BibTex RIS Cite

BANKA MÜŞTERİLERİNİN İNTERNET BANKACILIĞINA İLİŞKİN TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Year 2010, Issue: 36, 89 - 111, 20.05.2015

Abstract

Son yıllarda ülkemizde, internet bankacılığı hizmetlerinin yaygınlaşması ile birlikte bankacılık sektöründe büyük değişimler yaşanmaktadır. Dinamik pazar yapısı ve yoğun rekabet dolayısıyla, rekabet avantajını sağlayarak varlıklarını sürdürmeyi amaçlayan bankaların sundukları internet bankacılığı hizmetlerinin önemi hızla artmaktadır. Bu araştırmanın amacı, banka müşterilerinin internet bankacılığına ilişkin tutumlarına göre alt pazar bölümlerinin belirlenmesi ve bu pazar bölümlerinin sosyo-ekonomik ve demografik özelliklerinin incelenmesidir. Bu amaçla, araştırmaya herhangi bir bankada en az bir hesabı bulunan toplam 232 banka müşterisi dahil edilmiştir. Araştırmada banka müşterilerini bölümlendirme ve tanımlamada Kümeleme analizi ve Ki-kare testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda banka müşterilerinin internet bankacılığına ilişkin tutumlarına göre internet bankacılığını kullanan, internet bankacılığına yakın ve internet bankacılığına uzak olan müşteriler olmak üzere üç farklı alt pazar bölümü oluşturdukları ve bu pazar bölümlerinin sosyo-ekonomik ve demografik özelliklerine; banka ve internet kullanım alışkanlıklarına göre farklılaştıkları saptanmıştır. 

References

  • AKIN, Murat; (2001), “Sanal Ortamdan Sunulan Hizmetlerde Algılanan Hizmet Kalitesi, Davranışsal Özellikler ve Müşterilerin Yeniden Satın Alma Davranışı Arasındaki İlişkiler: İnternet Bankacılığı Alanında Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • AKINCI, Serkan; Şafak AKSOY ve Eda ATILGAN; (2004), “Adoption of Internet Banking among Sophisticated Consumer Segments in an Advanced Developing Country”, International Journal of Bank Marketing, 22(3), ss. 212-232.
  • ANTALYALI, Ömer L.; (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Editör: Doç. Dr. Şeref Kalaycı, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara.
  • ARSLAN, Gülistan; “Teknolojiyi Yakalayın”, İnternet Adresi:
  • http://www.surebox.com, Erişim Tarihi: Ağustos, 2006.
  • BANKACILIKTA STRATEJİK PAZARLAMA, İnternet Adresi: www.kutuphanem.com, Erişim Tarihi: Ağustos, 2006.
  • BARCZAK, Gloria; Pam Scholder ELLEN ve Bruce K. PILLING; (1997), “Developing Typologies of Consumer Motives for Use of Technologically based Banking Services”, Journal of Business Research, 38(2), ss. 131-139.
  • BİÇER, Murat; (2006), “İnternet Bankacılığı ve İnternet Bankacılığında Müşte- ri Eğitimi”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • BURSTEIN, Daniel ve David KLINE; (1995), Road Warriors, Dutton Books, New York.
  • CÖMERT, Yavuz ve Ali Melek ERSOY; (2003), “Bankacılıkta İnternet Kulla- nımı”, Pazarlama Dünyası, 17, 3.
  • ÇELİK, Hakan; (2005), “İnternet Bankacılığı Hizmetlerinde Müşteriler Tara- fından Algılanan Hizmet Kalitesine İlişkin Bir Modelin Geliştirilme- si”, Doktora Tezi, Kütahya.
  • ÇEVİK, Ali Serkan; (2002), “Bankacılık Sektöründe İlişkiye Dayalı Pazarlama Çerçevesinde Özel Bankacılık Uygulaması, Müşteri Profili ve Beklen- tileri Üzerine Bir Pilot Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • DAĞLI, Recep Murat; (2007), “Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına İlişkin Kanaatlerinin İncelenmesi ve Konu İle İlgili Pilot Bir Araştır- ma”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • DANIEL, Elizabeth; (1999), “On-line Banking: Winning the Majority”, Journal of Financial Services Marketing, 2(3), ss. 259-270.
  • GAZİLER, Volkan; (2006), “İnternet Bankacılığı ve Kullanımının Etkinliği: Kullanım Etkinliği - Eğitim İlişkisini Ortaya Koymaya Yönelik Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • GÜL, Onur; (2003), “İnternet Bankacılığı ve Bankanın Finansal Yapısı Üzerin- deki Etkileri”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • HAIR, Joseph F.; Rolph E. ANDERSON, Ronald L. TATHAM ve Bill BLACK; (2005), Multivariate Data Analysis, Fifth Edition, Prentice-Hall International Inc., USA.
  • HOWCROFT, Barry; Robert HAMILTON ve Paul HEWER; (2002), “Consumer Attitude and the Usage and Adoption of Home-based Banking in the United Kingdom”, International Journal of Bank Marketing, 20(3), ss. 111-121.
  • HOFFMAN, Donna L. ve Thomas P. NOVAK; (1996), “Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations”, Journal of Marketing, 60, ss. 50-68.
  • İÇÖZ, Orhan; İge TAVMERGEN ve Pınar ÖZDEMİR; (1999), “Hizmet Pazar- lamasında İnternet Kullanımı”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü Dergisi, 1, 3.
  • İNTERNET BANKACILIĞI, İnternet Adresi: www.gencbilim.com, Erişim Tarihi: Ağustos, 2006.
  • JARUWACHIRATHANAKUL, Bussakorn ve Dieter FINK; (2005), “Internet Banking Adoption Strategies for a Developing Country: the Case of Thailand”, Internet Research, 15(3), ss. 295-311.
  • JAYAWARDHENA, Chanaka ve Paul FOLEY; (2000), “Changes in the Banking Sector: the Case of Internet Banking in the UK”, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 10(1), ss. 19-30.
  • KARJALUOTO, Heikki; Minna MATTILA ve Tapio PENTO; (2002), “Factors Underlying Attitude Formation towards Online Banking in Finland”, International Journal of Bank Marketing, 20(6), ss. 261-272.
  • KUMCU Erdoğan; (1992), Ticaret Bankalarında Pazarlama Anlayışı, İstan- bul.
  • KURTULUŞ, Kemal; (2006), Pazarlama Araştırmaları, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
  • LAFORET, Sylvie ve Xiaoyan LI; (2005), “Consumers’ Attitudes towards On- line and Mobile Banking in China”, International Journal of Bank Marketing, 23(5), ss. 362-380.
  • LEVIN, Tamar ve Claire GORDON; (1989), “Effect of Gender and Computer Experience on Attitudes towards Computers”, Journal of Educational Computing Research, 5(1), ss. 69-88.
  • MARMARA ÜNİVERSİTESİ İSTATİSTİK PORTALI, “Ki-kare Analiz Yön- temi”, İnternet Adresi: www.marmaraistatistik.com, Erişim Tarihi: Ağustos, 2010.
  • MOLS, Niels Peter; (2000), “The Internet and Services Marketing: the Case of Danish Retail Banking”, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 10(1), ss. 7-18.
  • NUNNALLY, Jum C.; (1978), Psychometric Theory, 2nd Edition, McGraw Hill, New York.
  • ÖNDER, Sibel; (1999), “İşletmelerde İnternet Kullanımı ve İnternet Kullanımı- nın Bankacılık Sektöründe Uygulaması”, Yüksek Lisans Tezi, İstan- bul.
  • ÖZCAN, Zeynep Özge; (2007), “Türkiye’de Elektronik Bankacılık: İnternet Bankacılığı Üzerine Bir Çalışma”, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • ÖZTÜRK, Özge; (2006), “Müşteri İlişkileri Yönetimi ve İnternet Bankacılığı Üzerine Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • SAREL, Dan ve Howard MARMORSTEIN; (2003), “Marketing Online Banking Services: the Voice of the Customer”, Journal of Financial Services Marketing, 8(2), ss. 106-118.
  • SATHYE, Milind; (1999), “Adoption of Internet Banking by Australian Consumers: an Empirical Investigation”, International Journal of Bank Marketing, 17(7), ss. 324-334.
  • SÜMER, Füsun; (1999), “Bankacılık Sektöründe Yeni Hizmet Kanallarının Ban- ka Organizasyonları Üzerindeki Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • SÜZER, Hande. D.; (2006), “1,5 Milyon Müşteri Hiç Şubeye Gitmiyor”, İnter- net Adresi: www.capital.com.tr, Erişim Tarihi: Eylül, 2006.
  • SÜZER, Hande D.; (2005), “İnternet Bankacılığı”, Dijital Gündem, Capital Dergisi, İnternet Adresi: www.capital.com.tr, Erişim Tarihi: Ekim, 2005.
  • ŞEKERKAYA, Ahmet ve Cenk Arsun YÜKSEL; (2002), “Tüketicilerin İnter- nete Karşı Tutumlarına Göre Kümeler Halinde İncelenmesi”, İ.Ü. İş- letme Fakültesi Dergisi, ss. 10-16.
  • POLATOĞLU, Vichuda N. ve Serap EKİN; (2001), “An Empirical Investigation of Turkish Consumers’ Acceptance of Internet Banking Services”, International Journal of Bank Marketing, 19(4), ss. 156-165.
  • TORAMAN, Cengiz; (2002), “Bankacılık Sektöründe İnternetin Yeri ve Türk Bankacılık Sistemi Uygulaması”, Kamu İş Hukuku ve İktisat Der- gisi, 6, 3.
  • UÇAR, Nezihe; (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknik- leri, Editör: Doç. Dr. Şeref Kalaycı, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., An- kara.
  • USTA, Resul; (2005), “Tüketicilerin İnternet Bankacılığını Kullanmama Ne- denleri Üzerine Bir Araştırma”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6, ss. 279-290.
  • YETER, Bülent; (1999), Bankacılıkta Pazarlama, İstanbul.
  • YU, Chian-Son; (2008), “Assessing and Differentiating the Quality of Internet- based Services: a Case of Online Banking in Taiwan”, Journal of the Service Industries, 28(5), ss. 581-602.
  • ZHU, Faye X.; Walter WYAMER ve Injazz CHEN; (2002), “IT-Based Services and Service Quality in Consumer Banking”, International Journal of Service Industry Management, 13(1), ss. 69-90.
Year 2010, Issue: 36, 89 - 111, 20.05.2015

Abstract

References

  • AKIN, Murat; (2001), “Sanal Ortamdan Sunulan Hizmetlerde Algılanan Hizmet Kalitesi, Davranışsal Özellikler ve Müşterilerin Yeniden Satın Alma Davranışı Arasındaki İlişkiler: İnternet Bankacılığı Alanında Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • AKINCI, Serkan; Şafak AKSOY ve Eda ATILGAN; (2004), “Adoption of Internet Banking among Sophisticated Consumer Segments in an Advanced Developing Country”, International Journal of Bank Marketing, 22(3), ss. 212-232.
  • ANTALYALI, Ömer L.; (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Editör: Doç. Dr. Şeref Kalaycı, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara.
  • ARSLAN, Gülistan; “Teknolojiyi Yakalayın”, İnternet Adresi:
  • http://www.surebox.com, Erişim Tarihi: Ağustos, 2006.
  • BANKACILIKTA STRATEJİK PAZARLAMA, İnternet Adresi: www.kutuphanem.com, Erişim Tarihi: Ağustos, 2006.
  • BARCZAK, Gloria; Pam Scholder ELLEN ve Bruce K. PILLING; (1997), “Developing Typologies of Consumer Motives for Use of Technologically based Banking Services”, Journal of Business Research, 38(2), ss. 131-139.
  • BİÇER, Murat; (2006), “İnternet Bankacılığı ve İnternet Bankacılığında Müşte- ri Eğitimi”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • BURSTEIN, Daniel ve David KLINE; (1995), Road Warriors, Dutton Books, New York.
  • CÖMERT, Yavuz ve Ali Melek ERSOY; (2003), “Bankacılıkta İnternet Kulla- nımı”, Pazarlama Dünyası, 17, 3.
  • ÇELİK, Hakan; (2005), “İnternet Bankacılığı Hizmetlerinde Müşteriler Tara- fından Algılanan Hizmet Kalitesine İlişkin Bir Modelin Geliştirilme- si”, Doktora Tezi, Kütahya.
  • ÇEVİK, Ali Serkan; (2002), “Bankacılık Sektöründe İlişkiye Dayalı Pazarlama Çerçevesinde Özel Bankacılık Uygulaması, Müşteri Profili ve Beklen- tileri Üzerine Bir Pilot Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • DAĞLI, Recep Murat; (2007), “Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına İlişkin Kanaatlerinin İncelenmesi ve Konu İle İlgili Pilot Bir Araştır- ma”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • DANIEL, Elizabeth; (1999), “On-line Banking: Winning the Majority”, Journal of Financial Services Marketing, 2(3), ss. 259-270.
  • GAZİLER, Volkan; (2006), “İnternet Bankacılığı ve Kullanımının Etkinliği: Kullanım Etkinliği - Eğitim İlişkisini Ortaya Koymaya Yönelik Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • GÜL, Onur; (2003), “İnternet Bankacılığı ve Bankanın Finansal Yapısı Üzerin- deki Etkileri”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • HAIR, Joseph F.; Rolph E. ANDERSON, Ronald L. TATHAM ve Bill BLACK; (2005), Multivariate Data Analysis, Fifth Edition, Prentice-Hall International Inc., USA.
  • HOWCROFT, Barry; Robert HAMILTON ve Paul HEWER; (2002), “Consumer Attitude and the Usage and Adoption of Home-based Banking in the United Kingdom”, International Journal of Bank Marketing, 20(3), ss. 111-121.
  • HOFFMAN, Donna L. ve Thomas P. NOVAK; (1996), “Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations”, Journal of Marketing, 60, ss. 50-68.
  • İÇÖZ, Orhan; İge TAVMERGEN ve Pınar ÖZDEMİR; (1999), “Hizmet Pazar- lamasında İnternet Kullanımı”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü Dergisi, 1, 3.
  • İNTERNET BANKACILIĞI, İnternet Adresi: www.gencbilim.com, Erişim Tarihi: Ağustos, 2006.
  • JARUWACHIRATHANAKUL, Bussakorn ve Dieter FINK; (2005), “Internet Banking Adoption Strategies for a Developing Country: the Case of Thailand”, Internet Research, 15(3), ss. 295-311.
  • JAYAWARDHENA, Chanaka ve Paul FOLEY; (2000), “Changes in the Banking Sector: the Case of Internet Banking in the UK”, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 10(1), ss. 19-30.
  • KARJALUOTO, Heikki; Minna MATTILA ve Tapio PENTO; (2002), “Factors Underlying Attitude Formation towards Online Banking in Finland”, International Journal of Bank Marketing, 20(6), ss. 261-272.
  • KUMCU Erdoğan; (1992), Ticaret Bankalarında Pazarlama Anlayışı, İstan- bul.
  • KURTULUŞ, Kemal; (2006), Pazarlama Araştırmaları, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
  • LAFORET, Sylvie ve Xiaoyan LI; (2005), “Consumers’ Attitudes towards On- line and Mobile Banking in China”, International Journal of Bank Marketing, 23(5), ss. 362-380.
  • LEVIN, Tamar ve Claire GORDON; (1989), “Effect of Gender and Computer Experience on Attitudes towards Computers”, Journal of Educational Computing Research, 5(1), ss. 69-88.
  • MARMARA ÜNİVERSİTESİ İSTATİSTİK PORTALI, “Ki-kare Analiz Yön- temi”, İnternet Adresi: www.marmaraistatistik.com, Erişim Tarihi: Ağustos, 2010.
  • MOLS, Niels Peter; (2000), “The Internet and Services Marketing: the Case of Danish Retail Banking”, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 10(1), ss. 7-18.
  • NUNNALLY, Jum C.; (1978), Psychometric Theory, 2nd Edition, McGraw Hill, New York.
  • ÖNDER, Sibel; (1999), “İşletmelerde İnternet Kullanımı ve İnternet Kullanımı- nın Bankacılık Sektöründe Uygulaması”, Yüksek Lisans Tezi, İstan- bul.
  • ÖZCAN, Zeynep Özge; (2007), “Türkiye’de Elektronik Bankacılık: İnternet Bankacılığı Üzerine Bir Çalışma”, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • ÖZTÜRK, Özge; (2006), “Müşteri İlişkileri Yönetimi ve İnternet Bankacılığı Üzerine Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • SAREL, Dan ve Howard MARMORSTEIN; (2003), “Marketing Online Banking Services: the Voice of the Customer”, Journal of Financial Services Marketing, 8(2), ss. 106-118.
  • SATHYE, Milind; (1999), “Adoption of Internet Banking by Australian Consumers: an Empirical Investigation”, International Journal of Bank Marketing, 17(7), ss. 324-334.
  • SÜMER, Füsun; (1999), “Bankacılık Sektöründe Yeni Hizmet Kanallarının Ban- ka Organizasyonları Üzerindeki Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • SÜZER, Hande. D.; (2006), “1,5 Milyon Müşteri Hiç Şubeye Gitmiyor”, İnter- net Adresi: www.capital.com.tr, Erişim Tarihi: Eylül, 2006.
  • SÜZER, Hande D.; (2005), “İnternet Bankacılığı”, Dijital Gündem, Capital Dergisi, İnternet Adresi: www.capital.com.tr, Erişim Tarihi: Ekim, 2005.
  • ŞEKERKAYA, Ahmet ve Cenk Arsun YÜKSEL; (2002), “Tüketicilerin İnter- nete Karşı Tutumlarına Göre Kümeler Halinde İncelenmesi”, İ.Ü. İş- letme Fakültesi Dergisi, ss. 10-16.
  • POLATOĞLU, Vichuda N. ve Serap EKİN; (2001), “An Empirical Investigation of Turkish Consumers’ Acceptance of Internet Banking Services”, International Journal of Bank Marketing, 19(4), ss. 156-165.
  • TORAMAN, Cengiz; (2002), “Bankacılık Sektöründe İnternetin Yeri ve Türk Bankacılık Sistemi Uygulaması”, Kamu İş Hukuku ve İktisat Der- gisi, 6, 3.
  • UÇAR, Nezihe; (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknik- leri, Editör: Doç. Dr. Şeref Kalaycı, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., An- kara.
  • USTA, Resul; (2005), “Tüketicilerin İnternet Bankacılığını Kullanmama Ne- denleri Üzerine Bir Araştırma”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6, ss. 279-290.
  • YETER, Bülent; (1999), Bankacılıkta Pazarlama, İstanbul.
  • YU, Chian-Son; (2008), “Assessing and Differentiating the Quality of Internet- based Services: a Case of Online Banking in Taiwan”, Journal of the Service Industries, 28(5), ss. 581-602.
  • ZHU, Faye X.; Walter WYAMER ve Injazz CHEN; (2002), “IT-Based Services and Service Quality in Consumer Banking”, International Journal of Service Industry Management, 13(1), ss. 69-90.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Abdullah Okumuş This is me

Zehra Bozbay This is me

Recep Dağlı This is me

Publication Date May 20, 2015
Published in Issue Year 2010 Issue: 36

Cite

APA Okumuş, A., Bozbay, Z., & Dağlı, R. (2015). BANKA MÜŞTERİLERİNİN İNTERNET BANKACILIĞINA İLİŞKİN TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(36), 89-111.

Ethical Principles and Ethical Guidelines

The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences places great emphasis on publication ethics, which serve as a foundation for the impartial and reputable advancement of scientific knowledge. In this context, the journal adopts a publishing approach aligned with the ethical standards set by the Committee on Publication Ethics (COPE) and is committed to preventing potential malpractice. The following ethical responsibilities, established based on COPE’s principles, are expected to be upheld by all stakeholders involved in the publication process (authors, readers and researchers, publishers, reviewers, and editors).

Ethical Responsibilities of Editors
Make decisions on submissions based on the quality and originality of the work, its alignment with the journal's aims and scope, and the reviewers’ evaluations, regardless of the authors' religion, language, race, ethnicity, political views, or gender.
Respond to information requests from readers, authors, and reviewers regarding the publication and evaluation processes.
Conduct all processes without compromising ethical standards and intellectual property rights.
Support freedom of thought and protect human and animal rights.
Ensure the peer review process adheres to the principle of double-blind peer review.
Take full responsibility for accepting, rejecting, or requesting changes to a manuscript and ensure that conflicts of interest among stakeholders do not influence these decisions.
Ethical Responsibilities of Authors
Submitted works must be original. When utilizing other works, proper and complete citations and/or references must be provided.
A manuscript must not be under review by another journal simultaneously.
Individuals who have not contributed to the experimental design, implementation, data analysis, or interpretation should not be listed as authors.
If requested during the review process, datasets used in the manuscript must be provided to the editorial board.
If a significant error or mistake is discovered in the manuscript, the journal’s editorial office must be notified.
For studies requiring ethical committee approval, the relevant document must be submitted to the journal. Details regarding the ethical approval (name of the ethics committee, approval document number, and date) must be included in the manuscript.
Changes to authorship (e.g., adding or removing authors, altering the order of authors) cannot be proposed after the review process has commenced.
Ethical Responsibilities of Reviewers
Accept review assignments only in areas where they have sufficient expertise.
Agree to review manuscripts in a timely and unbiased manner.
Ensure confidentiality of the reviewed manuscript and not disclose any information about it, during or after the review process, beyond what is already published.
Refrain from using information obtained during the review process for personal or third-party benefit.
Notify the journal editor if plagiarism or other ethical violations are suspected in the manuscript.
Conduct reviews objectively and avoid conflicts of interest. If a conflict exists, the reviewer should decline the review.
Use polite and constructive language during the review process and avoid personal comments.
Publication Policy
The Journal of Erciyes University Faculty of Economics and Administrative Sciences is a free, open-access, peer-reviewed academic journal that has been in publication since 1981. The journal welcomes submissions in Turkish and English within the fields of economics, business administration, public finance, political science, public administration, and international relations.

No submission or publication fees are charged by the journal.
Every submitted manuscript undergoes a double-blind peer review process and similarity/plagiarism checks via iThenticate.
Submissions must be original and not previously published, accepted for publication, or under review elsewhere.
Articles published in the journal can be cited under the Open Access Policy and Creative Commons license, provided proper attribution is given.
The journal is published three times a year, in April, August, and December. It includes original, high-quality, and scientifically supported research articles and reviews in its listed fields. Academic studies unrelated to these disciplines or their theoretical and empirical foundations are not accepted. The journal's languages are Turkish and English.

Submissions are first subject to a preliminary review for format and content. Manuscripts not meeting the journal's standards are rejected by the editorial board. Manuscripts deemed suitable proceed to the peer review stage.

Each submission is sent to at least two expert reviewers. If both reviews are favorable, the article is approved for publication. In cases where one review is positive and the other negative, the editorial board decides based on the reviews or may send the manuscript to a third reviewer.

Articles published in the journal are open access and can be cited under the Creative Commons license, provided proper attribution is made.