business Ethics, 40(1), 33-45.
  • ERGÜN, Halil. ve Kudret GÜL (2005). “Muhasebe Mesleği Etik Kuralları ve Bu Kuralların Meslek Mensuplarınca Algılanışı”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, sayı. 25, ss. 144-154.
  • FATT, J. Poon. Teng. (1995). Ethics and the accountant. Journal of Business Ethics, 14(12), 997-1004.
  • FIDAN, Meral. E. ve Şerife SUBAŞI, (2014). “Muhasebe Meslek Mensubu Adaylarının Etik Algıları: İstanbul İli Örneği”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64, ss. 111-130.
  • FIOLLEAU, Krista., & KAPLAN, Steven. E. (2017). Recognizing ethical issues: An examination of practicing industry accountants and accounting students. Journal of Business Ethics, 142(2), 259-276.
  • GÜNEY, Cengiz. ve Mehmet S. BIÇER (2016). “Muhasebe Meslek Etiği Ve Erzincan İlinde Bir Araştırma”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt. 9, sayı. 45, ss. 790-802.
  • HACIHASANOĞLU, Tansel. ve Nevran KARACA (2015). “Potansiyel Muhasebe Meslek Mensuplarının Hile Algısı Üzerine Bozok Üniversitesi’nde Yapılan Bir Araştırma”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 117-130.
  • KONG, Chen., Ying H. FAN, Yan CHEN, Ruchuan J. JIANG,& Grantley TAYLOR, (2017). The Codes of Ethics for Accountants (Principles versus Rules)-A Student Sample Evidence. Journal of Business Ethics Education
  • KUTLU, H. Ali. (2008). “Muhasebe Meslek Mensupları Ve Çalışanlarının Etik İkilemleri: Kars Ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, sayı. 2, cilt. 63, ss. 143-170.
  • KUTLUK, A. Filiz. ve Ayten ERSOY (2011). “Muhasebe Meslek Üyelerinin Etik Yargı Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 11-3; ss. 425-438.
  • LIU, Chunhui., Lee J. YAO, & Nan HU (2012). Improving ethics education in accounting: Lessons from medicine and law. Issues in Accounting Education, 27(3), 671-690.
  • MIRSHEKARY, Soheila., & Rodney CARR (2015). Effects of exposure to unethical practices on the personal attitudes of accountants in small accounting firms. Journal of Management & Organization, 21(1), 98-106.
  • ÖZKAN, Azzem. ve Tansel HACIHASANOĞLU (2012). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Kişilik Özellikleri ve Etik Karar Verme Davranışları Arasındaki İlişkiler”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5-2; ss. 37-52.
  • RADTKE, R. Robin. (2000). The effects of gender and setting on accountants' ethically sensitive decisions. Journal of Business Ethics, 24(4), 299-312.
  • SAKARYA, Şakir. ve Suat KARA (2010). "Türkiye’de Muhasebe Meslek Etiğine Yönelik Düzenlemeler ve Meslek Mensupları Tarafından Algılanması Üzerine Bir Alan Araştırması", KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (18); ss. 57-72.
  • ŞIMGA-MUGAN, Can. & Dilek ÖNKAL-ATAY (2003). Contextual Effects on Ethical Sensitivity and Penalty Judgments, Teaching Business Ethics, 7(4), 341-363.
  • TSAHURIDU, E. Eva., & Elizabeth WALKER (2001). Idealism, gender and business decisions. Journal of Management & Organization, 7(1), 53-62.
  • WARD, S. Pinac., Dan R. WARD, & Alan B. DECK (1993). Certified public accountants: Ethical perception skills and attitudes on ethics education. Journal of Business Ethics, 12(8), 601-610.
  • YALÇIN, Selçuk. (2011). “Muhasebe Meslek Mensupları ve İşletmelerin Etik Konusunda Tutumları: Türkiye Araştırması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ekim, 64, ss. 47-66.
  • YILDIZ, Gülsevil. (2011). “Muhasebe Mesleğinde Meslek Etiği ve Kayseri İl Merkezinde Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,36, 155-178.
  • YÜCEL, Recep. ve Cihat KARTAL (2014). “Muhasebecilerin Mesleki Uygulamalarındaki Etik Algılarına İlişkin Bir Araştırma”, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt. 4, sayı. 2, ss. 123-148.
  • http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/05/20150521.htm (Erişim 05/02/2018)
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a9487f36bc348.47520593 (TDK, Erişim Tarihi: 06.02.2018)
  • ACFE, (2016) “Hile ve Süistimal Raporu)” https://www.acfe.com/rttn2016/docs/2016-report-to-the-nations.pdf (Erişim Tarihi: 06.02.2018)
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Hüseyin Temiz

Tansel Hacıhasanoğlu

Nurettin Özdemir

Publication Date December 28, 2018
Acceptance Date October 8, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 52

Cite

APA Temiz, H., Hacıhasanoğlu, T., & Özdemir, N. (2018). Muhasebe Meslek Mensupları, Muhasebe Çalışanları ve Meslek Mensubu Adaylarının Hile Tutumları ve Raporlama Eğilimlerinin İncelenmesi: Yozgat Örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(52), 213-240. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.399422

Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.