Cep telefonu sektörü, teknolojiyle beraber her
geçen yıl daha fazla gelişerek inovasyonun en önemli faktör olduğu bir sektör
haline gelmektedir. Her marka tüketiciyi daha iyiye ve daha yeniye kavuşturmak
için çaba göstermekte, yüzlerce ürün tasarlanmaktadır. Bu durum tüketicinin
karar vermesi için çok fazla faktörün ortaya çıkmasına neden olmaktadır.
Böylelikle özellikle cep telefonu pazarında müşteri memnuniyetini sağlamak
büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, Amerikan Müşteri Memnuniyeti Modeli (ACSI) ile
İzmir’de yaşayan ve akıllı telefon kullanan insanların cep telefonu markalarına
olan memnuniyet ve sadakatlerini araştırmaktır. Modelin test edilmesinde
Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) kullanılmıştır. Araştırma modelinde yer alan
faktörler; Algılan Kalite, Algılanan Değer, Müşteri Şikayetleri, Müşteri
Beklentileri ve Müşteri Sadakatidir. Çalışmada kullanılan veriler, İzmir’de
Bornova, Karşıyaka, Foça, Buca, Çiğli, Bayraklı ilçelerinde ikamet eden farklı
meslek ve yaş gruplarına ait kişiler arasından rastgele seçilen 319 kişiye
birebir görüşme neticesinde anket yapılarak elde edilmiştir. Çalışmada,
önerilen araştırma modeli YEM ile analiz edilmiş ve modelin uygunluğu çeşitli
uyum ölçütlerine göre değerlendirilmiştir. Model uyumu için hesaplanan
ki-kare değeri 290,60 ve (χ2/sd)
değeri ise 2,64 olarak hesaplanmıştır.
Verilerin analizlerden; memnuniyet ile şikâyet ve sadakat arasındaki
ilişki katsayıları sırasıyla 0,76 ve 0,94 olarak hesaplanmıştır.
Cep Telefonu Pazarı Müşteri Memnuniyeti ACSI Müşteri Sadakati Yapısal Eşitlik Modellemesi
The mobile phone sector is
becoming a sector where innovation is the most important factor by developing
more and more every year. Every brand strives to make the consumer better and
new, and hundreds of products are designed. This causes too many factors for
the consumer to make a decision. Thus, customer satisfaction in the mobile phone
market is of particular importance. The aim of this study is to investigate the
satisfaction and loyalty of mobile phone brands of people living in Izmir with
the American Customer Satisfaction Model (ACSI). Factors included in the
research model; Perceived Quality, Perceived Value, Customer Complaints,
Customer Expectations and Customer Loyalty. The data used in the study were
obtained by a one-to-one interview with 319 people randomly selected among
people belonging to different occupations and age groups residing in Bornova,
Karşıyaka, Foça, Buca, Çiğli and Bayraklı districts in İzmir. In this study,
the proposed research model was analyzed with SEM and the suitability of the
model was evaluated according to various compliance criteria. The calculated chi-square
value for the model fit is 290,60 and (χ2/sd) is calculated as 2,64.
Result of the analyzes; The path coefficients between satisfaction and
complaint and satisfaction and loyalty were calculated as 0.76 and 0.94,
respectively.
Mobile Phone Market Customer Satisfaction ACSI Customer Loyalty Structural Equation Model
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 54 |
ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.