BibTex RIS Cite

TATİL TURİZMİNDE TURİSTLERİN KONAKLAMA İŞLETMESİ TERCİHİNDE KÜLTÜRÜN ETKİSİ

Year 2009, Issue: 34, 91 - 116, 18.05.2015

Abstract

Bir konaklama işletmesinin, farklı kültürlere mensup turistlere etkili bir şekilde hitap edebilmesi, tüketici tatminini belirleyen önemli bir unsurdur. Turistlerin konaklamalarından tatmin olarak, tekrar aynı konaklama işletmelerini tercih etmeleri veya çevresindekilere önermeleri, hem konaklama işletmelerinin kârını artacaktır hem de bu durum ülke ekonomisine olumlu katkı sağlayacaktır. Bu çalışmada, farklı kültüre mensup turistlerin konaklama işletmesi tercihleri ve konaklama işletmelerinden beklentileri arasında farklılık olup olmadığı araştırılmış ve tüketici tatmininin sağlanabilmesi için konaklama işletmesinde sunulması gereken hizmetler belirlenmeye çalışılmıştır.

Araştırma yaklaşımı olarak, tanımlayıcı araştırma modelinden; veri toplama tekniği olarak da yüz yüze anket uygulama yönteminden faydalanılmıştır.

Yapılan analizler neticesinde; bireyci kültüre mensup turistlerin tek başına seyahatleri esnasında en fazla “5 yıldızlı”, toplumcuların ise “3 yıldızlı” otelleri; bireyci kültüre mensup turistlerin aileleriyle beraber seyahatleri esnasında en fazla “4 yıldızlı”, toplumcuların ise “5 yıldızlı” otelleri; bireyci kültüre mensup turistlerin arkadaşlarıyla beraber seyahatleri esnasında en fazla “4 yıldızlı”, toplumcuların ise “5 yıldızlı” otelleri tercih ettikleri saptanmıştır.

References

  • AHUVIA, Aaron C.; (2002), “Individualism/Collectivism and Cultures of Happiness: A Theoretical Conjecture On The Relationship Between Consumption, Culture And Subjective Well-Being At The National Level”, Journal of Happiness Studies 3, ss. 23–36.
  • AKAT, Ömer; (1996), Uluslararası Pazarlama Karması ve Yönetimi, 1.Baskı, Ekin Kitabevi, Bursa, 275s.
  • AVCIKURT, Cevdet; (2003), Turizm Sosyolojisi; Detay Yayıncılık, Balıkesir, 144s.
  • BAYMUR, Feriha; (1984), Genel Psikoloji, 5.Baskı, nkılâp ve Aka Kitapevle- ri, stanbul, 319s.
  • B LG Ç, brahim; (2007), Sakarya Yaylalarının Turizm Açısından Pazarla- nabilirli i: Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Sakarya Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü Basılmamı Yüksek Lisans Tezi, Sakarya, 150s.
  • BOCK, Philip K.; (Çeviren: N. Serpil Altuntek), (2001), nsan Davranı ının Kültürel Temelleri (Psikolojik Antropoloji), mge Kitabevi, Ankara, 482s.
  • CROTTS, John C. ve Ron ERDMANN; (2000), “ Does National Culture Influence Consumers’ Evaluation of Travel Services? A Test of Hofstede’s Model of Cross-Cultural Differences”, Managing Service Quality, 10(6), ss. 410–418.
  • ÇAKICI, Celil; (1999), “Turist Satın Alma Davranı larının Otel letmecili i Açı- sından ncelenmesi”, Pazarlama Dünyası, Kasım-Aralık, 78(13), ss. 31– 37.
  • DEREL , Ayça; (2002), Uluslararası Pazarlamada Farklı Kültürlerin Etki- leri, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamı Yük- sek Lisans Tezi, stanbul, 139s.
  • ERBA I, Ali; (2006), “Satın Alma Davranı ını Etkileyen Kültürel Faktörlerin Kalite Tanımlaması Üzerindeki Etkileri”, Pazarlama Dünyası, Ka- sım-Aralık, Sayı: 2006–6, Yıl: 20, ss. 43–46.
  • GANNON, Martin J. ve Karen L. NEWMAN; (2002), The Blackwell Handbook of Cross-Cultural Management, Blackwell Publishers Ltd., Oxford, 509s.
  • GELFAND, Michele J.; Harry C. TR AND S ve Darius K-S. CHAN; (1996), “Individualism Versus Collectivism or Versus Authoritarianism?”, European Journal of Social Psychology, Vol.26, ss. 397–410.
  • GÖKÇE, Birsen; (1992), Toplumsal Bilimlerde Ara tırma, Geni letilmi kinci Basım, Sava Yayınları, Ankara, 412s.
  • ÇÖZ, Orhan, (2001), Turizm letmelerinde Pazarlama: lkeler ve Uygulamalar,
  • Geni letilmi 2. Basım, Anatolia Yayıncılık, Ankara, 230s.
  • KA ITÇIBA I, Çi dem; (2000), Kültürel Psikoloji-Kültür Ba lamında nsan ve Aile, Sosyal Psikoloji Dizisi: 2, Evrim Yayınevi, stanbul, 296s.
  • KASHIMA, Yoshihisa, Emiko KASH MA, Chi-Yue CH U, ve di erleri; (2005), “Culture, Essentialism, and Agency: Are Individuals Universally Believed To Be More Real Entities Than Groups?”, European Journal of Social Psychology 35, ss. 147–169.
  • KAZIMLAR, Enis; (1998), Dı Pazar Ara tırmasında Kültürel Faktörlerin Etkileri Üzerine Bir Uygulama, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilim- ler Enstitüsü Basılmamı Yüksek Lisans Tezi, Eski ehir, 134s.
  • KESSLER, Gerhard; (Çeviren: Z. Fahri Fındıko lu), (1985), Sosyolojiye Ba - langıç, Gözden Geçirilmi 2. Baskı, Venüs Ofset, stanbul, 207s.
  • KILIÇLAR, Arzu ve Ahmet TAYFUN; (2001), “Uluslararası Pazar Seçim Sü- resi: Kaplıca Turizmi çin Bir Model Önerisi”, Gazi Üniversitesi Tica- ret ve Turizm E itim Fakültesi Dergisi, Sayı: 5, Yıl: 2001, ss. 55–72.
  • KIM, Vichol; Harry TR AND S, Çi dem KA ITÇIBA I, Sang-Chin CHO ve Gene YOON; (1994), Individualism and Collectivism: Theory, Method, and Applications, Sage Publications Ltd., California, 331s.
  • KOTLER, Philip; (Çeviren: Yaman Erdal), (1984), Pazarlama Yönetimi (Cilt I), 3. Basım, Beta Basım Yayım Da ıtım, stanbul, 461s.
  • KRECH, David; Richard S. CRUTCHF ELD ve Egerton L. BALLACHEY; (Çeviren: Mümtaz Turhan), (1983), Cemiyet çinde Fert ( kinci Ki- tap), kinci Basım, B L M ve KÜLTÜR ESERLER D Z S , Milli E itim Basımevi, stanbul, 438s.
  • KURTULU , Kemal; (2004), Pazarlama Ara tırmaları, Geni letilmi 7.Basım, Literatür Yayıncılık, stanbul, 851s.
  • LUKES, Teven; (Çeviren: smail Serin), (1995), Bireycilik, Ark Yayınevi, Ankara, 189s.
  • ODABA I, Yavuz; (1996), Tüketici Davranı ı ve Pazarlama Stratejisi, Ana- dolu Üniversitesi letme Fakültesi Yayınları No:2, Eski ehir, 207s.
  • OREL, Fatma Demirci ve lgar MEMMEDOV; (2003), Turizmde Hizmet Pazarlaması Türkiye Açısından Rusya Pazarı, Karahan Kitabevi, Adana, 206s.
  • PIZAM, Abraham ve Yoel MANSFELD; (1999), Consumer Behavior in Travel and Tourism, The Haworth Pres, New York, 529s.
  • PRENS, Sabahattin; (1965), Türkiye Nasıl Kurtarılabilir?, Sosyologlar Dizisi No: 1, Ekin Basımevi, Elif Yayınları: 17, stanbul, 53s.
  • REISINGER, Yvette ve Lindsay TURNER; (1997), “Cross-Cultural Differences in Tourism: Indonesian Tourists in Australia”, Tourism Management, 18 (3), ss. 139–147.
  • RIZAO LU, Bahattin; (2003), Turizm Davranı ı, Detay Yayıncılık, Ankara, 323s.
  • SAKALLI, Nuray; (2001), Sosyal Etkiler: Kim Kimi Nasıl Etkiler?, mge Kitabevi, Ankara, 257s.
  • SARGUT, Selami; (2001), Kültürler Arası Farklıla ma ve Yönetim, Geni le- tilmi 2.Baskı, mge Kitabevi, Ankara, 251s.
  • SENCER, Muzaffer ve Yakut SENCER; (1978), Toplumsal Ara tırmalarda Yöntembilim, Türkiye ve Orta Do u Amme daresi Enstitüsü Yayın- ları No: 172, Do an Basımevi, Ankara, 768s.
  • SUKBIN, Cha; Ken W.Mc CLEARY ve Muzaffer UYSAL, (1997), “Yurtdı ına Çıkan Japon Turistlerin Seyahat Güdüleri: “Faktör-Kümelere Bölme” Yakla ımı”, Turizmde Seçme Makaleler: 27, TUGEV Yayını No: 41, ss.46-68.
  • SWARBROOKE, John ve Susan HORNER; (2004), Consumer Behaviour in Tourism, Martins the Printers, Oxford, 453s.
  • TORLAK, Ömer; (1995), “Pazarlama Yönetiminde Toplumsal ve Kurumsal Kültürün Yeri ve Önemi”, Pazarlama Dünyası, Mayıs-Haziran, 9 (51), ss. 29–31.
  • TRIANDIS, Harry C.; (1994), Culture and Social Behavior, McGraw-Hill, Inc., New York, 330s.
  • TRIANDIS, Harry C.; (1995), Individualism and Collectivism, Westview Pres., Boulder, Colorado, 259s.
  • TRIANDIS, Harry C.; (1999), “Cross-Cultural Psychology”, Asian Journal of Social Psychology 2, Blackwell Publishers Ltd with the Asian Association of Social Psychology and the Japanese Group Dynamics Association 1999, ss. 127–143.
  • ULUÇ, Güliz; (2001), “Kültürlerarası leti im ve Melez Kültürler”, Maltepe Üniversitesi leti im Fakültesi Dergisi, Sayı: 2001/1, ss. 55–64.
  • USAL, Alpaslan; (1984), Turizm Pazarlaması, Okan Da ıtımcılık Yayıncılık Ltd. ti., zmir, 190s.
  • VINKEN, Henk; Joseph SOETERS ve Peter ESTER; (2004), Comparing Cultures: Dimensions of Culture in a Comparative Perspective, Brill Academic Publishers, London, 321s.
  • WOODSIDE, Arch G. ve Jeffrey A. CARR; (1989), “Tüketicinin Karar Alması ve Alternatif Pazarlama Stratejileri: Turizm Pazarlamasına Uygulanması”, Turizmde Seçme Makaleler: 3, TUGEV Yayını No: 8, ss. 45–62.
Year 2009, Issue: 34, 91 - 116, 18.05.2015

Abstract

References

  • AHUVIA, Aaron C.; (2002), “Individualism/Collectivism and Cultures of Happiness: A Theoretical Conjecture On The Relationship Between Consumption, Culture And Subjective Well-Being At The National Level”, Journal of Happiness Studies 3, ss. 23–36.
  • AKAT, Ömer; (1996), Uluslararası Pazarlama Karması ve Yönetimi, 1.Baskı, Ekin Kitabevi, Bursa, 275s.
  • AVCIKURT, Cevdet; (2003), Turizm Sosyolojisi; Detay Yayıncılık, Balıkesir, 144s.
  • BAYMUR, Feriha; (1984), Genel Psikoloji, 5.Baskı, nkılâp ve Aka Kitapevle- ri, stanbul, 319s.
  • B LG Ç, brahim; (2007), Sakarya Yaylalarının Turizm Açısından Pazarla- nabilirli i: Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Sakarya Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü Basılmamı Yüksek Lisans Tezi, Sakarya, 150s.
  • BOCK, Philip K.; (Çeviren: N. Serpil Altuntek), (2001), nsan Davranı ının Kültürel Temelleri (Psikolojik Antropoloji), mge Kitabevi, Ankara, 482s.
  • CROTTS, John C. ve Ron ERDMANN; (2000), “ Does National Culture Influence Consumers’ Evaluation of Travel Services? A Test of Hofstede’s Model of Cross-Cultural Differences”, Managing Service Quality, 10(6), ss. 410–418.
  • ÇAKICI, Celil; (1999), “Turist Satın Alma Davranı larının Otel letmecili i Açı- sından ncelenmesi”, Pazarlama Dünyası, Kasım-Aralık, 78(13), ss. 31– 37.
  • DEREL , Ayça; (2002), Uluslararası Pazarlamada Farklı Kültürlerin Etki- leri, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamı Yük- sek Lisans Tezi, stanbul, 139s.
  • ERBA I, Ali; (2006), “Satın Alma Davranı ını Etkileyen Kültürel Faktörlerin Kalite Tanımlaması Üzerindeki Etkileri”, Pazarlama Dünyası, Ka- sım-Aralık, Sayı: 2006–6, Yıl: 20, ss. 43–46.
  • GANNON, Martin J. ve Karen L. NEWMAN; (2002), The Blackwell Handbook of Cross-Cultural Management, Blackwell Publishers Ltd., Oxford, 509s.
  • GELFAND, Michele J.; Harry C. TR AND S ve Darius K-S. CHAN; (1996), “Individualism Versus Collectivism or Versus Authoritarianism?”, European Journal of Social Psychology, Vol.26, ss. 397–410.
  • GÖKÇE, Birsen; (1992), Toplumsal Bilimlerde Ara tırma, Geni letilmi kinci Basım, Sava Yayınları, Ankara, 412s.
  • ÇÖZ, Orhan, (2001), Turizm letmelerinde Pazarlama: lkeler ve Uygulamalar,
  • Geni letilmi 2. Basım, Anatolia Yayıncılık, Ankara, 230s.
  • KA ITÇIBA I, Çi dem; (2000), Kültürel Psikoloji-Kültür Ba lamında nsan ve Aile, Sosyal Psikoloji Dizisi: 2, Evrim Yayınevi, stanbul, 296s.
  • KASHIMA, Yoshihisa, Emiko KASH MA, Chi-Yue CH U, ve di erleri; (2005), “Culture, Essentialism, and Agency: Are Individuals Universally Believed To Be More Real Entities Than Groups?”, European Journal of Social Psychology 35, ss. 147–169.
  • KAZIMLAR, Enis; (1998), Dı Pazar Ara tırmasında Kültürel Faktörlerin Etkileri Üzerine Bir Uygulama, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilim- ler Enstitüsü Basılmamı Yüksek Lisans Tezi, Eski ehir, 134s.
  • KESSLER, Gerhard; (Çeviren: Z. Fahri Fındıko lu), (1985), Sosyolojiye Ba - langıç, Gözden Geçirilmi 2. Baskı, Venüs Ofset, stanbul, 207s.
  • KILIÇLAR, Arzu ve Ahmet TAYFUN; (2001), “Uluslararası Pazar Seçim Sü- resi: Kaplıca Turizmi çin Bir Model Önerisi”, Gazi Üniversitesi Tica- ret ve Turizm E itim Fakültesi Dergisi, Sayı: 5, Yıl: 2001, ss. 55–72.
  • KIM, Vichol; Harry TR AND S, Çi dem KA ITÇIBA I, Sang-Chin CHO ve Gene YOON; (1994), Individualism and Collectivism: Theory, Method, and Applications, Sage Publications Ltd., California, 331s.
  • KOTLER, Philip; (Çeviren: Yaman Erdal), (1984), Pazarlama Yönetimi (Cilt I), 3. Basım, Beta Basım Yayım Da ıtım, stanbul, 461s.
  • KRECH, David; Richard S. CRUTCHF ELD ve Egerton L. BALLACHEY; (Çeviren: Mümtaz Turhan), (1983), Cemiyet çinde Fert ( kinci Ki- tap), kinci Basım, B L M ve KÜLTÜR ESERLER D Z S , Milli E itim Basımevi, stanbul, 438s.
  • KURTULU , Kemal; (2004), Pazarlama Ara tırmaları, Geni letilmi 7.Basım, Literatür Yayıncılık, stanbul, 851s.
  • LUKES, Teven; (Çeviren: smail Serin), (1995), Bireycilik, Ark Yayınevi, Ankara, 189s.
  • ODABA I, Yavuz; (1996), Tüketici Davranı ı ve Pazarlama Stratejisi, Ana- dolu Üniversitesi letme Fakültesi Yayınları No:2, Eski ehir, 207s.
  • OREL, Fatma Demirci ve lgar MEMMEDOV; (2003), Turizmde Hizmet Pazarlaması Türkiye Açısından Rusya Pazarı, Karahan Kitabevi, Adana, 206s.
  • PIZAM, Abraham ve Yoel MANSFELD; (1999), Consumer Behavior in Travel and Tourism, The Haworth Pres, New York, 529s.
  • PRENS, Sabahattin; (1965), Türkiye Nasıl Kurtarılabilir?, Sosyologlar Dizisi No: 1, Ekin Basımevi, Elif Yayınları: 17, stanbul, 53s.
  • REISINGER, Yvette ve Lindsay TURNER; (1997), “Cross-Cultural Differences in Tourism: Indonesian Tourists in Australia”, Tourism Management, 18 (3), ss. 139–147.
  • RIZAO LU, Bahattin; (2003), Turizm Davranı ı, Detay Yayıncılık, Ankara, 323s.
  • SAKALLI, Nuray; (2001), Sosyal Etkiler: Kim Kimi Nasıl Etkiler?, mge Kitabevi, Ankara, 257s.
  • SARGUT, Selami; (2001), Kültürler Arası Farklıla ma ve Yönetim, Geni le- tilmi 2.Baskı, mge Kitabevi, Ankara, 251s.
  • SENCER, Muzaffer ve Yakut SENCER; (1978), Toplumsal Ara tırmalarda Yöntembilim, Türkiye ve Orta Do u Amme daresi Enstitüsü Yayın- ları No: 172, Do an Basımevi, Ankara, 768s.
  • SUKBIN, Cha; Ken W.Mc CLEARY ve Muzaffer UYSAL, (1997), “Yurtdı ına Çıkan Japon Turistlerin Seyahat Güdüleri: “Faktör-Kümelere Bölme” Yakla ımı”, Turizmde Seçme Makaleler: 27, TUGEV Yayını No: 41, ss.46-68.
  • SWARBROOKE, John ve Susan HORNER; (2004), Consumer Behaviour in Tourism, Martins the Printers, Oxford, 453s.
  • TORLAK, Ömer; (1995), “Pazarlama Yönetiminde Toplumsal ve Kurumsal Kültürün Yeri ve Önemi”, Pazarlama Dünyası, Mayıs-Haziran, 9 (51), ss. 29–31.
  • TRIANDIS, Harry C.; (1994), Culture and Social Behavior, McGraw-Hill, Inc., New York, 330s.
  • TRIANDIS, Harry C.; (1995), Individualism and Collectivism, Westview Pres., Boulder, Colorado, 259s.
  • TRIANDIS, Harry C.; (1999), “Cross-Cultural Psychology”, Asian Journal of Social Psychology 2, Blackwell Publishers Ltd with the Asian Association of Social Psychology and the Japanese Group Dynamics Association 1999, ss. 127–143.
  • ULUÇ, Güliz; (2001), “Kültürlerarası leti im ve Melez Kültürler”, Maltepe Üniversitesi leti im Fakültesi Dergisi, Sayı: 2001/1, ss. 55–64.
  • USAL, Alpaslan; (1984), Turizm Pazarlaması, Okan Da ıtımcılık Yayıncılık Ltd. ti., zmir, 190s.
  • VINKEN, Henk; Joseph SOETERS ve Peter ESTER; (2004), Comparing Cultures: Dimensions of Culture in a Comparative Perspective, Brill Academic Publishers, London, 321s.
  • WOODSIDE, Arch G. ve Jeffrey A. CARR; (1989), “Tüketicinin Karar Alması ve Alternatif Pazarlama Stratejileri: Turizm Pazarlamasına Uygulanması”, Turizmde Seçme Makaleler: 3, TUGEV Yayını No: 8, ss. 45–62.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Burcu Belber This is me

Publication Date May 18, 2015
Published in Issue Year 2009 Issue: 34

Cite

APA Belber, B. (2015). TATİL TURİZMİNDE TURİSTLERİN KONAKLAMA İŞLETMESİ TERCİHİNDE KÜLTÜRÜN ETKİSİ. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(34), 91-116.

Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.