Research Article
BibTex RIS Cite

YETKİNLİK MODELLEME: KOÇ YETKİNLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, Issue: 1 - 19th International Business Congress Special Issue, 357 - 374, 25.12.2020
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.846548

Abstract

Küreselleşme süreciyle birlikte İnsan Kaynakları Yönetiminde (İKY) yetkinlik kavramına verilen önem giderek artmış ve iş analizine dayalı uygulamalardan iş analizi ve yetkinlik analizinin birlikte ele alındığı uygulamalara geçilmiştir. Yetkinlik kavramının ülkemizde de önem kazanmaya başlamasıyla birçok işletme yetkinliğe dayalı insan kaynakları yönetimini benimsemeye başlamıştır. Bu kapsamda birçok meslekte çalışanlardan beklenen yetkinlikler uluslararası örgütlerin belirlediği kriterlere uygun hale getirilmiştir. 1990’lı yıllardan itibaren birçok ülkede meslek olarak tanınan koçluğun yetkinlikleri belirlenmiş, Türkiye’de ise Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) tarafından Koç Meslek Standardı, 2013 yılında Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Bu çalışmada, Anka Koçluk Eğitim Danışmanlık Belgelendirme A.Ş.’de, iş analizi ve yetkinlik modelleme çalışmaları ile belirlenmiş olan on sekiz adet koç mesleği (koçluk) yetkinliğinin, meslek profesyonelleri tarafından Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yöntemiyle karşılaştırmalı analizi yapılmıştır.

References

  • Akgeyik, T. (2019, 30 Ocak). İnsan Kaynaklarında Yetkinlik Yönetimi. Erişim adresi:https://www.academia.edu/30734196/%C4%B0nsan_Kaynaklar%C4%B1nda_Yetkinlik_Y%C3%B6netimi
  • Aydın, A. A. (2019). İş Analizi ve Yetkinlik Modelleme: Koç ve Koç Eğitmenine Yönelik Örnek Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cao D., Leung L. ve Law J. (2008). Modifying Inconsistent Comparison Matrix in Analytic Hierarchy Process: A Heuristic Approach. Decision Support Systems, 44(4): 944-953.
  • Capaldo, G. Iandoli, L. Zollo, G. (2006). A Situationalist Perspective To Competency Management. Human Resource Management, 45(3), 429-448.
  • Chou Y. ve Hsu Y. (2008). Human Resources For Science And Technology Analyzing Competitiveness Using The Analytic Hierarchy Process, Technology in Society, 30(2): 141- 153.
  • Dağdeviren, M., Eraslan E., Kurt M. (2005). Çalışanların Toplam İş Yükü Seviyelerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Model ve Uygulaması. Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 20 (4).
  • European Mentoring & Coaching Council. (2020, Şubat 5). Erişim adresi: https://emccturkey.org/hakkimizda/emcc-turkiye/
  • Gürel, A. (2006). İşletmelerde Personel Seçme ve Yerleştirmede Yetkinlik Yönetimi: Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü işletme Ana Bilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı.
  • International Coach Federation (2020, Şubat 5). Erişim adresi: http://www.icfturkey.org/icf-hakkinda/icf-turkiye/icf-turkiye-hakkinda/
  • Koç (Seviye 6) Ulusal Meslek Standardı. (2013). Resmi Gazete, (28692), Rev.01:06.12.2018-30617 (Mükerrer)
  • Kordon, E. (2006). Yetkinliklere Dayalı Kariyer Planlama ve Endüstri Mühendisliği Öğrencileri İçin Bir Uygulama. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Marrelli, A. F., Tondora, J., Hoge, M. A. (2005). Strategies for Developing Competency Models.  Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research. 32(5-6), 533-561.
  • McClelland, D. C. (1974). Testing for competence rather than for 'intelligence'. American Psychologist, 29(1), 59.
  • Saaty T.L. (1990). An Exposition of The AHP in Reply To The Paper Remarks On The Analytic Hierarchy Process. Management Science, 36(3): 259-268.
  • The Association for Coaching. (2020, Şubat 5). Erişim adresi: https://www.associationforcoaching.com/
  • The International Coaching Community. (2020, Şubat 5). Erişim adresi: https://internationalcoachingcommunity.com/about-icc/
  • Yılmaz M. (2010). Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) ve Bir Uygulama: Lider Bir Kütüphane Müdürü Seçimi. Türk Kütüphaneciliği, 24(2): 206-234.

COMPETENCY MODELING: A RESEARCH ON THE COMPARATIVE ANALYSIS OF THE COACHING COMPETENCIES

Year 2020, Issue: 1 - 19th International Business Congress Special Issue, 357 - 374, 25.12.2020
https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.846548

Abstract

With the globalization process, the importance given to the concept of competence in Human Resources Management (HRM) has gradually increased and instead of applications based on job analysis, applications where job analysis and competency analysis were handled together were started. The concept of competence has also started to gain importance in our country and many businesses have started to adopt competence-based human resources management. In this context, the competencies expected from employees in many professions have been adapted to the criteria determined by international organizations. Since the 1990s, coaching has been recognized as a profession in many countries and its competencies have been determined. In Turkey, Coach Professional Standard was published in the Official Gazette in 2013 and entered into force by Vocational Qualifications Authority (VQA). In this study, comparative analysis of eighteen coaching competencies determined by job analysis and competency modeling studies was carried out by professionals using Analytic Hierarchy Process (AHP) method in Anka Koçluk Eğitim Danışmanlık Belgelendirme A.Ş

References

  • Akgeyik, T. (2019, 30 Ocak). İnsan Kaynaklarında Yetkinlik Yönetimi. Erişim adresi:https://www.academia.edu/30734196/%C4%B0nsan_Kaynaklar%C4%B1nda_Yetkinlik_Y%C3%B6netimi
  • Aydın, A. A. (2019). İş Analizi ve Yetkinlik Modelleme: Koç ve Koç Eğitmenine Yönelik Örnek Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cao D., Leung L. ve Law J. (2008). Modifying Inconsistent Comparison Matrix in Analytic Hierarchy Process: A Heuristic Approach. Decision Support Systems, 44(4): 944-953.
  • Capaldo, G. Iandoli, L. Zollo, G. (2006). A Situationalist Perspective To Competency Management. Human Resource Management, 45(3), 429-448.
  • Chou Y. ve Hsu Y. (2008). Human Resources For Science And Technology Analyzing Competitiveness Using The Analytic Hierarchy Process, Technology in Society, 30(2): 141- 153.
  • Dağdeviren, M., Eraslan E., Kurt M. (2005). Çalışanların Toplam İş Yükü Seviyelerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Model ve Uygulaması. Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 20 (4).
  • European Mentoring & Coaching Council. (2020, Şubat 5). Erişim adresi: https://emccturkey.org/hakkimizda/emcc-turkiye/
  • Gürel, A. (2006). İşletmelerde Personel Seçme ve Yerleştirmede Yetkinlik Yönetimi: Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü işletme Ana Bilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı.
  • International Coach Federation (2020, Şubat 5). Erişim adresi: http://www.icfturkey.org/icf-hakkinda/icf-turkiye/icf-turkiye-hakkinda/
  • Koç (Seviye 6) Ulusal Meslek Standardı. (2013). Resmi Gazete, (28692), Rev.01:06.12.2018-30617 (Mükerrer)
  • Kordon, E. (2006). Yetkinliklere Dayalı Kariyer Planlama ve Endüstri Mühendisliği Öğrencileri İçin Bir Uygulama. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Marrelli, A. F., Tondora, J., Hoge, M. A. (2005). Strategies for Developing Competency Models.  Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research. 32(5-6), 533-561.
  • McClelland, D. C. (1974). Testing for competence rather than for 'intelligence'. American Psychologist, 29(1), 59.
  • Saaty T.L. (1990). An Exposition of The AHP in Reply To The Paper Remarks On The Analytic Hierarchy Process. Management Science, 36(3): 259-268.
  • The Association for Coaching. (2020, Şubat 5). Erişim adresi: https://www.associationforcoaching.com/
  • The International Coaching Community. (2020, Şubat 5). Erişim adresi: https://internationalcoachingcommunity.com/about-icc/
  • Yılmaz M. (2010). Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) ve Bir Uygulama: Lider Bir Kütüphane Müdürü Seçimi. Türk Kütüphaneciliği, 24(2): 206-234.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Enver Aydoğan

Ayşegül Alev Aydın This is me

Publication Date December 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 1 - 19th International Business Congress Special Issue

Cite

APA Aydoğan, E., & Aydın, A. A. (2020). YETKİNLİK MODELLEME: KOÇ YETKİNLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(1), 357-374. https://doi.org/10.18070/erciyesiibd.846548

TRDizinlogo_live-e1586763957746.pnggoogle-scholar.jpgopen-access-logo-1024x416.pngdownload.jpgqMV-nsBH.pngDRJI-500x190.jpgsobiad_2_0.pnglogo.pnglogo.png  arastirmax_logo.gif17442EBSCOhost_Flat.png?itok=f5l7Nsj83734-logo-erih-plus.jpgproquest-300x114.jpg

ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr

Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

 88x31.png