BibTex RIS Cite

DEPARTMANLI MAĞAZALARDA MOTİVASYON ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2005, Issue: 25, 1 - 26, 01.02.2005

Abstract

Diğer sektörlerde olduğu gibi, hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin başarısında da çalışanların motivasyonu önemli bir konudur. Ancak, işgörenleri motive etmek kolay bir iş değildir. Çünkü, motivasyonu etkileyen çok sayıda değişken vardır ve motivasyon faktörleri kişiden kişiye değişmektedir. Bu çalışmada, departmanlı mağazalarda çalışan personelin motivasyonunu etkileyen faktörler belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, departmanlı bir mağazada anket yöntemi kullanılarak bir araştırma yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, iş güvencesi, amir ile iyi ilişkiler, adil bir performansa dayalı ücret ve takdir sistemi, iş arkadaşlarıyla işbirliğine ve güvene dayanan ilişkiler, uygun çalışma ortamı, ekip çalışması yapılması, bireye yeteneğine uygun önemli/çekici işler verilmesi ve iş rotasyonunun hizmet personelinin motivasyon düzeyini olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca, motivasyon düzeyi ile performans düzeyi arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür

References

  • ABAY, M. (2004), Otel İşletmelerinde Çalışan Personelin Motivasyon Sorunlarına Yönelik Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği A.B.D.
  • ALKIŞ, H. (2001), Çalışanların Performansının Artırılmasında Yöneticilerin Kullandıkları Motivasyon Araçları Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Emstitüsü.
  • BATMAZ, Ş. (2002), “Örgütlerde Motivasyonun Önemi”, Standart Dergisi, Kasım, ss.45-48.
  • BELILOS, C. (1999), “How Can I Motivate My Employeees”,CHIC Hospitality Consulting Services”, İnternet Adresi: http://www.easytraining.com/motivation.html, Erişim Tarihi:24.11.2005
  • BOYETT, J.H. and J.T. BOYETT (1999), “Four Essentials for Motivating Employees in a Changing Environment”, Innovative Leader, 8 (10), pp.45-51.
  • BUCK, J., D. LUCAS and M. MOTLUCK (2003), “Perceptions Among Potential Employers And Business Students at Christian Colleges Regarding Work- Related Motivators: Multi-Country Investigation”, 19thAnnual CBFA Conference at Regent University, USA.
  • CREECH, R. (1995), “Employee Motivation”, Management Quarterly, 36 (2), pp.33-40.
  • ÇELTEK, E. (2003), Motivasyon Yönetimi, İşgüç Dergisi, 6 (1), ss.8-17.
  • DİLEKOĞLU, H. (2003), “Motivasyon Araçları ve Kayseri’deki Kamu-Özel Sağlık Sektöründe Çalışan Sağlık Personelinin Motivasyon Araçlarına Bakışları İle İlgili Bir Araştırma”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İnternet Adresi: http://sbe.erciyes.edu.tr/tez-listesi.html, Erişim Tarihi: 12.11.2005.
  • DOMEYER, D. (1998), “Building and Maintaining Employee Motivation”, Women İn Business, 50 (6), p. 32.
  • EREN, E. (2004), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, 8.Baskı, Beta Yay.
  • FİLİZ, A. (2004), “Motivasyon ile Performansın Yükseltilmesi”, Sektörel Tanıtım Dergisi, Eylül, ss.8-17.
  • FORREST, C. (2004), “Tips On Motivation”, İnternet Adresi: http://www.Dba.Co.Uk/, Erişim Tarihi:28.10.2005.
  • GENÇ, N. (2004), Yönetim ve Organizasyon: Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • GIBBONS, R. (1998), “Incentives in Organizations”, Journal of Economic Perspective, 12, pp.115-132.
  • GOOD, L. and B. NELSON (1997), “Motivate Employees According to Temperament”, HR Magazine, 42 (3), p.51.
  • GÜLÜM, M. (1998), Geçmişten Günümüze Motivasyon Teknikleri ve Türk Sanayi İşletmelerindeki Uygulamaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ç.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kasım-Adana.
  • HAGEMANN, G. (1997), Motivasyon El Kitabı, Rota Yayınları, İstanbul.
  • HISE, P. (1993), Motivation Inclination, Inc., 15 (18), August 28.
  • KEENAN, K. (1996), Motivasyon, (çev: Ergin Koparan), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • KOÇEL, T. (2003), İşletme Yöneticiliği, 9. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • KOVACH, K.A. (1995), “Employee Motivation: Addressing A Crucial Factor in Your Organization’s Performance”, Employee Relations Today, (22) 2, pp. 93-105.
  • KUŞLUVAN, Z.A. (1999), “Örgütlerde Motivasyonun Önemi ve Kullanılan Motivasyon Araçları”, İnsan Kaynakları ve Yönetim Dergisi-Human Resources, 3 (3), Temmuz-Ağustos.
  • LINDNER, J.R. (1998), “Understanding Employee Motivation”, Journal of Extension, 36 (3), pp.28-43.
  • LOVIO-GEORGE, C. (1992), “What Motivates Best?”, Sales And Marketing Management, 144 (4), pp.113-114.
  • McGEE, M.K. and M. FILON (1996), “If You Want Workers To Be More Productive, Energize Them”, Information Week, 574, p.90.
  • McLLROY, K. (1997), “Motivating Your Staff: It’s Simply Difficult”, Management Accounting, 75 (4), p.44.
  • McNAMARA, C. (2003), “Basics About Employee Motivation-Including Steps You Can Take”, İnternet Adresi: http://www.managementhelp.org/guiding/motivate/, Erişim Tarihi: 24.10.2005.
  • MEDCOF, J.W. and P.A. HAUSDORF (1995), “Instruments to Measure Opportunities to Satisfy Needs and Degree of Satisfaction of Needs in The Workplace”, Journal of Occupation and Organizatinal Psychology, 68 (3), pp.193-199.
  • NELSON, B. (1996), “Dump the Cash, Load on The Praise”, Personnel Journal/ACC Communications, July.
  • ORAL, S. ve Z. KUŞLUVAN (1997), “Motivasyon Konusunda Oluşturulan Yaklaşımlar ve İşletmelerde Motivasyonu Artırmaya Yönelik Olarak Kullanılan Araçlar”, Verimlilik Dergisi, Sayı: 3, ss.31-46.
  • OSTERLAH, M., B.S. FREY and J. FROST (2001), “Managing Motivation, Organization and Governance”, Journal of Management and Governance, 23 August, pp.52-65.
  • ÖZTÜRK, Z. ve H. DÜNDAR (2003), “Örgütsel Motivasyon ve Kamu Çalışanlarını Motive Eden Faktörler”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4 (2), ss.57-67.
  • PARS, F. ve O.Ç. ŞİVE (1996), “İş Yerinde Motivasyon”, Human Resources: İnsan Kaynakları ve Yönetim Dergisi, Aralık, (1) 2, s.10-11.
  • PINDER, C.C. (1998), Work Motivation in Organizational Behavior, Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • SABUNCUOĞLU, Z. ve M. TÜZ (2001), Örgütsel Psikoloji, 4.Baskı, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • SAPANCALI, F. (1993), “Çalışanların Güdülenmesinde Kullanılan Özendirici Araçlar”, Verimlilik Dergisi, 4, ss.55-74.
  • TAŞPINAR, F. (2005), Konaklama İşletmelerinde Motivasyon Araçları ve Bir Araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • UÇKUN, C.G. ve E. PELİT (2003), “Hizmet İşletmelerinde İşgören Motivasyonunun Önemi ve Verimliliğe Etkisi”, Standart Dergisi, Ocak, ss.49-54.
  • ÜNER, M.M. ve S. ALKİBAY (2001), “Algılama Haritaları: Departmanlı Mağazalar Üzerine Ampirik Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3, ss.79-110.
  • WILEY, C. (1997), “What Motivates Employees According to Over 40 Years of Motivation Surveys”, International Journal of Manpower, 18 (3), pp.263-80.
  • WILLIAMS, A. E., S.V. LANKFORD and D.G. DEGRAAF (1999), “How Managers Perceive Factors That Impact Employee Motivation: An Application of Pathfinder Analysis”, Journal of Park and Recreation Administration, 17 (2), pp.84-106.
  • YAŞA, F. (1999), “Çalışanı Düşünmeyen Müşteriyi Kaybeder”, Hürriyet İnsan Kaynakları, 18 Temmuz, Sayı:141.
  • YEARTA, S.K., S. MAITLIS, and R.B. BRINER (1995), “An Exploratory Study of Goal Setting in Theory And Practice: A Motivational Technique That Works?”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 68, p.3.
  • YILMAZ, H. (1999), “İşletmelerde Takım Çakışması Yoluyla Motivasyon”, Standart Dergisi, Nisan, 38 (448), ss.28-33.
Year 2005, Issue: 25, 1 - 26, 01.02.2005

Abstract

References

  • ABAY, M. (2004), Otel İşletmelerinde Çalışan Personelin Motivasyon Sorunlarına Yönelik Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği A.B.D.
  • ALKIŞ, H. (2001), Çalışanların Performansının Artırılmasında Yöneticilerin Kullandıkları Motivasyon Araçları Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Emstitüsü.
  • BATMAZ, Ş. (2002), “Örgütlerde Motivasyonun Önemi”, Standart Dergisi, Kasım, ss.45-48.
  • BELILOS, C. (1999), “How Can I Motivate My Employeees”,CHIC Hospitality Consulting Services”, İnternet Adresi: http://www.easytraining.com/motivation.html, Erişim Tarihi:24.11.2005
  • BOYETT, J.H. and J.T. BOYETT (1999), “Four Essentials for Motivating Employees in a Changing Environment”, Innovative Leader, 8 (10), pp.45-51.
  • BUCK, J., D. LUCAS and M. MOTLUCK (2003), “Perceptions Among Potential Employers And Business Students at Christian Colleges Regarding Work- Related Motivators: Multi-Country Investigation”, 19thAnnual CBFA Conference at Regent University, USA.
  • CREECH, R. (1995), “Employee Motivation”, Management Quarterly, 36 (2), pp.33-40.
  • ÇELTEK, E. (2003), Motivasyon Yönetimi, İşgüç Dergisi, 6 (1), ss.8-17.
  • DİLEKOĞLU, H. (2003), “Motivasyon Araçları ve Kayseri’deki Kamu-Özel Sağlık Sektöründe Çalışan Sağlık Personelinin Motivasyon Araçlarına Bakışları İle İlgili Bir Araştırma”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İnternet Adresi: http://sbe.erciyes.edu.tr/tez-listesi.html, Erişim Tarihi: 12.11.2005.
  • DOMEYER, D. (1998), “Building and Maintaining Employee Motivation”, Women İn Business, 50 (6), p. 32.
  • EREN, E. (2004), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, 8.Baskı, Beta Yay.
  • FİLİZ, A. (2004), “Motivasyon ile Performansın Yükseltilmesi”, Sektörel Tanıtım Dergisi, Eylül, ss.8-17.
  • FORREST, C. (2004), “Tips On Motivation”, İnternet Adresi: http://www.Dba.Co.Uk/, Erişim Tarihi:28.10.2005.
  • GENÇ, N. (2004), Yönetim ve Organizasyon: Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • GIBBONS, R. (1998), “Incentives in Organizations”, Journal of Economic Perspective, 12, pp.115-132.
  • GOOD, L. and B. NELSON (1997), “Motivate Employees According to Temperament”, HR Magazine, 42 (3), p.51.
  • GÜLÜM, M. (1998), Geçmişten Günümüze Motivasyon Teknikleri ve Türk Sanayi İşletmelerindeki Uygulamaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ç.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kasım-Adana.
  • HAGEMANN, G. (1997), Motivasyon El Kitabı, Rota Yayınları, İstanbul.
  • HISE, P. (1993), Motivation Inclination, Inc., 15 (18), August 28.
  • KEENAN, K. (1996), Motivasyon, (çev: Ergin Koparan), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • KOÇEL, T. (2003), İşletme Yöneticiliği, 9. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • KOVACH, K.A. (1995), “Employee Motivation: Addressing A Crucial Factor in Your Organization’s Performance”, Employee Relations Today, (22) 2, pp. 93-105.
  • KUŞLUVAN, Z.A. (1999), “Örgütlerde Motivasyonun Önemi ve Kullanılan Motivasyon Araçları”, İnsan Kaynakları ve Yönetim Dergisi-Human Resources, 3 (3), Temmuz-Ağustos.
  • LINDNER, J.R. (1998), “Understanding Employee Motivation”, Journal of Extension, 36 (3), pp.28-43.
  • LOVIO-GEORGE, C. (1992), “What Motivates Best?”, Sales And Marketing Management, 144 (4), pp.113-114.
  • McGEE, M.K. and M. FILON (1996), “If You Want Workers To Be More Productive, Energize Them”, Information Week, 574, p.90.
  • McLLROY, K. (1997), “Motivating Your Staff: It’s Simply Difficult”, Management Accounting, 75 (4), p.44.
  • McNAMARA, C. (2003), “Basics About Employee Motivation-Including Steps You Can Take”, İnternet Adresi: http://www.managementhelp.org/guiding/motivate/, Erişim Tarihi: 24.10.2005.
  • MEDCOF, J.W. and P.A. HAUSDORF (1995), “Instruments to Measure Opportunities to Satisfy Needs and Degree of Satisfaction of Needs in The Workplace”, Journal of Occupation and Organizatinal Psychology, 68 (3), pp.193-199.
  • NELSON, B. (1996), “Dump the Cash, Load on The Praise”, Personnel Journal/ACC Communications, July.
  • ORAL, S. ve Z. KUŞLUVAN (1997), “Motivasyon Konusunda Oluşturulan Yaklaşımlar ve İşletmelerde Motivasyonu Artırmaya Yönelik Olarak Kullanılan Araçlar”, Verimlilik Dergisi, Sayı: 3, ss.31-46.
  • OSTERLAH, M., B.S. FREY and J. FROST (2001), “Managing Motivation, Organization and Governance”, Journal of Management and Governance, 23 August, pp.52-65.
  • ÖZTÜRK, Z. ve H. DÜNDAR (2003), “Örgütsel Motivasyon ve Kamu Çalışanlarını Motive Eden Faktörler”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4 (2), ss.57-67.
  • PARS, F. ve O.Ç. ŞİVE (1996), “İş Yerinde Motivasyon”, Human Resources: İnsan Kaynakları ve Yönetim Dergisi, Aralık, (1) 2, s.10-11.
  • PINDER, C.C. (1998), Work Motivation in Organizational Behavior, Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • SABUNCUOĞLU, Z. ve M. TÜZ (2001), Örgütsel Psikoloji, 4.Baskı, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • SAPANCALI, F. (1993), “Çalışanların Güdülenmesinde Kullanılan Özendirici Araçlar”, Verimlilik Dergisi, 4, ss.55-74.
  • TAŞPINAR, F. (2005), Konaklama İşletmelerinde Motivasyon Araçları ve Bir Araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • UÇKUN, C.G. ve E. PELİT (2003), “Hizmet İşletmelerinde İşgören Motivasyonunun Önemi ve Verimliliğe Etkisi”, Standart Dergisi, Ocak, ss.49-54.
  • ÜNER, M.M. ve S. ALKİBAY (2001), “Algılama Haritaları: Departmanlı Mağazalar Üzerine Ampirik Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3, ss.79-110.
  • WILEY, C. (1997), “What Motivates Employees According to Over 40 Years of Motivation Surveys”, International Journal of Manpower, 18 (3), pp.263-80.
  • WILLIAMS, A. E., S.V. LANKFORD and D.G. DEGRAAF (1999), “How Managers Perceive Factors That Impact Employee Motivation: An Application of Pathfinder Analysis”, Journal of Park and Recreation Administration, 17 (2), pp.84-106.
  • YAŞA, F. (1999), “Çalışanı Düşünmeyen Müşteriyi Kaybeder”, Hürriyet İnsan Kaynakları, 18 Temmuz, Sayı:141.
  • YEARTA, S.K., S. MAITLIS, and R.B. BRINER (1995), “An Exploratory Study of Goal Setting in Theory And Practice: A Motivational Technique That Works?”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 68, p.3.
  • YILMAZ, H. (1999), “İşletmelerde Takım Çakışması Yoluyla Motivasyon”, Standart Dergisi, Nisan, 38 (448), ss.28-33.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Yrd. Doç. Dr. Ferit Ölçer This is me

Publication Date February 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Issue: 25

Cite

APA Ölçer, Y. . D. . D. . F. (2005). DEPARTMANLI MAĞAZALARDA MOTİVASYON ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(25), 1-26.

Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.